Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes odhalil svoji F1 na značkách. Točí až 11 000 ot., 200 km/h udělá pod 6 s
11.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Po záplavě avíz a částečných odhalení je Mercedes-AMG Project One konečně venku v sériové verzi. Má pětici motorů, elektrické turbo a záplavu karbonu.
O novém hypersportu Mercedesu, který bude pohánět ústrojí převzaté přímo z Formule 1, se mluví již léta. Nejspíše každý přitom očekával pokrokovou techniku, jež bude zabalena do karoserie obdobně organických tvarů, jakými se pyšní Aston Martin Valkyrie. O to větší zklamání ale nejspíše fanoušci třícípé hvězdy zažili ve chvíli, kdy Lewis Hamilton přivezl AMG Project One na slavnostní pódium - jeho vzhled se totiž drží možná až moc při zemi.
V tomto směru nás nechápejte špatně, Mercedes nekritizujeme. Jen konstatujeme, že na futuristický vzhled zkrátka nedošlo a čekali jsme trochu více odvázanosti. Pravda, značným limitem je tu aerodynamika, jenže s tou se museli vypořádat také také Adrian Newey a Marek Reichman. Jejich dílo však přesto nesnese srovnání s čímkoliv, co kdy jezdilo či v nejbližší době bude jezdit po veřejných silnicích. V novince Mercedesu ale vidíme spíše inspiraci současnými a hlavně letitými speciály Porsche. Toliko ale úvahy na úvod, nyní se raději již pojďme věnovat samotnému vozu a zejména jeho technice, na níž AMG spolupracovalo s týmem F1 sídlícím v britském Brixworthu.
Project One má na palubě pětici motorů. Hlavní roli samozřejmě hraje 1,6litrový šestiválec dopovaný turbodmychadlem, který zvládá až 11 000 otáček. To je v rámci běžné produkce neskutečný počin, nicméně za skutečnou Formulí 1 hypersport zaostává. Motor musel být přizpůsoben spalování běžného benzinu, zároveň počítá s mnohem delší životností - dle šéfa AMG Tobiase Moerse lze mezi „generálkami“ ujet zhruba 50 000 km.
Spalovací jednotce asistuje čtveřice elektromotorů. Jeden byl integrován do turbodmychadla, druhý je přímo spojen se spalovacím motorem s přímou návazností na hřídel a další dva najdeme u přední nápravy. Všechny elektrické motory zvládají až 50 000 otáček, což je výrazný nárůst vůči současným agregátům, které točí maximálně 20 000 ot./min. Turbína kompresoru turba pak zvládne dokonce 100 000 otáček.
Výsledkem této kombinace je potlačení prodlevy, jaká je spojena s klasickým přeplňováním, přičemž odezva na pokyn plynového pedálu má být dle značky kratší než v případě atmosférického osmiválce. Elektrické přeplňování navíc zvládá energii nejen dodávat, ale také jí pomocí rekuperace kinetické energie schraňuje v lithium-iontových bateriích. Čistě na elektřinu přitom AMG Project One ujede zhruba 25 kilometrů.
Ještě než se přesuneme k výkonům a jízdní dynamice, jen v rychlosti zmíníme, že systém EQ Power+ operuje na bázi 800V napětí, nikoliv obvyklého 400V. Mercedes tak mohl použít mnohem tenší kabely, což mělo příznivý vliv na hmotnost. Ta by se měla pohybovat okolo jedné tuny, což navzdory hybridnímu ústrojí není až tak překvapivé, uvážíme-li, že na stavbu byl použity pouze exotické materiály.
Základním stavebním prvkem celého projektu jsou samozřejmě uhlíková vlákna, která najdeme prakticky všude. Jsou z nich panely karoserie, nosný monokok, k němuž jsou napevno uchycena obě dvě sedadla (stavitelný je tak pouze sloupek řízení a sada pedálů) i v případě litých 19palcových předních a 20palcových zadních kol. Jejich jádro je sice z kovaného hliníku, karbonové kryty ale napomáhají aerodynamice.
Součástí standardní výbavy jsou pak ostatně i karbon-keramické brzdy, které bez problémů zvládají zkrotit veškerý potenciál vozu. Tím se dostáváme ke slibovaným výkonům, přičemž začneme u oněch elektromotorů. Ten, který je součástí elektrického turba, nabídne 80 kW, ostatní pak 120 kW. V případě benzinového agregátu lze pro změnu čekat 500 kW/680 koní.
Celkově soustava nabízí více než 1 000 koní, což podle Mercedesu postačí ke zrychlení z klidu na 200 km/h za méně než 6 sekund. Tím za sebou AMG Project One nechá i výkonnější a především mnohem těžší Bugatti Chiron, i když jen o fous. V rámci nejvyšší rychlosti však již hypersport z Molsheimu hraje prim, neboť u Mercedesu můžete počítat „pouze“ s 350 km/h. Zajímalo by nás ale, jak rychle vůz tuto metu pokoří.
Mercedes stále ale ještě nemá k dispozici plně pojízdný prototyp, žádná další data týkající se dynamiky tedy nemá. Dodává však, že i přes dechberoucí tempo má být AMG Project One obdobně snadno ovladatelný jako třeba Mercedes-AMG GT. Velmi pravděpodobně lze proto ve chvíli, kdy se vůz blíží k limitu, počítat s lehkou nedotáčivostí, jež má být varovným signálem pro méně zkušené řidiče.
S tím souvisí i komponenty použité u podvozku, vpředu i vzadu najdeme nápravu typu multi-link doplněnou pružinami a tlumiči závodní koncepce push-rod. To by mělo přinést velkou agilitu a současně zachovat přijatelnou míru komfortu, což možná puristé neradi uslyší. Nicméně doby, kdy jste s každým supersportem potřebovali alespoň roční pobyt na okruhu na sžití, jsou nenávratně ty tam.
Na staré časy lze tedy zavzpomínat maximálně pomocí plně vypínatelného ESP, jinak lze zejména v kabině očekávat pohodlí a luxus, jež jsou značce Mercedes vlastní. Součástí standardní výbavy je tedy klimatizace i elektrické ovládání oken, s centrálním 10palcovým displejem (před řidičem se nachází taktéž 10palcový digitální přístrojový štít) je pak spojen multimediální systém Comand.
Kromě toho se Project One chlubí ještě třetí obrazovkou, jejíž hliníkový rámeček je součástí střešní struktury a která přenáší obraz zpoza vozu díky vzadu umístěné kameře - jak je totiž patrné zvenčí, hypersport přišel o klasická zpětná zrcátka. Na praktičnost ovšem zapomenuto nebylo, za oběma skořepinami potaženými kůží Nappa spárovanou s textilními výplněmi tak najdete úložné prostory.
Ve finále zmíníme již jen volant, jehož tvar i koncepce taktéž podléhají vlivu F1. Na ideální chvíli k přeřazení řidiče upozorní diody, pádla ovládají osmistupňový automat. Ne každé tlačítko ale vede k hnacímu ústrojí, přímo z volantu tak lze ovládat i hlasitost audio systému či třeba „zvednout“ telefon. I to dokazuje, kterak chtěl Mercedes učinit vůz každodenně použitelným.
Zbývá jen dodat cenu, která bez daně činí nemalých 2 275 000 EUR (cca 59 367 500 Kč). K dispozici bude 275 exemplářů, či spíše bychom měli říci, že bylo - Mercedes sice ještě kompletní rozprodání celé edice nepotvrdil, nicméně již dříve uvedl, že eviduje více zájemců, než bude dostupných kusů. Pravděpodobně tedy jen nebyl dokončen proces selekce.
Mercedes-AMG Project One se v předvečer premiéry na autosalonu ve Frankfurtu ukázal naživo...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva