Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě?
1.10.2018 | Petr Prokopec
U některých modelů bylo jasné, že absence způsobená příchodem WLTP nebude trvat věčně, je ale otázkou, jestli lze nad návratem jásat. V případě Peugeotu 308 GTi to tak nevypadá.
Není novinkou, že nutnost nové homologace všech aut v prodeji řádně zamíchala nabídkami automobilek. Tento krok je zkrátka náročný časově i finančně a při spojení s novými emisními normami mohou být veškeré nezbytné kroky obtížně ospravedlnitelné i ekonomicky. Například takové BMW M3 by vyžadovalo instalaci filtru pevných částic, nahrazení karbonového kardanu ocelovým a ještě k tomu úpravu celé spodní části. A na to automobilka rezignovala, i když by současnou M3 jinak prodávala ještě rok, možná i déle vedle nové generace řady 3 jako takové - svolila k tomu pouze v případě M4, která se prodává lépe a na trhu vydrží déle.
To je extrémní případ, i když ale k úplnému konci prodejů jiných nedošlo, přednost při homologaci dostaly pochopitelně modely, které se prodávají nejlépe. Hlavně výkonné deriváty rozličných modelů tedy přijdou na řadu později a třeba taková Škoda Octavia RS chybí v nabídce dodnes. A pokud se nyní zeptáte, kdy bude k mání vrcholný Superb 2,0 TSI 4x4, dostanete u dealerů odpověď, že za rok.
O dost dříve, konkrétně už během příštího měsíce, se do prodeje vrátí také Peugeot 308 GTi. I v jeho případě došlo na přepracování pohonné jednotky, trochu ale váháme, jestli se z návratu vozu do nabídky vůbec radovat. Kvůli provedeným úpravám nám totiž francouzský hot hatch připomíná těch pár sedláků, co se vrátili z bitvy u Chlumce - působí zdevastovaným dojmem, ačkoliv automobilka tvrdí, že dynamika nedoznala změn.
O pohon vozu se nadále stará přeplňovaný 1,6litrový čtyřválec PureTech, který dříve produkoval 270 koní v 6 000 otáčkách. Nově však výkon poklesl na 263 koní, za čímž nepochybně stojí instalace filtru pevných částic. Ten neumožňuje motoru tak volně „dýchat“ jako v rámci metodiky NEDC, nicméně i přes jeho přítomnost došlo alespoň k nárůstu točivého momentu, a to z 330 na 340 Nm.
Jde však jen o slabou kompenzaci, zvláště v souladu s dalšími změnami. Modernizovaný Peugeot 308 GTi totiž nabral také na hmotnosti, a to měrou vrchovatou. Je otázkou, co vše se změnilo, vůz má ale podle stejných oficiálních údajů výrobce aktuálně vážit 1 315 kg, ve srovnání s předchozí variantou by tak byl o 110 kilo těžší. To se nám až nezdá být možné, i kdyby ale Francouzi v jednom případě uvedli hmotnost bez 75kilogramové „eurozátěže”, pořád jde o 35 kg navíc.
Je tedy překvapivé, že ačkoliv dolů šel výkon a hmotnost je vyšší, jízdní dynamika zůstává nezměněna. Hot hatch by tedy měl nadále zvládnout stovku za rovných 6 sekund a kilometr s pevným startem za 25,3 s. Jak to Francouzi dokázali, je otázkou, důvodem ale nejspíše bude navýšení výkonu ve středním pásmu otáček (viz vyšší točivý moment). Kila navíc v zatáčkách nebo při brzdění ale úpravou motoru nepřebijete.
Změny se navíc projevily ve spotřebě, která z 6 litrů na 100 km o půl litru narostla. Ta odpovídá 148 gramům CO2 na kilometr, což ve Francii již vede k prodražení vlastnictví - dosud byl Peugeot 308 GTi zatížen malusem (dodatečnou berní při registraci) 953 Eur (cca 24 500 Kč), ten však aktuálně vzrostl na více než dvojnásobek (konkrétně na 2 010 Eur/51 650 Kč).
Vyšší je pak i samotná pořizovací cena, a to o 200 Eur (5 150 Kč). V tomto případě sice nejde o nic drastického, nicméně vůz nyní startuje až na 38 900 Eur (998 750 Kč). Vedle výkonnějšího Renaultu Mégane RS, který je k dispozici od 37 600 Eur (965 350 Kč), tak nepůsobí jeho nabídka bůhvíjak atraktivně. A že je k mání se dvěma novými barvami karoserie, již zákazníci tak neocení.
Dříve vyřazená auta se tedy do nabídky nevrací zrovna ve špičkové formě a rozhodně to nebude jen případ Peugeotu. I onen vrcholný Superb se do nabídky jednoho dne vrátí s výkonem sníženým o 8 koní a jistě i kily a spotřebovanými litry navíc...
Srovnání dat modifikovaného Peugeotu 308 GTi je možná chybné v případě hmotnosti, i kdyby ale zde šlo o 35 kg, není to žádná sláva...
...nicméně i přes nižší výkon a vyšší hmotnost má hot hatch disponovat toutéž dynamikou jako před instalací filtru pevných částic
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 11 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 05:27 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis