Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes u nás začal prodávat diesel budoucnosti. Jiné asi nemají šanci přežít
26.11.2018 | Petr Prokopec
Mluvit dnes v souvislosti s diesely o budoucnosti je troufalé. Pokud ale jakékoli z nich mají přežít, pak ty jako tento - má nízké emise i spotřebu a vysoký výkon, říká si 300de.
Přijít v současné době s novým naftovým motorem bychom mohli považovat za čiré bláznovství. Jejich obliba totiž rapidně klesá, a to i v někdejších neochvějných baštách těchto pohonných jednotek. Automobilky navíc přiznávají, že stále přísnější emisní pravidla v podstatě ani neumožní osadit dieselem vozy v nižších segmentech. Nemalé náklady přenesené do jejich příliš vysoké pořizovací ceny by z nich totiž udělaly neprodejné zboží.
Mercedes však již prakticky od chvíle, kdy vypukl dieselový skandál koncernu VW brojí za zachování těchto motorů. A nezůstává jen u slov, ale přechází také k činům. Pod kapotu modelů C300de a E300de tak nastěhoval svůj nejnovější diesel, který v motorovém prostoru není osamocen. Němci spojili čtyřválcový agregát s elektromotorem a stvořili možná jediný myslitelný diesel budoucnosti - bez elektrické podpory bude zřejmě nemožné, aby naftové motory dostály všem požadavkům, které jsou na ně kladeny.
Díky tomuto „doplňku” se pohonná jednotka vyznačuje nejen nízkou spotřebou (o té a jejím výpočtu si povíme za chvíli), ale také k opravdu vysokým výkonem. Soustava totiž dává 306 koní a 700 Nm točivého momentu, jenž je navíc dostupný již ve velmi nízkých otáčkách. Tomu se třeba konkurenční BMW 330e, byť benzin-elektrické, nemůže ani rovnat. Mnichov totiž nabízí „jen“ 252 koní a 440 Nm.
S ohledem na dané výkony nepřekvapí působivá jízdní dynamika. Sedan C300de totiž zvládá stovku za 5,6 sekundy, zatímco spřízněné kombi vyžaduje o desetinu více. V případě třídy E je pak třeba počítat s 5,9 sekundami (tuto hodnotu automobilka přisuzuje oběma karosářským variantám), maximálkou pro všechny zúčastněné zůstává obligátní německá dvěstěpadesátka.
Ještě než přikročíme k oné žíznivosti, musíme dodat, že elektromotor je vždy součástí devítistupňového automatu. Jeho použití je pak důvodem, proč muselo dojít k elektronickému omezení točivého momentu - jinak by totiž soustava nabídla ještě více Newtonmetrů. Potenciál na to ostatně má, neboť dvoulitr produkuje 194 koní a 400 Nm, elektromotor 122 koní a 440 Nm.
V rámci spotřeby chce C300de jezdit v průměru za pouhých 1,4-1,6 l/100 km, což je laboratorní nesmysl. Třícípá hvězda totiž využila legálních možností, jenž jí dává Evropská unie, a žíznivost sice změřila dle nového cyklu WLTP, což je potřeba k homologaci, ovšem daný výsledek přepočetla na základě metodiky NEDC. Tuto bizarní praktiku automobilky budou moci ještě nějaký čas používat.
Data určená pro lepší informovanost zákazníkům bohužel zmíněna nebyla, tak nízká jako ve výše zmíněném případu ale bezesporu nebudou. A to ani za předpokladu, že sedan třída C zvládá čistě na elektřinu urazit podle stejných laboratorních výpočtů NEDC 57 kilometrů. V případě kombíku je pak třeba počítat „pouze“ s 56 km, Éčko je na tom ještě o dva, respektive čtyři kilometry hůře. První zkušenosti s novým motorem hovoří o reálně dosažitelné spotřebě mezi 3 a 4 litry nafty na 100 km i při primárním využití naftového motoru.
Vůz dostal kromě kombinace spalovací jednotky a elektromotoru také lithium-iontovou baterii o kapacitě 13,5 kWh. Tu bude možné dobít za jeden a půl hodiny skrze vodou chlazený domácí Wallbox, při zapojení do standardní zásuvky je třeba počítat s pěti hodinami. Na český trh zatím dorazila s tímto motorem třída E, která je k mání od 1 785 960 Kč v případě sedanu a 1 835 570 Kč v případě kombíku.
To nejsou zrovna nízké ceny, i šestiválcový kombík E 400 d 4MATIC s pohonem všech kol koupíte levněji (1 776 280 Kč). Je tedy otázkou, koho tyto novinky osloví, jak jsme ale již zmínili, do budoucna mohou být těmi jedinými diesely, které si půjde jako nové koupit.
Mercedes nově pustil do prodeje hned čtyři diesel-elektrické modely, a sice C300de jako sedan i kombík...
...a E300de, který bude taktéž dostupný v obou karosářských variantách
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda