Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Motor z Putinovy limuzíny se skutečně dočkal nasazení v úplně jiném stroji
2.12.2019 | Petr Prokopec
Jakkoli to mohlo znít nepravděpodobně, nyní se stalo skutečností. Přeplňovaný agregát s kořeny u Porsche nebude pohánět pouze silniční vozy Aurusu, osadili jím i letadlo.
Nová ruská značka Aurus se nehodlá omezovat pouze na veřejné silnice. Známé jsou také její závodní aktivity, mimo to se ovšem rozhodla zamířit i do oblak. Letos v srpnu byla představena nová verze vrtulníku Ansat, v jejímž případě se značka vyřádila v interiéru, který hýří stejným luxusem, jaký lze nalézt na palubě jejích vozů. Tím však její přínos letectví neskončil.
Lidé z Aurusu už dříve naznačili, že se v leteckém průmyslu chtějí angažovat o poznání výrazněji, a to i prostřednictvím svého motoru. Přeplňovaný 4,4litrový osmiválec s kořeny u Porsche se tak měl dočkat modifikací, jež by mu umožnily vyměnit vcelku velkorysý prostor pod kapotou aut za poněkud omezený letecký trup. A jakkoli se takové využití zdálo být nepravděpodobné, Rusové již tento plán realizují a zatím mluví pouze o úspěchu.
Konverzi dostal na starosti centrální institut leteckých motorů TsIAM, kterému práce zabraly více než rok. Bylo totiž třeba jednotku uzpůsobit novým systémům dodávajícím palivo, stejně jako odlišnému zapalování či elektronice. Mimo to byly modifikovány úchyty agregátu, a aby toho nebylo málo, muselo dojít také na odlišnou charakteristiku, neboť letecké režimy vyžadují odlišné chování motoru než auta.
„Během testů byla sledována charakteristika jednotky, a to při všech možných scénářích od pomalého popojíždění na zemi až po samotný vzlet. Sledována byla odezva plynu. Výsledky testů pak potvrdily, že motor odpovídá vzorovým agregátům v rámci objemu, spotřeby paliva i hmotnosti,“ uvedl institut TsIAM v tiskové zprávě. Vedoucí projektu Leo Finkelberg pak dodal, že „institut potvrdil možnost adaptace moderního automobilového motoru na letecký“.
Momentálně se TsIAM připravuje na druhou fázi projektu, jíž jsou zkoušky agregátu skrývajícího se nově pod kódem ADP-500 ve speciální tlakové komoře. Simulován zde bude chod ve vysoké nadmořské výšce. Pokud i nadále půjde vše podle plánu, pak by se motor měl nastěhovat do trupu malých letadel. V případě devítimístných strojů půjde o dvojici agregátů, zatímco ten šestimístný bude pohánět pouze jedna jednotka.
Aktuálně není známo, zda se ona konverze podepíše na snížení či zvýšení objemu nebo výkonu. Lze dodat, že postup Aurusu je sice neobvyklý, není ale zcela unikátní. Německá společnost RED již dříve přepracovala původně dvanáctiválcový automobilový turbodiesel na letecký motor, jenž je užíván cvičnými letadly Jak-152. Zajímavé přitom je, že firma patří Vladimíru Rejchlinovi. Ambice dostat agregáty ze silnice do vzduchu tak zjevně mají především Rusové.
Rusové za sebou mají první úspěšné testy motoru značky Aurus, který byl upraven na použití v leteckém průmyslu
Zdroj: Drom.ru
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry