Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion

Třícípá hvězda se dala do holportu s Fordem, Renaultem a Nissanem, aby snížila cenu palivových článků. První takové modely představí v roce 2017.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion

28.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Třícípá hvězda se dala do holportu s Fordem, Renaultem a Nissanem, aby snížila cenu palivových článků. První takové modely představí v roce 2017.

Ačkoliv v posledních letech padají v případě snižování emisí nejčastěji slova jako hybridizace či elektrifikace za pomoci více či méně klasických akumulátorů, automobilky se chtějí ubírat také třetí cestou. Tu definuje použití vodíkových palivových článků, které ve výsledku také pohání elektromotory, v případě využitelnosti je ale nesvazuje kombinace velmi omezeného dojezdu a ještě delší doby dobíjení. S elektromobilem na palivové články by šlo jezdit v podstatě stejně jako s dnešními vozy - jedete, dotankujete, jedete a tak pořád dokola. Akorát místo benzinu, nafty nebo plynu byste tankovali vodík.

To zní velmi lákavě, palivové články ale mají dvě zásadní úskalí. První a hlavní jsme podrobně rozebírali už kdysi - jejich použití je velmi neefektivní, ať už kvůli nutnosti opakovaně převádět energii do jiných forem (např. u účinnosti systému uhlí-elektřina-vodík-elektřina se uvádí účinnost bídných 12 - 16 %), tak kvůli nutnosti vodík uchovávat za nízkých teplot ve velmi stlačené formě. Jinými slovy - použitelné to je, ale bude to provozně zásadně dražší než konvenční auta.

Cena je úskalím i v druhém případě, tentokrát ale z hlediska vývoje a výroby. Kupříkladu takové BMW před pár lety naznačovalo, že řada 7 poháněná vodíkem by vycházela na přibližně sto milionů korun, a proto nezamířila do prodeje, místo toho ji mělo zapůjčeno jen pár světových celebrit. Více vyrobených kusů by dozajista pomohlo náklady rozptýlit, konkurenceschopná nabídka by ale na konci nestála tak jako tak.

Vývoj ale jde kupředu, pročež bychom se již příští rok měli dočkat Toyoty FCV. Tedy vozu, který má pod kapotou rovněž palivové články. Stát by přitom měl okolo 68 000 USD (cca 1 360 000 Kč), což opět není zrovna malá sumička, pro pár Leonardů DiC. ale už únosná bude. Mercedes-Benz se ale rozhodl se svým příspěvkem počkat až do roku 2017 a nabídnout své řešení levněji.

Původně jsme modely třícípé hvězdy poháněné vodíkem měli dostat ve stejné době jako od Toyoty, Mercedes-Benz však nakonec vstoupil do kolaborace s Fordem a aliancí Renault-Nissan. Ta počítá s takřka stoprocentně shodným hnacím ústrojím u všech zúčastněných značek, díky čemuž dojde k výraznému snížení vývojových nákladů. Zároveň lze přitom očekávat různorodou nabídku, jejíž design by oproti Toyotě mohl lépe sednout evropskému publiku.

Za jakou cenu tedy bude vodíkový Mercedes-Benz k mání? Podle profesora Herberta Kohlera, který šéfuje vývojovému oddělení koncernu Daimler, by mělo jít o stejnou sumu, za jakou jsou nyní k mání hybridní modely. Pokud si tedy uvědomíme, že model S 350 BlueTec vychází na 2 135 650 Kč a S 400 Hybrid na 2 277 220 Kč, pak zde hovoříme o extra částce nějakých 140 tisíc korun.

Pokud by tedy do prodeje zamířila třeba vodíková třída B, na které třícípá hvězda testovala danou technologii v letech 2010 až 2012, pak by se jednalo o přibližně milionovou cenu. To však hovoříme o nejvyšší možné sumě, která by oproti Toyotě nepředstavovala takovou úsporu. Pokud by ovšem šlo o částku okolo 800 tisíc korun, pak jistý úspěch modelu předvídat lze.

Do roku 2017 je ale momentálně daleko, pročež daný odhad berte pouze jako naši spekulaci. Potvrzený tak máme prozatím pouze jejich příchod a jisti si můžeme být také faktem, že ani z hlediska provozní efektivity se do té doby auta na vodíkové palivové články hitem nestanou. Snadno se ale může stát, že benzin bude stát třeba dvojnásobek, pak rázem jistým řešením být mohou...


Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion - 1 - Mercedes-Benz B-Class F-Cell 01Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion - 2 - Mercedes-Benz B-Class F-Cell 02Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion - 3 - Mercedes-Benz B-Class F-Cell 03Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion - 4 - Mercedes-Benz B-Class F-Cell 04Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion - 5 - Mercedes-Benz B-Class F-Cell 05Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion - 6 - Mercedes-Benz B-Class F-Cell 06Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion - 7 - Mercedes-Benz B-Class F-Cell 07Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion - 8 - Mercedes-Benz B-Class F-Cell 08Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion - 9 - Mercedes-Benz B-Class F-Cell 09Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion - 10 - Mercedes-Benz B-Class F-Cell 10Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion - 11 - Mercedes-Benz B-Class F-Cell 11Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion - 12 - Mercedes-Benz B-Class F-Cell 12
Mercedes-Benz poslal v letech 2010 až 2012 do provozu 250člennou skupinu vodíkové třídy B. Do produkce však takové vozy zamíří až v roce 2017

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše