Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější BMW vypadá trochu jako Škoda, osobitosti dalo sbohem i technikou
27.5.2019 | Petr Prokopec
Zdá se, že po dobách aut překypujících agresivním designem přichází doba plná úsměvů. Na takovou stylizaci přepřahá i BMW a není to jediný ohled, který mění řadu 1 ze žraloka na kapra.
BMW řady 1 bylo po dlouhou dobu naprostým unikátem. Ve třídě kompaktních hatchbacků šlo o jediný vůz, který byl nabízen s pohonem zadních kol a pyšnit se zároveň mohl i šestiválcovým motorem. Nic z toho už neplatí, v třetí generaci vůz zamířil na modulární platformu UKL a jako takový tedy musel zamávat jak zadní poháněné nápravě, tak šesti válcům. Prim tak nyní bude hrát pohon předních kol, který bude možné rozšířit maximálně na čtyřkolku, o pohon se postarají výlučně tří- a čtyřválcové motory.
Je otázkou, zda se BMW pro tento krok rozhodlo kvůli nižším emisím či snaze o snížení nákladů, což by mohlo zvýšit prodeje. Paradoxem je, že po prodejní stránce si řada 1 s pohonem zadních kol rozhodně nevedla špatně. Loni bylo v Evropě prodáno 127 681 aut, což je sice nejhorší výsledek pro tento model, ovšem třeba takové Audi A3 na tom bylo jen o 15 tisíc kusů lépe. A letos v březnu jej řada 1 víceméně vyrovnala.
Na druhou stranu, této dvojici se začíná poměrně výrazně vzdalovat Mercedes třídy A. Zda za tím stojí právě pohon předních kol či nikoliv, můžeme pouze spekulovat. Mnichovští na něj přesedlali a nyní doufají, že se jim povede třícípou hvězdu připravit o pár klientů. Tento úkol ale nebude zrovna snadný, neboť nová třída A kráčí cestou designové evoluce. A co je možná podstatné, vedle nového BMW řady 1 působí až konzervativně, ovšem v dobrém slova smyslu.
Právě vzhled mnichovské novinky bude řadu lidí dráždit asi daleko více než onen fakt, že došlo ke změnám v rámci pohonu. Vůz stejně jako BMW X2 na jednu stranu zachovává zbytky vizuální agresivity, k ní ale přidává jakýsi usměvavý výraz blízký tomu, který vídáme na nejnovějších Škodách jako je Scala nebo faceliftovaný Superb. Design je věcí subjektivní, a tak závěry o jeho atraktivitě necháme na vás, nám ale rozhodně neučaroval.
Dále raději zamíříme k suchým faktům, která ukazují, že pro běžné používání bude předokolková platforma přínosem. Zadní pasažéři nově mají o 19 milimetrů více místa na hlavu, o 33 mm více místa na nohy a o 13 mm více místa pro lokty. Kapacita zavazadlového prostoru se zvýšila o 20 litrů na 380 l, při sklopení zadních sedadel je pak možné počítat s až 1 200 l. Další odkládací schránky nabízí středová konzole a hlavně tunel, který již neomezuje uložení kardanu.
Vůbec poprvé za 15 let je řada 1 k dispozici také s elektricky ovládanou panoramatickou střechou, mimo ni lze počítat také s poslední verzi multimediálního systému BMW OS 7.0. Po vzoru Mercedesu třídy A pak nechybí dvojice digitálních panelů, ty jsou však zasazeny do tradičních kapliček a působí tak spíše konzervativním dojmem. Přístup obou automobilek k vozu oslovujícímu totéž publikum se tedy diametrálně liší - jedna překvapuje zvenčí, druhá uvnitř.
V jednom ohledu Mercedes ale BMW poráží - jeho displeje mají 12,3palcovou uhlopříčku, zatímco mnichovský model „jen“ 10,25palcovou. Přihodit k tomu pak lze 9,2palcový head-up displej, mimo to lze bezpečnost navýšit i příchodem automatických brzd, monitoringu jízdních pruhů nebo automatického parkingu. Opomenut pak nebyl ani adaptivní tempomat nebo zpětná kamera.
Po stránce motorické je zjevné, že BMW - stejně jako třeba Audi - dělají daleko větší starosti případné pokuty ze strany Evropské unie za nadlimitní množství emisí CO2 než zákaznické averze. Benzinové varianty tak budou k mání pouze dvě, přičemž tříválcové (1,5 l) BMW 118i s maximálně 103 kW (140 koní) výkonu bude k mání s šestistupňovým manuálem či sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. M135i xDrive pak standardně počítá s osmistupňovým automatem, a jak je patrné z názvu, s pohonem 4x4. O její pohon se pak už nestará šestiválcový motor, ale čtyřválcový dvoulitr naladěný na 225 kW (306 koní).
V případě dieselů můžete vybírat mezi třemi zástupci, přičemž nejslabší provedení 116d s tříválcem 1,5 a 85 kW výkonu (116 koní) je možné osadit manuálem či dvouspojkovým automatem. Pro už dvoulitrvou čtyřválcovou variantu 118d ale již je k dispozici i automat osmistupňový, vrcholný, znovu dvoulitrový model 120d xDrive je pak spárován pouze s ním. Více informací bude oznámeno blíže k prodeji, který odstartuje v září tohoto roku. S jakými cenami přitom nová jednička bude spárována, je momentálně taktéž ve hvězdách.
Oficiální fotogalerie nového BMW řady 1
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Konec Seatu byl odvolán, Španělé místo toho chystají modernizaci skoro všech svých modelů
22.3.2024 - Honda chce snížit marže dealerů skoro o polovinu, mají se tím podílet na přechodu na elektromobily
22.3.2024 - Fotky nových aut Muskovy další firmy SpaceX způsobily poprask, místo Tesel používá konkurenční elektromobily
22.3.2024 - V Rusku znovu vyráběná „Hyundai” skrývají pod přelepem loga tajemství, které ani automobilka nechce komentovat
22.3.2024 - I nová Ferrari podle šéfa značky „rozvíří emoce”, značka se prý spalovacích motorů nikdy nevzdá
22.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda