Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané

Nesou drsně znějící označení X-Ice North 4 a jejich provedení i schopnosti mu odpovídají. Nezávislým testem byly ohodnoceny jako vůbec nejlepší, co kdy vznikly, u nás je ale můžete jen koupit, ne používat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané

19.10.2019 | Petr Prokopec

Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nesou drsně znějící označení X-Ice North 4 a jejich provedení i schopnosti mu odpovídají. Nezávislým testem byly ohodnoceny jako vůbec nejlepší, co kdy vznikly, u nás je ale můžete jen koupit, ne používat.

Pneumatikám s hřeby jsme se naposledy věnovali loni, zejména pak v souvislosti se specifickými pravidly, která platí pro jejich užívání. Kupříkladu v Rusku bylo tou dobou nutné mít na vozech nálepku, která ostatní upozorní na specifický druh obutí. Totéž pak stále vyžaduje třeba Lichtenštejnsko. Ve skandinávských zemích ale něco takového již není potřeba, zákon upravuje pouze dobu, po kterou se tyto pneumatiky mohou používat. Švédsko samozřejmě do této skupiny zapadá, krom termínů ale tamní motoristé musí počítat ještě s jedním omezením.

Abychom si jej mohli podrobněji vysvětlit, je třeba se vrátit do roku 2013. Tehdy Švédové naznačili, že pneumatiky s hřeby výraznou měrou ničí tamní silnice. A proto přišli s novelou zákona, která upravila množství hřebů, jimiž obutí může být osazeno. Limitem bylo 50 kusů na metr běhounu, v případě nejběžnější pneumatiky o rozměru 205/55 R16 tedy jejich počet končil číslem 96. To ale pro výrobce představovalo problém, většina totiž takový rozměr osazovala 130 hřeby.

Tato úprava začala ve stejnou dobu platit také ve Finsku, v Norsku byla zavedena též. Momentálně je však v tomto státě již zrušena, respektive neplatí pro pneumatiky vyrobené po září 2017. Právě tato změna vedla k tomu, že podmínky byly rozvolněny i ve Švédsku a Finsku. Aktuálně je tedy vyžadováno, aby obutí s hřeby prošlo testem, během nějž je 400krát přejet v rychlosti 100 km/h specifický vzorek tamního asfaltu. A pokud nedojde k jeho poškození, mohou výrobci osadit pneumatiku tolika hřeby, kolika uznají za vhodné.

Momentálně tedy není neobvyklé, abyste pořídili pneumatiky se 170 či se 190 hřeby, ostatně nabízí je prakticky každá značka od Vredesteinu přes Hankook a Bridgestone až po Continental. Těm všem ale vypálil rybník Michelin, který poslal do prodeje nové obutí X-Ice North 4. V jeho případě totiž počet hřebů vystoupal na neskutečných 250. Usazeny jsou přitom ve 22 řadách, přičemž firma k jejich rozvržení dokonce musela použít pokročilý algoritmus.

Tvar samotných hřebů je ovlivněn speciály WRC, jimž Michelin rovněž dodává obutí. Ze stejného pramene byly čerpány také informace o samotném běhounu, kde došlo k navýšení počtu lamel vůči předchozímu typu X-Ice North 3 o 50 procent. Navíc tvar samotného vzorku je šípovitý, aby došlo k lepšímu odvodu sněhu či ledu. Zaručena tak má být prvotřídní ovladatelnost, stejně jako se výrobce chlubí i výrazným prodloužením životního cyklu.

Že přitom nejde o pouhé marketingové klišé, dokazuje test magazínu Tekniiken Maailma. Experti totiž uvedli, že „v rámci přilnavosti na ledu jsou toto ty nejlepší pneumatiky, jaké jsme kdy testovali. Ovladatelnost je snadná, stabilita výjimečná - a to za všech, dokonce i těch nejožehavějších situací.“ Zároveň však také dodali, že slabinou těchto pneumatik, tak jako ostatně všech ostatních hřebových, je jízda na suchém či pouze mokrém asfaltu.

Pokud tedy chcete mít na svém voze rekordní zimní obutí, máte prostor. Ceny na českém trhu startují okolo 2 300 Kč v případě rozměru 195/55 R15, za 245 milimetrů široké osmnáctky s 45procentním profilem ale dáte skoro třikrát tolik. Musíme vás ovšem upozornit, že na našich silnicích jsou tyto pneumatiky bez ohledu na panující podmínky zakázané - použít je lze buď v zahraničí nebo mimo veřejné komunikace.


Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané - 1 - Michelin X-Ice North 4 prvni sada 01Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané - 2 - Michelin X-Ice North 4 prvni sada 02Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané - 3 - Michelin X-Ice North 4 prvni sada 03Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané - 4 - Michelin X-Ice North 4 prvni sada 04Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané - 5 - Michelin X-Ice North 4 prvni sada 05Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané - 6 - Michelin X-Ice North 4 prvni sada 06Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané - 7 - Michelin X-Ice North 4 prvni sada 07Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané - 8 - Michelin X-Ice North 4 prvni sada 08Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané - 9 - Michelin X-Ice North 4 prvni sada 09Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané - 10 - Michelin X-Ice North 4 prvni sada 10
Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané - 11 - Michelin X-Ice North 4 prvni sada 11Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané - 12 - Michelin X-Ice North 4 prvni sada 12
Nová pneumatika Michelin X-Ice North 4 dostala rekordní počet 250 hřebů...

Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané - 13 - Michelin X-Ice North 4 prvni sada 13
...v nezávislém testu Tekniiken Maailma tak rovnou zamířila na absolutní vrchol žebříčku

Zdroje: Michelin, Tekniiken Maailma

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.