Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější italský sporťák umí předvídat budoucnost, má být nepochopitelně rychlý
8.1.2019 | Petr Prokopec
Na palubu moderních aut už se dostalo kde co, ale křišťálová koule? Budete se divit, ale inovovaná verze Lamborghini Huracán už má i něco takového, bez velkého přehánění.
Lamborghini má většina lidí zafixované jako automobilku, jejíž produkty po vizuální stránce nemají konkurenci. Jízdní dynamika ale zejména v průběhu minulého století byla tím, čím by se Italové mohli chlubit. Nenechte se mýlit, výkonná auta s působivým zrychlením a vysokou maximální rychlostí to byla vždy, jejich dvanáctiválce ale obvykle neměly oporu ani v podvozku, ani v řízení. Lamba si tak kupovali hlavně lidé, kteří toužili být vidět a slyšet, pokud se však chystali na okruh, raději vyměnili rozzuřeného býka za vzpínajícího se koníka.
Ty doby jsou ale již definitivně minulostí, zejména zásluhou Audi. Automobilka se čtyřmi kruhy nechala býky ze Sant'Agata Bolognese trochu zkrotnout, přičemž ve hře ponechala víceméně jen excentrický design. Ve všech ostatních ohledech však byl zvolen německý přístup, který prodeje značky zvedl na tisíce exemplářů ročně. Lamba tak sice ztratila něco ze své divokosti, zároveň se ale nepokoušela své majitele zabít v první zatáčce.
Přesně v tomto duchu je vyveden facelift modelu Huracán, který vozu přihazuje dodatečné označení Evo. Samozřejmě nejde jen o prodloužení názvu, pozměněn byl i vzhled, především ale technika. Té se chceme věnovat ze všeho nejvíce, neboť souvislost má s výše popsaným. Desetiválcový model totiž dostal do vínku jako první systém Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI), který kontroluje každý aspekt dynamického chování vozu za pomoci „křišťálové koule“.
Nová technologie vychází z dat senzorů sledujících podélné, příčné i vertikální zrychlení, stejně jako náklony karoserie i pozici vozu. Nejde tu jen o monitoring v reálném čase, to dnes dělá prakticky každé auto, systém se s pomocí aktuálních vstupů i pozici vozu snaží předpovídat, jaký bude váš další krok a v reakci na to neustále mění nastavení magneto-reologických tlumičů, trakčního systém, stejně jako řízení zadních kol či pohonu všech kol, který doprovází vektorování točivého momentu umožňující přenos výkonu jen do jednoho jediného rohu v závislosti na daných podmínkách.
Lamborghini veškeré tyto prvky popisuje slovníkem, který byste očekávali spíše při pročítání tiskové zprávy NASA o vývoji nového vesmírného raketoplánu. Samotné fungování LDVI nebude jednodušší, jeho výstup ale o poznání prostší je - pokud například začnete brzdit a systém zjistí, že jedete po trati, na které následuje ostrá levá zatáčka, přizpůsobí vše nejprve maximálně efektivnímu brzdění a později i průjezdu oné šikany. Podvozek, řízení, motor, převodovka, pohon kol, to vše bude předvídat kroky, které teprve přijdou a jakkoli staromilcům něco takového vonět nebude, vcelku věříme slovům automobilky o tom, že auto s LDVI bude až nepochopitelně rychlé. Tohle jsou ta moderní kouzla, která ani sebelepší pilot z rukávu nevyklepe, nemůže.
Přesunout se můžeme k vizuálním změnám, jež jsou stejně jako ty mechanické v mnoha ohledech ovlivněny verzí Performante. Máme tu tedy zejména nový čelní nárazník, který vyfasoval účinnější spoiler a zvětšené otvory pro sání vzduchu. Modifikacemi prošly i ty před zadními koly, stejně jako byl osvěžen design samotných ráfků. A opomenout nesmíme ani přesunutí koncovek výfuku o trochu výše, blíže k novému integrovanému křídlu.
Interiér byl osvěžen novým čalouněním kombinujícím standardně kůži a Alcantaru, za příplatek pak mohou zákazníci sáhnout po doplňcích z karbonu či tzv. karbonové kůži. Dále v nabídce nechybí ani ambientní podsvícení, stejně jako řada stylistických paketů. V rámci novinek pak můžeme přivítat 8,4palcový centrální displej, který lze ovládat i gesty a jenž umožňuje spárování s mobily či zobrazuje data telemetrického systému.
Tím se dostáváme k pohonné jednotce, která rovněž nezůstala bez povšimnutí. Desetiválec o 5,2litrovém objemu dostal titanové ventily a v dýchání mu napomáhá odlehčený výfukový systém. Výkon tak vzrostl na 640 koní v 8 000 otáčkách, točivý moment pak činí 600 Nm a je k mání při 6 500 ot./min. V kombinaci se suchou hmotností 1 422 kilogramů tak není překvapivý sprint na stovku za 2,9 sekundy a na dvoustovku za 9 sekund.
Dodat pak ještě můžeme, že Huracán Evo dosahuje nejvyšší rychlosti přes 325 km/h, přičemž ze stovky zabrzdí na 31,9 metrech. Spotřeba zmíněna nebyla, což je v dnešním přeregulovaném světě možná i překvapivé, nicméně asi žádný skutečný zájemce se kvůli tomuto nedostatku před showroomem neotočí zády. Koneckonců, sporťáky s cenou začínající na 4,7 milionu Kč si kvůli nízké spotřebě nikdo nekupuje...
Lamborghini Huracán Evo se chlubí poladěným vzhledem a vyšším výkonem, nás ale nejvíce zaujal nový systém LDVI, který má vůz učinit až nepochopitelně rychlým díky předvídání budoucnosti
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
dnes - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 5 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 7 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 8 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 10 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- Pneu koutek 04.18. 21:52 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 20:47 - Truck Daškam
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch