Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný

Japonská automobilka nikdy nebyla tak úplně tuctová, až v posledních letech ale vysloveně jde proti proudu. Jak vysvětluje její šéf, není to chůze proti proudu, spíše cesta k vysněnému cíli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný

1.10.2020 | Petr Prokopec

Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný

/

Foto: Mazda

Japonská automobilka nikdy nebyla tak úplně tuctová, až v posledních letech ale vysloveně jde proti proudu. Jak vysvětluje její šéf, není to chůze proti proudu, spíše cesta k vysněnému cíli.

Mazda si v posledních letech jde svou cestou. Na rozdíl od ostatních automobilek odmítá nahrazování zdvihového objemu motorů a počtu jejich válců turbem a jen velmi okrajově se věnuje elektrifikaci či hybridizaci svých aut. Místo toho přichází s řešeními, která nikdo jiný nenabízí - její „diesel na benzin“ SkyActiv-X plní stránky médií už několik let a do skutečných dieselů investuje i v době, kdy to s nimi jiní balí.

Díky tomu si tak nyní Mazdy můžete pořídit s věcmi, které vám ostatní nenabídnou. Například atmosférické motory jsou pro řadu dalších výrobců včetně takového BMW definitivní minulostí. Japonci je ale mají a co více chystají i nové a ještě větší. Může to vypadat jako snaha odlišit se od konkurence za každou cenu, podstata tohoto přístupu je ale jinde. Cílem je posun od mainstreamu směrem k prémiovým značkám, a to podle šéfa designu Mazdy Ikuo Maedy chce fakticky specifický produkt.

Maeda tak nechce jít cestou značky DS koncernu PSA, která za vyšší ceny nabízí prakticky totéž, co obyčejnější Peugeoty - tento přístup podle něj nepovede k dlouhodobé ochotě zákazníků platit více. Vedle toho je podle něj třeba zapracovat na kvalitě. „Prémiový segment není věcí drahých a extravagantní vozů, je spíše věcí kvalitních aut. Musíme se proto v tomto ohledu posunout a zlepšit se ve všech ohledech, včetně zážitků z řízení,“ říká Maeda, který má už soudě podle jeho příjmení k Mazdě hodně blízko.

K úpravám ale dochází i na úrovni dealerské sítě, která se posouvá k lépe působícím showroomům a kvalitnějším službám. Ani to ale není běh na krátkou trať - samotná auta si zákazníci snadno zamilují, změnit prostředí dealerství a přístup k zákazníkům ze strany prodejců i servisních poradců zvyklých po léta na jinou klientelu není jednoduché a nestane se to ani z roku na rok, natož kdykoli dříve.

Ačkoli jsou Japonci stále spíše na začátku své mise, řekli bychom, že to vzali za správný konec - skutečně jen výjimečný produkt nakonec nejvíce lidi přiměje si připlatit. Tento přístup byl nakonec tím, který udělal prémiové značky z Mercedesu nebo BMW, třebaže zejména ta druhá jmenovaná se v posledních letech tomuto principu trochu zprotivila. Nikde ovšem není psáno, že mise Mazdy skončí úspěchem, i proto o ní Japonci raději moc otevřeně nemluví, držet palce jim ale můžeme.


Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný - 1 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 01Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný - 2 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 02Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný - 3 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 03Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný - 4 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 04Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný - 5 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 05Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný - 6 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 06Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný - 7 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 07Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný - 8 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 08Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný - 9 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 09Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný - 10 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 10Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný - 11 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 11Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný - 12 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 12Mazda vysvětlila, proč jde proti proudu a nabízí i vyvíjí techniku jako nikdo jiný - 13 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 13
Mazda si získala spoustu pozornosti třeba díky motoru SkyActiv-X, tedy benzinu spalujícím palivo spíše jako naftu, který do výroby nedostal nikdo jiný. V těchto oblastech chce uspět proto, aby se vzdálila mainstreamové konkurenci a přiblížila prémiovým značkám. Logiku to má. Foto: Mazda

Zdroj: Mazda

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše