Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
NASA vyvinula revoluční kolo, může přinést konec defektů pneumatik
30.11.2016 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Na tomto kole se pneumatika nemůže poškodit jednoduše proto, že tu žádná není. Přesto kolo dokonale kopíruje povrch, lépe než jakékoli současné.
NASA věnuje spoustu času navrhování vesmírných vozidel, která mají putovat třeba na Mars, aby vědci mohli lépe zkoumat tamní prostředí. Pro takové vozy je toho třeba vymyslet spoustu, veškerá ostatní technika a elektronika ale ztratí význam, pokud se stroj nebude moci po planetě pohybovat po spolehlivě fungujících kolech. Koneckonců, do nejbližšího servisu je to v tomto případě pár desítek milionů kilometrů, a to je pořádná dálka.
Proto inženýři v NASA vyvinuli novou generaci kol pro svá výzkumná vozidla, která ale nutně nemusí najít uplatnění jen na nich. Dokáží se totiž vyrovnat i s drsným terénem lépe než v současnosti používaná „pozemská” technika. Americká vládní agentura pro letectví a kosmický program proto široké veřejnosti odhalila kolo s tvarovou pamětí, která využívá inovativní strukturu materiálů pro zvýšení schopností v terénu.
NASA zpočátku spolupracovala s firmou Goodyear a vyvinula prototyp pružinového kola, jehož nosnou část tvořilo ohebné pletivo ze stovek ocelových drátů. Tento postup dal kolům možnost zvládat vysokou zátěž s dobrou trakcí, ale postupem času se ocelové pružiny deformovaly a při dlouhodobém používání ztrácely původní tvar.
Odpovědí byl nový materiál založený na stechiometrické slitině niklu a titanu. Stejně, jako u původních pružinových pneumatik není uvnitř žádný vzduch. Je to jen mřížka svinutého kovu, která se ohýbá, když přejíždí přes nerovnosti a dokáže překonat i ostré kameny. Vazby niklu s titanem se mohou uspořádat v závislosti na místě deformace a zároveň odolají obrovskému tlaku. NASA publikovala hned několik videí, která ukazují o základní princip fungování - kolo (zdráháme se tomu říkat pneumatika, o vzduch tu vážně nejde) přejíždí velký kámen a animace zobrazuje barevné molekuly slitiny niklu a titanu, která drží tvar celé pneumatiky. Po přejetí překážky se molekuly ihned vrátí do svého postavení a deformace se vrátí zpět na původní tvar kola.
NASA tuto technologii použije na budoucích modelech určených k výzkumu Marsu, vesmírné technologie se ale opravdu mohou dostat i do obyčejných aut. Nakonec, na videích už teď vidíme fungování nového kola na sériovém Jeepu, což je vůz, na kterém by se v pozemském světě mohla uplatnit nejlépe - defekty v terénu by se tu mohly stát jednou pro vždy minulostí. Využití tohoto principu ale připadá v úvahu i u silničních aut, nakonec snahy o vyvinutí použitelné bezvzduchové pneu nejsou cizí ani pneumatikářským firmám. Tady by ale nejspíše bylo nutné použití trochu jiného materiálu na povrchu...
Nové řešení už je testováno i na autech a na zemi
Svůj původ má ale pochopitelně v kosmickém výzkumu, v praktické...
Exploration requires mobility—we’re working with game-changing materials and new designs to develop the next generation of spring tires for space exploration. Discover how we're using shape memory alloys to reinvent the wheel: https://t.co/xwL4dlYZUd pic.twitter.com/7V47i3qrDH
— NASA Glenn Research (@NASAglenn) 17. listopadu 2017
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 39 minutami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 3 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva