Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané
19.10.2019 | Petr Prokopec
Nesou drsně znějící označení X-Ice North 4 a jejich provedení i schopnosti mu odpovídají. Nezávislým testem byly ohodnoceny jako vůbec nejlepší, co kdy vznikly, u nás je ale můžete jen koupit, ne používat.
Pneumatikám s hřeby jsme se naposledy věnovali loni, zejména pak v souvislosti se specifickými pravidly, která platí pro jejich užívání. Kupříkladu v Rusku bylo tou dobou nutné mít na vozech nálepku, která ostatní upozorní na specifický druh obutí. Totéž pak stále vyžaduje třeba Lichtenštejnsko. Ve skandinávských zemích ale něco takového již není potřeba, zákon upravuje pouze dobu, po kterou se tyto pneumatiky mohou používat. Švédsko samozřejmě do této skupiny zapadá, krom termínů ale tamní motoristé musí počítat ještě s jedním omezením.
Abychom si jej mohli podrobněji vysvětlit, je třeba se vrátit do roku 2013. Tehdy Švédové naznačili, že pneumatiky s hřeby výraznou měrou ničí tamní silnice. A proto přišli s novelou zákona, která upravila množství hřebů, jimiž obutí může být osazeno. Limitem bylo 50 kusů na metr běhounu, v případě nejběžnější pneumatiky o rozměru 205/55 R16 tedy jejich počet končil číslem 96. To ale pro výrobce představovalo problém, většina totiž takový rozměr osazovala 130 hřeby.
Tato úprava začala ve stejnou dobu platit také ve Finsku, v Norsku byla zavedena též. Momentálně je však v tomto státě již zrušena, respektive neplatí pro pneumatiky vyrobené po září 2017. Právě tato změna vedla k tomu, že podmínky byly rozvolněny i ve Švédsku a Finsku. Aktuálně je tedy vyžadováno, aby obutí s hřeby prošlo testem, během nějž je 400krát přejet v rychlosti 100 km/h specifický vzorek tamního asfaltu. A pokud nedojde k jeho poškození, mohou výrobci osadit pneumatiku tolika hřeby, kolika uznají za vhodné.
Momentálně tedy není neobvyklé, abyste pořídili pneumatiky se 170 či se 190 hřeby, ostatně nabízí je prakticky každá značka od Vredesteinu přes Hankook a Bridgestone až po Continental. Těm všem ale vypálil rybník Michelin, který poslal do prodeje nové obutí X-Ice North 4. V jeho případě totiž počet hřebů vystoupal na neskutečných 250. Usazeny jsou přitom ve 22 řadách, přičemž firma k jejich rozvržení dokonce musela použít pokročilý algoritmus.
Tvar samotných hřebů je ovlivněn speciály WRC, jimž Michelin rovněž dodává obutí. Ze stejného pramene byly čerpány také informace o samotném běhounu, kde došlo k navýšení počtu lamel vůči předchozímu typu X-Ice North 3 o 50 procent. Navíc tvar samotného vzorku je šípovitý, aby došlo k lepšímu odvodu sněhu či ledu. Zaručena tak má být prvotřídní ovladatelnost, stejně jako se výrobce chlubí i výrazným prodloužením životního cyklu.
Že přitom nejde o pouhé marketingové klišé, dokazuje test magazínu Tekniiken Maailma. Experti totiž uvedli, že „v rámci přilnavosti na ledu jsou toto ty nejlepší pneumatiky, jaké jsme kdy testovali. Ovladatelnost je snadná, stabilita výjimečná - a to za všech, dokonce i těch nejožehavějších situací.“ Zároveň však také dodali, že slabinou těchto pneumatik, tak jako ostatně všech ostatních hřebových, je jízda na suchém či pouze mokrém asfaltu.
Pokud tedy chcete mít na svém voze rekordní zimní obutí, máte prostor. Ceny na českém trhu startují okolo 2 300 Kč v případě rozměru 195/55 R15, za 245 milimetrů široké osmnáctky s 45procentním profilem ale dáte skoro třikrát tolik. Musíme vás ovšem upozornit, že na našich silnicích jsou tyto pneumatiky bez ohledu na panující podmínky zakázané - použít je lze buď v zahraničí nebo mimo veřejné komunikace.
Nová pneumatika Michelin X-Ice North 4 dostala rekordní počet 250 hřebů...
...v nezávislém testu Tekniiken Maailma tak rovnou zamířila na absolutní vrchol žebříčku
Zdroje: Michelin, Tekniiken Maailma
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před hodinou - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 4 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 14:32 - pavproch
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan