Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch
25.5.2019 | Petr Prokopec
Zatímco dříve na úspěch v podobných anketách pomalu stačilo přijít s jakkoli dramaticky zmenšeným motorem, dnes už to neplatí. Vítězí spíše plnotučné motory po boku těch elektrických.
Zase po roce tu nejsou Vánoce, nýbrž výsledky ankety Motor roku (International Engine of the Year). Loni jsme zmiňovali zejména návrat k racionalitě, neboť odborná porota poslala na příčky nejvyšší spíše agregáty s větším objemem a vyšším výkonem než jednotky, které prošly radikálním downsizingem. Ty se prosadily jen ve specifických kategoriích, v celkovém hodnocení ale zůstaly vzadu. S napětím jsme proto očekávali vyhlášení letošních vítězů, které by potvrdilo, že loňský rok nebyl ničím ojedinělým a downsizing už v této volbě není cestou k úspěchu.
Pořadatelé navíc usoudili, že objem motorů přestává být důležitý a může být u matoucí. Dříve podobně velké motory produkovaly obdobné výkony, takřka identického počtu koní jste se dočkali od jedna-čtyřky, jedna-pětky i jedna-šestky. Nicméně moderní technologie tomuto podobenství učinily přítrž, načež v rámci ankety tak došlo k několika stěžejním změnám.
Motory již nejsou děleny do kategorií dle objemů, místo toho je separačním kritériem výkon. To dává smysl, neboť dle předchozích pravidel by prakticky mohl být ve stejné kategorii 1,5litrový tříválec z BMW i8, stejně jako 1,5litrový tříválec z Fordu Fiesta ST. Spalovací jednotka je však u modrého oválu osamocená, zatímco v případě mnichovského sporťáku jí asistuje elektromotor. Ve výsledku tak konkuruje spíše třílitru, jímž je osazeno Porsche 911 či jednotce ze sesterských modelů M3 a M4.
Souběžně s tím je reflektován i další přerod ve světě, správný a úplný název ankety totiž už nezní Motor roku, ale nově Motor a pohonné ústrojí roku. Ukazuje se tak, že neklesá jen důležitost objemů, ale roste také význam alternativních soustav. Do budoucna tak budeme o objemech hovořit mnohem méně, i proto, že v případě mnoha vítězů již žádný pod kapotou není. Místo toho se o roztáčení kol starají elektromotory. Pojďme se ale už podívat na výsledky celé ankety i jednotlivých kategorií.
Nejlepší nový motor roku 2019
První z vítězů demonstruje, že skutečně dochází k předání štafetového kolíku mezi spalovacími jednotkami a elektromotory. Na trůn v této kategorii usedlo elektrické ústrojí Jaguaru I-Pace, které dává k dobru 400 koní a s nímž britské SUV zvládá sprint na stovku za 4,8 sekundy. Vůz by měl urazit 470 kilometrů na jedno nabití.
Nejlepší hybridní ústrojí roku 2019
O tříválci BMW řeč byla již výše, nyní se k pohonné jednotce můžeme vrátit - s drtivým přehledem vyhrála kategorii hybridních agregátů, kdy za sebou nechala nejen ústrojí Toyoty, ale obě verze benzín-elektrického Porsche. Mnichovský systém celkově dává 374 k, jež model i8 dopraví na stovku již za 4,4 sekundy. Na elektřinu ujede 53 km.
Nejlepší výkonný motor roku 2019
Návratu přeplňování pod kapotu Ferrari se mnozí obávali, nicméně 3,9litrový osmiválec od svého příchodu budí pouze obdiv. V případě modelu Pista produkuje až 720 koní a 770 Nm točivého momentu, jež vedou k akceleraci na stovku za 2,85 sekundy. Jednotka tak ve výsledku získala o 170 bodů více než atmosférický dvanáctiválec ze sesterského Ferrari 812 Superfast.
Nejlepší elektrické ústrojí roku 2019
S ohledem na kategorii Nový motor roku je asi řada lidí napjatá, zda se Jaguaru podařilo porazit Teslu. Zlato skutečně míří do Velké Británie, ovšem náskok modelu I-Pace nebyl enormní. Porotci ocenili hlavně to, že Jaguar jakožto tradiční výrobce benzinových motorů zvládl první krok na elektrickém poli na jedničku.
Nejlepší motor pod 150 koní
Litrový tříválec Fordu je v anketě Motor roku trvalkou, za posledních osm let získal hned deset trofejí. Nyní přihazuje jedenáctou, za čímž stojí hlavně možnost deaktivace jednoho válce, čímž je dosaženo šestiprocentní úspory paliva a emisí CO2. Překonán díky tomu byl i čtyřválec 1,5 TSI Evo od Volkswagenu, který by logicky měl nabízet kultivovanější chod.
Nejlepší motor v rozmezí 150 - 250 koní
Díky tomu, že motory již nejsou tříděny dle objemů, najdeme elektrické jednotky rozeseté napříč mnoha kategoriemi. Tato není výjimkou, přesto se však ústrojí BMW i Hyundai a Kie muselo sklonit před dvoulitrovým čtyřválcem koncernu VW Group. Ten je montován do celé řady modelů včetně těch českých, pod kapotou Škody Superb tak třeba nabízí 190 koní.
Nejlepší motor v rozmezí 250 - 350 koní
Porsche nejsou vítězství v mnoha anketách cizí, povětšinou je však u toho šestiválec. Tentokráte však bude řeč o 2,5litrovém čtyřválci, který pohání modely Boxster a Cayman. Na jejich zadní kola může poslat až 350 koní, třílitr od BMW a koncernový dvoulitr však poráží jen velmi těsně. Zajímavé přitom je, že Mercedes se svým dvoulitrem nezamířil mezi nejlepší šestici.
Nejlepší motor v rozmezí 350 - 450 koní
Ještě těsnější vítězství než výše je spojeno s touto kategorií, Porsche se však tentokráte s třílitrovým turbem muselo spokojit se stříbrnou medailí. Zlato bere Jaguar I-Pace, jehož elektrická jednotka tak má na kontě další vítězství. Konkurovat jí přitom nemůže ani zcela nová mild-hybridní technika od Mercedesu či plug-in hybridní ústrojí BMW. A stejně tak ani pětiválec od Audi.
Nejlepší motor v rozmezí 450 - 550 koní
Dostáváme se do sfér, kdy nejméně objemným motorem je 3,8litrový osmiválec od McLarenu. Ten se však musel spokojit s pátou příčkou, zatímco tu první ukořistil o chlup větší čtyřlitr V8 Mercedesu. Tato jednotka může v rámci kategorie produkovat až 517 koní, nadmíru působivá je ovšem její nízká - dokonce nejnižší v segmentu - hmotnost 209 kilogramů usnadňující ovladatelnost vozu.
Nejlepší motor v rozmezí 550 - 650 koní
Bývaly doby, kdy přeplňovaný motor nesahal těm atmosférickým ani po kotníky, zvláště ve sportovním segmentu. Jakkoliv přinášel vyšší výkon, citelná turbodíra negativně ovlivňovala veškeré zážitky. To je ale evidentně minulostí, neboť 5,2litrový desetiválec z Audi R8 a Lamborghini Huracán výrazně podlehl 3,9litrovému turbo-osmiválci od Ferrari.
Nejlepší motor nad 650 koní
Maranello ještě opouštět nebudeme, výše zmiňovaná jednotka vítězí také v této kategorii. Dáno je to tím, že pod kapotou modelové rodiny 488 produkuje až 720 koní, zatímco v případě Ferrari Portfofino je výkon omezen „jen“ na 600 koní. Mezi poraženými je přitom znovu atmosférický dvanáctiválec téže značky, stejně jako třeba i elektrické ústrojí Tesly.
Celkově nejlepší motor a pohonné ústrojí pro rok 2019
A ještě jednou tu máme Ferrari, tentokráte ovšem na stupínku úplně nejvyšším. Již několikrát zmiňovaný 3,9litrový přeplňovaný osmiválec vyhrává anketu také celkově, dokonce již počtvrté v řadě. Za oběť mu padly veškeré chválené turboagregáty menšího i většího objemu, stejně jako elektrická jednotka Jaguaru. Porota přitom dodává, že do budoucna nejspíše již takový počin nebude možný, s ohledem na stále větší důraz kladený nejen na elektrifikace, ale hlavně na inovace bychom se totiž v příštích letech měli dočkávat již rozmanitějších vítězů. Na druhou stranu, s elektrifikací koketuje i Maranello, měnit se tak možná budou jen oceňované motory, nikoliv jejich tvůrce.
Zbytek pořadí pak jasně nejlépe dokládá, že drastický downsizing už opravdu není zárukou úspěchu v této anketě - pouze probíraný litrový Ecoboost Fordu na 6. místě lze zařadit do této kategorie.
Přeplňovaná 3,9litrová osmiválcová jednotka Ferrari letos opětovně opanovala anketu Motor roku, již počtvrté v řadě za sebou
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 8 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 11 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva