Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se

Jako by nestačilo, že učiní přítrž naprosté většině defektů a veškerému dofukování, dokážou snížit spotřebu, budou mít delší životnost a napomohou životnímu prostředí. Dlouhodobě se mají vyplatit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se

6.6.2019 | Petr Prokopec

Jako by nestačilo, že učiní přítrž naprosté většině defektů a veškerému dofukování, dokážou snížit spotřebu, budou mít delší životnost a napomohou životnímu prostředí. Dlouhodobě se mají vyplatit.

Michelin včera oznámil, že konečně chystá sériovou výrobu revolučních pneumatik, které se obejdou bez vzduchu. Stane se tak ve spolupráci s americkým koncernem General Motors, nikoliv však ihned. Obutí zvané Uptis (neboli Unique Puncture-Proof Tire System alias Unikátní systém pneumatiky odolávající píchnutí) bude po následující minimálně čtyři roky testováno na řadě aut GM, než v roce 2024 zamíří do prodeje.

Francouzská společnost nyní popsala revoluční pneumatiku o trochu lépe, neboť jde skutečně o zcela nové pojetí původního konceptu Tweel. Jejím základem je střed z hliníkové slitiny, který byl stejně jako u klasického obutí namontován na náboj kola. Z něj vycházejí lamely z gumy a nově patentovaného, pryskyřicí zesíleného skelného vlákna. Právě ty nesou hmotnost celého vozu místo běžného vzduchu (či jiného plynu). Mimo to je zde pak ještě plášť zajištující kontakt s vozovkou.

Dle Michelinu nová pneumatika poskytuje stejné jízdní vlastnosti jako konvenční obutí. Vůči němu však nabízí nemalé množství výhod. Tou pro zákazníky asi nejpříjemnější je jak úbytek starostí, tak snížení nákladů. Cena sice dosud stanovena nebyla a dá se navíc předpokládat, že bude i vyšší než u klasických pneumatik, nicméně revoluční technologie prakticky vylučuje propíchnutí či jakékoliv jiné obvyklé poškození. Obutí tak vydrží déle než to běžné.

Jakmile se sjede vzorek, který má mimochodem mít při totožném využití delší životnost než na běžné pneumatice, není třeba celé kolo vyhazovat měnit. Místo toho lze jednoduše nahradit plášť, který by navíc měl být z obnovitelných zdrojů. Snadno se tak může vrátit do oběhu, zatímco vy nebudete muset platit za celé obutí, ale pouze o jeho svrchní část. Podle Michelinu se tímto způsobem ročně ušetří na 200 milionů předčasně a tedy zbytečně vyměněných plášťů, jejichž hmotnost vyvažuje dvě sta Eiffelovek.

„Během příštích deseti let budou kriticky důležitým prvkem udržitelné zdroje. Naším cílem proto je, abychom do 30 let dokázali zrecyklovat na 80 procent všech používaných materiálů. Musíme se posunout do udržitelné budoucnosti, ve které nabídneme řešení, jež mají mnohem nižší negativní dopad na životní prostředí. Prospěch z toho bude mít naprosto každý,“ uvedl k tématu Eric Vinesse, šéf Michelinu pro výzkum a vývoj.

Revoluční pneumatika v době svého příchodu na trh samozřejmě nebude spojena pouze s vozy GM. Osadit jí půjde prakticky jakýkoliv osobní vůz či menší SUV. Do budoucna se ale chystá ještě větší pokrytí trhu, stejně jako hodlá Michelin zajít ještě dále v samotné revoluci v oblasti pneumatik. Firma by velmi ráda vyrukovala i s takovým obutím, jehož plášť má biosložku umožňující jeho „dorůstání“.

Kdy přesně se ale takové utopie dočkáme, není jisté. Momentálně nám tedy musí stačit, že nejdéle za pět let dorazí pneumatiky, kterým nevadí, když najedete na hřebík či sjedete z hladkého asfaltu do poměrně drsného terénu. Vůči těm konvenčním se navíc obejdou bez monitoringu tlaku, tedy hmotnost i cenu zvyšujícího prvku, přispět mají i ke zlepšení spotřeby. Ve výsledku tak nemá existovat jediný důvod, proč dále užívat klasické pneumatiky plněné vzduchem či plynem. Více jak 120 let po vynálezu pneumatik v jejich současné podobě je tedy opravdu na spadnutí velká revoluce.


Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 1 - Michelin Uptis 2019 nova sada 01Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 2 - Michelin Uptis 2019 nova sada 02Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 3 - Michelin Uptis 2019 nova sada 03Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 4 - Michelin Uptis 2019 nova sada 04Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 5 - Michelin Uptis 2019 nova sada 05Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 6 - Michelin Uptis 2019 nova sada 06Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 7 - Michelin Uptis 2019 nova sada 07Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 8 - Michelin Uptis 2019 nova sada 08Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 9 - Michelin Uptis 2019 nova sada 09Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 10 - Michelin Uptis 2019 nova sada 10Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 11 - Michelin Uptis 2019 nova sada 11Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 12 - Michelin Uptis 2019 nova sada 12Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 13 - Michelin Uptis 2019 nova sada 13Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 14 - Michelin Uptis 2019 nova sada 14Michelin řekl víc k revolučním silničním pneu, které nelze píchnout a nedofukuji se - 15 - Michelin Uptis 2019 nova sada 15
Michelin odstartoval ve spolupráci s GM testy revolučních pneumatik, které není třeba dofukovat. Do prodeje zamíří v roce 2024

Zdroj: Michelin

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše