Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě?

U některých modelů bylo jasné, že absence způsobená příchodem WLTP nebude trvat věčně, je ale otázkou, jestli lze nad návratem jásat. V případě Peugeotu 308 GTi to tak nevypadá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě?

1.10.2018 | Petr Prokopec

Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

U některých modelů bylo jasné, že absence způsobená příchodem WLTP nebude trvat věčně, je ale otázkou, jestli lze nad návratem jásat. V případě Peugeotu 308 GTi to tak nevypadá.

Není novinkou, že nutnost nové homologace všech aut v prodeji řádně zamíchala nabídkami automobilek. Tento krok je zkrátka náročný časově i finančně a při spojení s novými emisními normami mohou být veškeré nezbytné kroky obtížně ospravedlnitelné i ekonomicky. Například takové BMW M3 by vyžadovalo instalaci filtru pevných částic, nahrazení karbonového kardanu ocelovým a ještě k tomu úpravu celé spodní části. A na to automobilka rezignovala, i když by současnou M3 jinak prodávala ještě rok, možná i déle vedle nové generace řady 3 jako takové - svolila k tomu pouze v případě M4, která se prodává lépe a na trhu vydrží déle.

To je extrémní případ, i když ale k úplnému konci prodejů jiných nedošlo, přednost při homologaci dostaly pochopitelně modely, které se prodávají nejlépe. Hlavně výkonné deriváty rozličných modelů tedy přijdou na řadu později a třeba taková Škoda Octavia RS chybí v nabídce dodnes. A pokud se nyní zeptáte, kdy bude k mání vrcholný Superb 2,0 TSI 4x4, dostanete u dealerů odpověď, že za rok.

O dost dříve, konkrétně už během příštího měsíce, se do prodeje vrátí také Peugeot 308 GTi. I v jeho případě došlo na přepracování pohonné jednotky, trochu ale váháme, jestli se z návratu vozu do nabídky vůbec radovat. Kvůli provedeným úpravám nám totiž francouzský hot hatch připomíná těch pár sedláků, co se vrátili z bitvy u Chlumce - působí zdevastovaným dojmem, ačkoliv automobilka tvrdí, že dynamika nedoznala změn.

O pohon vozu se nadále stará přeplňovaný 1,6litrový čtyřválec PureTech, který dříve produkoval 270 koní v 6 000 otáčkách. Nově však výkon poklesl na 263 koní, za čímž nepochybně stojí instalace filtru pevných částic. Ten neumožňuje motoru tak volně „dýchat“ jako v rámci metodiky NEDC, nicméně i přes jeho přítomnost došlo alespoň k nárůstu točivého momentu, a to z 330 na 340 Nm.

Jde však jen o slabou kompenzaci, zvláště v souladu s dalšími změnami. Modernizovaný Peugeot 308 GTi totiž nabral také na hmotnosti, a to měrou vrchovatou. Je otázkou, co vše se změnilo, vůz má ale podle stejných oficiálních údajů výrobce aktuálně vážit 1 315 kg, ve srovnání s předchozí variantou by tak byl o 110 kilo těžší. To se nám až nezdá být možné, i kdyby ale Francouzi v jednom případě uvedli hmotnost bez 75kilogramové „eurozátěže”, pořád jde o 35 kg navíc.

Je tedy překvapivé, že ačkoliv dolů šel výkon a hmotnost je vyšší, jízdní dynamika zůstává nezměněna. Hot hatch by tedy měl nadále zvládnout stovku za rovných 6 sekund a kilometr s pevným startem za 25,3 s. Jak to Francouzi dokázali, je otázkou, důvodem ale nejspíše bude navýšení výkonu ve středním pásmu otáček (viz vyšší točivý moment). Kila navíc v zatáčkách nebo při brzdění ale úpravou motoru nepřebijete.

Změny se navíc projevily ve spotřebě, která z 6 litrů na 100 km o půl litru narostla. Ta odpovídá 148 gramům CO2 na kilometr, což ve Francii již vede k prodražení vlastnictví - dosud byl Peugeot 308 GTi zatížen malusem (dodatečnou berní při registraci) 953 Eur (cca 24 500 Kč), ten však aktuálně vzrostl na více než dvojnásobek (konkrétně na 2 010 Eur/51 650 Kč).

Vyšší je pak i samotná pořizovací cena, a to o 200 Eur (5 150 Kč). V tomto případě sice nejde o nic drastického, nicméně vůz nyní startuje až na 38 900 Eur (998 750 Kč). Vedle výkonnějšího Renaultu Mégane RS, který je k dispozici od 37 600 Eur (965 350 Kč), tak nepůsobí jeho nabídka bůhvíjak atraktivně. A že je k mání se dvěma novými barvami karoserie, již zákazníci tak neocení.

Dříve vyřazená auta se tedy do nabídky nevrací zrovna ve špičkové formě a rozhodně to nebude jen případ Peugeotu. I onen vrcholný Superb se do nabídky jednoho dne vrátí s výkonem sníženým o 8 koní a jistě i kily a spotřebovanými litry navíc...


Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 1 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 16
Srovnání dat modifikovaného Peugeotu 308 GTi je možná chybné v případě hmotnosti, i kdyby ale zde šlo o 35 kg, není to žádná sláva...

Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 2 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 01Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 3 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 02Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 4 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 03Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 5 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 04Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 6 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 05Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 7 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 06Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 8 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 07Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 9 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 08Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 10 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 09Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 11 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 10Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 12 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 11Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 13 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 12Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 14 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 13Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 15 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 14Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě? - 16 - Peugeot 308 GTi 2018 nova sada 15
...nicméně i přes nižší výkon a vyšší hmotnost má hot hatch disponovat toutéž dynamikou jako před instalací filtru pevných částic

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.