Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejkvalitnější nová auta podle JDP dělají značky, na něž řada Čechů hledí skrz prsty
25.6.2019 | Petr Prokopec
Když se řekne „kvalita”, na přetřes hned přijdou značky japonské nebo německé provenience. Jenže v anketě zaměřené na kvalitu nových aut už druhým rokem dominují Korejci.
Reakce na nově pořízený vůz by již z logiky věci měly být téměř bezvýhradně pozitivní. Koneckonců, asi nikdo nehodlá obětovat značnou část svých financí na oltář auta, které se mu nelíbí již od pohledu. Nicméně problémem je, že lidé při výběru často vidí spíše to, co chtějí vidět a realitu si upravují podle vlastních představ. O to krutější je ale pozdější probuzení. Zatímco tedy v showroomu se může jednat o nejlepší vůz na světě, pár dní za jeho volantem ve vás klidně může vzbudit názor, že jste právě utratili několik set tisíc či dokonce milionů korun za něco velmi pochybného.
Právě na tuto skutečnost se zaměřuje studie Initial Quality Study (IQS) společnosti J.D. Power, jež zkoumá spokojenost majitelů s kvalitou jejich nových aut během prvních 90 dnů vlastnictví. Prozatím posledního kola, které se konalo od února do května letošního roku, se zúčastnilo 76 256 lidí. To už je rozsáhlý vzorek populace poskytující relevantní výsledky.
Majitelé nových aut zodpověděli 233 otázek z osmi kategorií. Následně pak vznikl index vykreslující počet problémů na 100 vozů (PP100). Čím nižšího skóre daný model nebo automobilka dosáhly, tím lépe. Průměr pro celý průmysl letos činil 93 PP100, vůči loňsku tak nedošlo v tomto případě k žádné změně. Samotný žebříček se ale proměnil razantně, neboť zlepšení se dočkalo pouze 13 automobilek, zatímco dalších 18 zamířilo s hodnocením dolů.
Výsledky studie Initial Quality Study v rámci automobilek
Králi studie se stali Korejci, jejichž úspěch je vzhledem k jejich rozporuplné image v České republice neskutečný. První příčku opanovalo Genesis (63 PP100), druhou Kia (70 PP100) a třetí Hyundai (71 PP100). Za touto trojicí zeje velká propast, čtvrtý Ford (83 PP100) již značně ztrácí, stejně jako třeba pátý Lincoln (84 PP100). Pro modrý ovál je to přitom vůbec poprvé, kdy se dvě jeho značky objevily v jednom roce mezi nejlepší pětkou studie IQS.
Zpět ale ke Korejcům, kteří anketě dominují v tomto složení již druhý rok v řadě. Kia je navíc již pátý rok za sebou hodnocena jako nejlepší mainstreamová automobilka. A aby toho nebylo málo, hned 16 modelů z celkových 18 od korejského koncernu zamířilo na pódium v příslušných obchodních třídách. Zásluhu na tom má zejména ta skutečnost, že Genesis, Kia a Hyundai bodují v oblasti multimédií a elektronických systémů, což je slabina zbytku světa.
Je přitom velmi překvapivé, že v rámci zábavních a informačních palubních systémů Američané jako lídry vidí Korejce či domácí značky. Tedy takové výrobce, které my Evropané považujeme spíše za podřadné. Nicméně vozy ze starého kontinentu ve studii bez výjimky propadly, a to právě kvůli multimédiím. Ve hře přitom nejspíše bude jejich komplikovanost způsobující pomalé reakce a zamrzání obrazovek.
Výrobci ale již začínají reagovat na kritiku, která právě na palubní systémy prší několik let. Hodnocení multimédií je tak pro letošek lepší než loni, propadají se však řidičské asistenční systémy. To je dle J.D. Power velký problém, neboť pokud mají lidé potíže s takovými „trivialitami“, jako jsou automatické brzdy či monitoring vozu v jízdním pruhu, nikdy v životě neuvěří autonomnímu řízení.
Zmínit pak ještě můžeme, že daleko větší potíže jsou spojené se zcela novými vozy, které na trh přišly v loňském či dokonce letošním roce. Jejich průměr totiž činí 103 PP100, zatímco u těch zavedených zjevně již došlo jak k vychytání much, jejich průměr má hodnotu 91 PP100. To je méně něž průměr celého průmyslu.
Za první pěticí výrobců se do nadprůměru dále dostal Chevrolet, Nissan, Dodge, Lexus, Toyota a Buick. Kromě domácích aut tedy Američané fandí ještě japonským, ty evropské ale nemilosrdně poslali ke dnu. Špatně je na tom především Land Rover (123 PP100) a Jaguar (130 PP100), jakkoliv je třeba dodat, že právě tyto dvě značky se meziročně nejvíce zlepšily, a to o 37 PP100, respektive 18 PP100.
Výsledky studie Initial Quality Study v rámci obchodních tříd
Zajímavé přitom je, že „pod čarou“ jsou i prémiové značky jako Mercedes-Benz (94 PP100), BMW (102 PP100) a Audi (106 PP100). Asi největším překvapením je však přítomnost Porsche (96 PP100), zvláště když model 911 je vůbec nejlépe hodnoceným vozem studie (58 PP100). Tohoto úspěchu sportovní legenda dosáhla již podruhé v řadě, chváleny pak byly i malé sporťáky. Špatné umístění značky tak jde hlavně na konto SUV.
Vrátit se můžeme zpátky ke Korejcům, kteří dosáhli na nejvyšší počet dílčích vítězství, neboť v jednotlivých obchodních třídách zabodovaly Genesis G70, Hyundai Santa Fe a Kia Forte, Rio, Sedona a Sportage. Úspěšný byl i koncern General Motors, jenž se pyšní pěti vítězstvími (Cadillac Escalade, Chevrolet Equinox, Malibu, Silverado HD a Tahoe), BMW pak navzdory celkovému umístění bodovalo třikrát (řada 2, X4, Mini Cooper).
Výsledky studie Initial Quality Study v rámci továren
Kromě značek a modelů došlo ještě na hodnocení továren, ve kterých jsou nová auta vyráběna. Zde již Korejci prim nehrají a ostrouhali rovněž Američané, respektive jejich automobilky. Zabodoval pouze Buick Envision, ten je však montován v Číně. Nicméně továrna Toyoty v Georgetownu v Kentucky je již hodnocena dobře, stejně jako tak v kanadském Cambridge. Tím bychom ale dnešní report ukončili.
Genesis letošní anketu IQS opanovalo...
...za ním pak skončila Kia jakožto nejlepší mainstreamová značka...
...stejně jako Jaguar, ač se britské značky meziročně zlepšily nejvíce ze všech
Králem mezi modely je Porsche 911
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejčtenější články
- Ruská domácí výroba „falešných” Hyundai pod vlastní značkou je největší rebrandingové selhání v dějinách aut
18.3.2024 - BMW chystá velkou čistku. Řada jeho současných modelů skončí, některé se přesunou do jiných sfér
18.3.2024 - Tesla hledá manažera servisních operací, který zajistí, že firma nebude provádět zbytečné servisní operace
18.3.2024 - Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
18.3.2024 - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
18.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva