Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes asi našel způsob, jak odstranit očekávání zákazníků z označení modelů
2.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když dekády prodáváte auta, u nichž označení 63 nebo 500 značí přibližný objem motorů v litrech, je těžké to lidem vyhnat z hlavy. Mercedes právě na tom pracuje.
V posledních letech jsme byli svědky downsizingu snad na všech frontách, nevyhnulo se mu ani Ferrari. Snižování objemu motorů a nahrazování atmosférických jednotek přeplňovanými však nemá za následek pouze navyšování výkonu a snížení papírové spotřeby, spojen je s ním i další jev, který si automobilky možná zprvu ani neuvědomovaly - a tím je neodpovídající označení jednotlivých modelů. Řada výrobců historicky měla název vozu přímo navázán na objem motoru a je to příliš tradiční na to, aby to bylo možné šmahem zrušit.
Firmy tak hledají různé způsoby, jak se tradičního označení úplně nevzdat a zároveň jej zbavit vazby na zdvihový objem. Protože ten už nikdy nebude takový, jako dříve. Asi nejkontroverzněji se z této šlamastyky zkouší dostat Audi, v jehož případě dříve zádě aut zdobily nápisy jako „4.2 FSI”. Takových motorů v nabídce ale ubývá, a protože převažující náhrady jako „2.0 TFSI” už nedokáží ohromit, bylo třeba se jich vzdát. Audi proto vše vyřešilo dvojicí číslic, která je sice navázána na výkon, odkazuje na něj však nepřímo formou jistého škatulkování. Např. A8 50 TDI nahradila někdejší A8 3,0 TDI. A podle Němců to zní hned lépe.
O něco šťastnější ruku měli v rámci změny nomenklatury Jaguar a Land Rover, v jejichž případě se výkon začal objevovat v názvu vozů celý. Máte pod kapotou benzinovou jednotku naladěnou na 380 koní? Pak záď nese označení P380. Ani to není ideální, objem motoru tím ale zůstává skryt, výkon je jasně zdůrazněn, stejně jako typ paliva (P označuje Petrol, tedy benzin). A zachovány zůstaly i názvy aut jako F-Type, takže v nabídce je možné se alespoň orientovat.
Problémem pro automobilky ovšem je, že odstranění „objemových očekávání” u zákazníků tím nebylo dosaženo. Vazba neexistuje, auto vypadá navenek lépe než kdyby přiznalo pravdu, pořád tu ale budou lidé, kteří si budou myslet, že A8 50 TDI má pětilitrový motor a Jaguar P380 má pod kapotou 3,8 litru zdvihového objemu, neboť tato označení nahradila ona předcházející a budou konzistentní napříč celým spektrem modelů. Mercedes na to jde jinak a svými posledními kroky chce zřejmě jakékoli vazby zpřetrhat. Označením totiž bude dávat skoro náhodný význam.
Změn v posledních letech navíc bylo několik. Třícípá hvězda se nejprve rozhodla, že přejmenuje samotné modely. Například z třídy GLK se stalo GLC, z GL zase GLS, z třídy M je GLE, z SLK je SLC, z CL je S Coupe a tak podobně. Označení motorů buď Němci ponechali původní a začali jim dávat novou náplň (63 býval 6,3litrový V8, dnes má 4,0 litru) nebo vymýšlel zcela nová (350 dnes může být dvoulitr, 43 třílitr apod.). Nemluvě o drobnostech - třeba v USA si 550 říká tentýž model, který se v Evropě jmenuje 500. Už to je matoucí až běda, teď ale přijde další změna.
Mercedes si po celém světě nechal zaregistrovat řadu nových označení. Samotné modely se tentokrát měnit nebudou, třída A zůstane nadále třídou A, stejně jako se nebude měnit označení AMG GT. Nicméně za své vezmou tříčíselná označení jako CLA250.
To bude nahrazeno dvoučíselným označením v podobě blízké té, na kterou vsadilo Audi. Kupříkladu pro Kanadu (a tedy i pro Spojené státy) byly zaregistrovány názvy jako A40, CLA40, SLC40, SLC50 a GLE50. V Německu je pak ochranná známka spojena ještě s označením CLA50. S jakými motory budou tyto názvy spojeny, je nejasné, čekejme ale vazbu nanejvýš na výkon.
Změny se dotknou i modelů AMG. V tomto případě byla zaregistrována označení CLA53, G73 a S73. První zmíněný vůz přitom dostane pod kapotu hybridizovaný třílitrový šestiválec o výkonu 435 koní, který již pohání modely CLS53 a E53, jež byly představeny před pár týdny na autosalonu v Detroitu. Dá se přitom předpokládat, že toto hnací ústrojí se rozšíří také do dalších nabízených tříd.
Hybridizace možná bude spojena s modely G73 a S73, v jejichž případě má dojít na spárování přeplňovaného čtyřlitrového osmiválce a elektromotoru. Výkon by v takovém případě měl přesáhnout 800 koní, což je vůči současnému vrcholu (612 koní pod kapotou E63S) výrazný posun. Konkrétní cifru bychom se přitom měli dozvědět již velmi brzy, neboť vrcholný G-Wagen má podle všeho debutovat už za měsíc na autosalonu v Ženevě. Také je ale možné, že 63 bude dnešní 63 a 73 bude dnešní 63 S.
Když si tohle dáme do kontextu s dřívějšími změnami, máme pocit, že Mercedesu jde už jen o jedno - aby si nikdo na základě čísla v označení modelu nemyslel vůbec nic. Jen že větší je lepší, což i v tomto případě jistě bude pravda, Opakované změny v relativně krátkém časovém rozmezí k jinému vnímání nevedou, nakonec i pro nás, kteří auta sledují dnem i nocí, je někdy těžké na první pokus říci, co má ten či onen Mercedes z určitého roku pod kapotou jen na základě jeho jména. Teď už to bude skoro nemožné.
Dodejme ještě, že Mercedes si patentoval a ještě jedno označení, které zní „Turbo 48“. V tomto případě by mělo jít o odkaz na přeplňování a 48voltový elektrický okruh, kterými bude daný vůz osazen. Bez turbodmychadla se dnes již žádná pohonná jednotka Mercedesu neobejde, a 48voltový okruh má být do budoucna součástí celého portfolia, dá se předpokládat, že označení „Turbo 48“ je určeno prakticky celé nabídce.
Místo označení jako SL 55 AMG Kompressor se tak připravte na něco jako CLA40 Turbo 48. Zas jednou máme pocit, že lépe už bylo...
Jedním z redakčních testů prošel i Mercedes CLA 180, který však pod kapotou nemá ani 180 koní, ani 1,8litrový motor. Místo toho jej pohání jedna-šestka se 122 koňmi. Další změna nomenklatury dosavadní „nevazby” ještě prohloubí
Zdroj: AutoGuide
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva