Reklama

Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě?

U některých modelů bylo jasné, že absence způsobená příchodem WLTP nebude trvat věčně, je ale otázkou, jestli lze nad návratem jásat. V případě Peugeotu 308 GTi dostanete nižší výkon, vyšší hmotnost a zhoršenou spotřebu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě?

1.10.2018 | Petr Prokopec

U některých modelů bylo jasné, že absence způsobená příchodem WLTP nebude trvat věčně, je ale otázkou, jestli lze nad návratem jásat. V případě Peugeotu 308 GTi dostanete nižší výkon, vyšší hmotnost a zhoršenou spotřebu.

Není novinkou, že nutnost nové homologace všech aut v prodeji řádně zamíchala nabídkami automobilek. Tento krok je zkrátka náročný časově i finančně a při spojení s novými emisními normami mohou být veškeré nezbytné kroky obtížně ospravedlnitelné i ekonomicky. Například takové BMW M3 by vyžadovalo instalaci filtru pevných částic, nahrazení karbonového kardanu ocelovým a ještě k tomu úpravu celé spodní části. A na to automobilka rezignovala, i když by současnou M3 jinak prodávala ještě rok, možná i déle vedle nové generace řady 3 jako takové - svolila k tomu pouze v případě M4, která se prodává lépe a na trhu vydrží déle.

To je extrémní případ, i když ale k úplnému konci prodejů jiných nedošlo, přednost při homologaci dostaly pochopitelně modely, které se prodávají nejlépe. Hlavně výkonné deriváty rozličných modelů tedy přijdou na řadu později a třeba taková Škoda Octavia RS chybí v nabídce dodnes. A pokud se nyní zeptáte, kdy bude k mání vrcholný Superb 2,0 TSI 4x4, dostanete u dealerů odpověď, že za rok.

O dost dříve, konkrétně už během příštího měsíce, se do prodeje vrátí také Peugeot 308 GTi. I v jeho případě došlo na přepracování pohonné jednotky, trochu ale váháme, jestli se z návratu vozu do nabídky vůbec radovat. Kvůli provedeným úpravám nám totiž francouzský hot hatch připomíná těch pár sedláků, co se vrátili z bitvy u Chlumce - působí zdevastovaným dojmem, ačkoliv automobilka tvrdí, že dynamika nedoznala změn.

O pohon vozu se nadále stará přeplňovaný 1,6litrový čtyřválec PureTech, který dříve produkoval 270 koní v 6 000 otáčkách. Nově však výkon poklesl na 263 koní, za čímž nepochybně stojí instalace filtru pevných částic. Ten neumožňuje motoru tak volně „dýchat“ jako v rámci metodiky NEDC, nicméně i přes jeho přítomnost došlo alespoň k nárůstu točivého momentu, a to z 330 na 340 Nm.

Jde však jen o slabou kompenzaci, zvláště v souladu s dalšími změnami. Modernizovaný Peugeot 308 GTi totiž nabral také na hmotnosti, a to měrou vrchovatou. Je otázkou, co vše se změnilo, vůz má ale podle stejných oficiálních údajů výrobce aktuálně vážit 1 315 kg, ve srovnání s předchozí variantou by tak byl o 110 kilo těžší. To se nám až nezdá být možné, i kdyby ale Francouzi v jednom případě uvedli hmotnost bez 75kilogramové „eurozátěže”, pořád jde o 35 kg navíc.

Je tedy překvapivé, že ačkoliv dolů šel výkon a hmotnost je vyšší, jízdní dynamika zůstává nezměněna. Hot hatch by tedy měl nadále zvládnout stovku za rovných 6 sekund a kilometr s pevným startem za 25,3 s. Jak to Francouzi dokázali, je otázkou, důvodem ale nejspíše bude navýšení výkonu ve středním pásmu otáček (viz vyšší točivý moment). Kila navíc v zatáčkách nebo při brzdění ale úpravou motoru nepřebijete.

Změny se navíc projevily ve spotřebě, která z 6 litrů na 100 km o půl litru narostla. Ta odpovídá 148 gramům CO2 na kilometr, což ve Francii již vede k prodražení vlastnictví - dosud byl Peugeot 308 GTi zatížen malusem (dodatečnou berní při registraci) 953 Eur (cca 24 500 Kč), ten však aktuálně vzrostl na více než dvojnásobek (konkrétně na 2 010 Eur/51 650 Kč).

Vyšší je pak i samotná pořizovací cena, a to o 200 Eur (5 150 Kč). V tomto případě sice nejde o nic drastického, nicméně vůz nyní startuje až na 38 900 Eur (998 750 Kč). Vedle výkonnějšího Renaultu Mégane RS, který je k dispozici od 37 600 Eur (965 350 Kč), tak nepůsobí jeho nabídka bůhvíjak atraktivně. A že je k mání se dvěma novými barvami karoserie, již zákazníci tak neocení.

Dříve vyřazená auta se tedy do nabídky nevrací zrovna ve špičkové formě a rozhodně to nebude jen případ Peugeotu. I onen vrcholný Superb se do nabídky jednoho dne vrátí s výkonem sníženým o 8 koní a jistě i kily a spotřebovanými litry navíc...

Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 1 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 16
Srovnání dat modifikovaného Peugeotu 308 GTi je možná chybné v případě hmotnosti, i kdyby ale zde šlo o 35 kg, není to žádná sláva...

Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 2 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 01Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 3 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 02Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 4 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 03Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 5 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 04Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 6 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 05Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 7 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 06Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 8 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 07Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 9 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 08Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 10 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 09Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 11 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 10Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 12 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 11Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 13 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 12Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 14 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 13Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 15 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 14Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 16 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 15
...nicméně i přes nižší výkon a vyšší hmotnost má hot hatch disponovat toutéž dynamikou jako před instalací filtru pevných částic

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama