Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nad VW se stahují mračna, jeho nové priority mu těžko dovolí udělat něco extra
23.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podvody s TDI budou mít podle šéfa VW za následek, že se firma v dalších letech „drasticky změní”. K lepšímu? O tom se dá s úspěchem pochybovat.
Dnes si již můžeme na rovinu říci, že příčina kauzy Dieselgate byla největší chybou, jakou Volkswagen za celou svou existenci udělal. Ačkoliv německá automobilka prodává stále více nových aut a navíc i navyšuje zisk, současně musí opravdu výrazně utahovat opasek. Finální účet za podvody s motory TDI EA 189 bude enormní. Ořezány jsou veškeré projekty, jež přímo nepřináší zisk, tedy i angažmá ve WRC a WEC.
Volkswagen hodlá rovněž nemalou měrou investovat do elektromobility, což je ve své podstatě jen vynucený pokus „splatit dluh společnosti”. S ohledem na aktuální ceny a energetickou hustotu akumulátorů též nedává ekonomický smysl, proto se také automobilka dříve tímto směrem tak vehementně nevydávala. Nyní jej zakomponovala do své strategie nazvané Transform 2025+. Ta zahrnuje nemalé změny ve výrobním programu i celé firemní hierarchii. Šéf značky Herbert Diess proto říká, že „během příštích pár let se Volkswagen drasticky změní“.
„Naše cíle jsou nemalé a naše strategie velmi ambiciozní. Chceme profitovat ze změn a s nemalým odhodláním hodláme z Volkswagenu udělat lídra v novém automobilovém odvětví,“ uvádí dále Diess s tím, že „jen pár věcí zůstane zachováno tak, jak jsou nyní. Ve finále je totiž nová strategie skutečně zásadním transformačním programem.“ Stejně jako kdysi komunisté, i „lidový vůz“ počítá s pětiletkami.
První fáze počítá s obdobím do roku 2020 a restrukturalizací celé organizace. Ve druhé, kterou ukončí rok 2025, chce VW stanout v čele rozvoje elektromobility. Zároveň také hodlá upevnit svou pozici vrcholného a především ziskového mainstreamového výrobce aut. Důraz je přitom kladen na onu mainstreamovost, tedy snahu prodávat auta typu Golf 1,6 TDI. To je na jednu stranu rozumné, na tu druhou si můžeme říci, že s takovým cílem Volkswagen těžko nabídne také výjimečné modely, kterých na trh vrhl v posledních dekádách dost a dost. A ve finále tu máme fázi č. 3, která je spojena s koncem příští dekády a v níž Volkswagen má hrát zásadní roli s transformací celého odvětví.
„Od roku 2020 zahájíme naší elektrickou ofenzivu. Jako mainstreamový výrobce chceme hrát klíčovou roli v průlomu elektromobilů. Necílíme na okrajové segmenty, ale na srdce celého automobilového trhu. Do roku 2025 chceme prodávat milion elektrických aut ročně a chceme být světovým lídrem v elektromobilitě. Naše budoucí elektrické vozy budou novou poznávací značkou Volkswagenu.“
K tomu se automobilka hodlá zaměřit také na konektivitu a služby s ní spojené. Volkswagen předpokládá, že by do roku 2025 mohl mít ve svých sítích spojených se zcela novou globální digitální platformou na 80 milionů aktivních uživatelů. Ti by nákupem či provozováním aplikací měli generovat příjmy okolo jedné miliardy Eur (cca 27 miliard korun) ročně.
Dále značka doufá v růst ve Spojených státech, a to navzdory zmiňované kauze. Tomu mají napomoci hlavně velká SUV a sedany, poptávka po nich má dle Diesse v příštích letech růst. Zároveň Volkswagen i do Ameriky vstoupí se svými elektromobily, od roku 2021 tam zahájí výrobu aut postavených na platformě MEB určené právě jim.
Diesely - kdysi tvořící čtvrtinu prodejů - se na americký trh už nevrátí. Ještě v září Diess naznačoval, že automobilka k tak drastickému kroku není zrovna svolná. Jelikož je však jasné, že limity budou stále přísnější, investice spojené s redukcí emisí tak již nebudou mít své ospravedlnění. Dané finance Volkswagen místo toho utratí za již tolikrát zmiňovaný rozvoj elektromobility.
Neznamená to ovšem, že by došlo k úplnému odchodu dieselových aut koncernu ze Států. Šéf amerického zastoupení Audi Scott Keogh totiž v návaznosti na oznámení nové strategie uvedl, že značka se čtyřmi kruhy se zachováním alespoň jednoho naftožrouta počítá. Velmi pravděpodobně jím bude SUV Q7, u nějž lze dodatečné náklady kompenzovat vyšší cenou.
Závěrem můžeme jen zmínit, že s rozvojem elektromobility a expanzí crossoverů a SUV počítá Volkswagen také v Číně. Na indickém, jihoamerickém a ruském trhu se pro změnu očekává představení nízkonákladových aut. Z aktuální tiskové zprávy ale již bohužel není jasné, zda je tento krok spojen také s odhalením nové značky konkurující Dacii nebo i nadále s emblémem VW.
Produkční verze Volkswagenu I.D. je středobodem chystané elektrické expanze, jenž odstartuje již v první pětiletce nové strategie. Jako toužebně vyhlížené auto nadšenců pro cokoli (krom elektomobility...) nevypadá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 3 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva