Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější krok koncernu VW ukazuje, jak moc elektrifikace mění automobilový svět
8.10.2019 | Petr Prokopec
Tlak na elektrifikaci automobilů nemění jen samotná auta, ale i celkovou filozofii stojící za jejich výrobou a prodejem. VW se nyní pokouší zvýšit efektivitu jejich produkce bezprecedentním krokem.
Svět aut čekají rozsáhlé změny, stále tvrdší limity spotřeby konvenčních paliva a označení elektřiny jako naprosto bezemisního zdroje energie tlačí automobilky do rozsáhlé elektrifikace. Té se koncern VW Group hodlá upsat maximální možnou měrou, třebaže o jejím smyslu sami pochybují.
Až dosud Němci pustili do světa pouze náznaky týkající se jejich budoucnosti, Audi však nově nechalo média nahlédnout pod pokličku o trochu více. Představit si tak můžeme strategii zvanou Road map E, která už svým názvem odkazuje právě na elektrifikaci. V jejím rámci by mělo do roku 2025 dorazit třicet elektrifikovaných vozů, z čehož dvacítka se obejde bez spalovacího ústrojí. Překvapivé však je, že stát nebudou na jedné či maximálně dvou platformách, ale hned čtyřech. VW Group tedy opravdu skáče tímto směrem rovnýma nohama.
Souběžný vývoj a příchod čtyř různých architektur tu nebyl ani ve spojení se spalovacími jednotkami, kde by navíc Němci mohli čerpat z evoluce. Místo toho musí přepřáhnout na revoluční řešení, z čehož jednoznačně vyplývá, že utrácet se tu budou desítky miliard. To by v době, kdy po elektromobilech touží jen hrstka lidí mohlo být problematické. Proto ony změny ve světě aut nesouvisí jen s odklonem od spalovacích agregátů a přesunem k elektromobilitě, ale také s větším sdílením komponentů mezi konkurenty.
Jednou z oněch architektur bude totiž již známá platforma MEB, která podepírá třeba Volkswagen ID.3, a jíž bude od příštího roku užívat rovněž Škoda. Audi ji hodlá využívat od roku 2021, přičemž podepírat bude produkční verzi konceptu Q4 e-tron. Jen u jednoho modelu se však čtyři kruhy nezastaví, žádné konkrétní plány ale v tuto chvíli nebyly upřesněny. Je však více než jisté, že platforma MEB zamíří také do Španělska k Seatu.
Tím však sdílení neskončí, VW totiž MEB v rámci nové dohody poskytne Fordu a je otevřený jeho sdílení s dalšími automobilkami. Právě tento krok je nebývalý a jen dokazuje, jak moc je elektrifikace nákladná a jak si ani výrobce této velikosti nemůže dovolit nést veškeré investice pouze na svých bedrech, pokud chce být konkurenceschopný. Dříve by totiž bylo nemyslitelné, aby některý z výrobců poskytl jinému jeden ze svých korunních klenotů, a to i za předpokladu, že architektura byla vyvažována zlatem - je to zásadní konkurenční výhoda. Ale k čemu vám je, když nedostanete cenu výsledného produktu na úroveň, za kterou je někdo ochoten ji koupit?
MEB přitom bude nabízeno v mnoha konfiguracích, přičemž základní provedení počítá s pohonem zadních kol, zadním elektromotorem a bateriemi čítajícími sedm článků. Na vrchol se pro změnu postaví dvojice pohonných jednotek, jenž bude roztáčet obě nápravy. Mezi ně se pak naskládá dvanáct článků baterií, což navýší dojezd. Logicky ovšem nahoru půjde také cena, a to bez ohledu na značku, koncernovou či konkurenční.
Jak jsme přitom uvedli, MEB je první vlaštovkou, respektive z časového hlediska druhou. Audi totiž již od loňského roku nabízí elektrické SUV E-tron, které je postaveno na platformě MLB Evo. Ta byla uzpůsobena pro elektrické ústrojí, dlouhého trvání ale nejspíše mít nebude, neboť primárně byla koncipována pro spalovací jednotky. Dá se tedy předpokládat, že z aktuálně oznámeného čtyřlístku bude do budoucna pouze trojlístek.
Přesunout se tedy můžeme k platformě J1, která je zaměřena na sportovně laděnou elektrifikaci. Tu již používá Porsche Taycan, očekávat ji však můžeme také u produkční verze konceptu E-tron GT, jenž byla odhalena loni. Dorazit pak má příští rok. V tomto případě se přitom s odprodejem konkurenci nepočítá, tedy alespoň prozatím. O trochu jiné je to v případě architektury PPE (Premium Platform Electric), jíž Audi vyvíjí s Porsche.
PPE do značné míry vychází ze zkušeností, jenž VW Group načerpal vývojem MEB a J1. Máme tu tedy 800voltový okruh či možnost dobíjení při výkonu až 350 kW, stejně jako volbu mezi jednoduchým a duálním hnacím ústrojím a pohonem zadních či všech čtyř kol. Nicméně v tomto případě můžeme počítat také s technologiemi, jako je řízení obou náprav nebo vektorování točivého momentu. Dorazí pak i vzduchový podvozek.
Němci přitom dodávají, že platforma PPE je dostatečně univerzální natolik, aby zvládla podepírat vše od sedanů a kombíků až po crossovery a SUV. Audi by přitom na těchto základech mělo představit elektrickou obdobu A7 Sportback, nicméně o velikosti menšího modelu A4. Zároveň naznačují, že i tato architektura by mohla být sdílena s Fordem, byť díky zaměření na prémiový segment by jí disponoval luxusnější Lincoln.
Tím pohled do křišťálové koule koncernu VW končí, velikost plánované elektrifikace je tak jasně dána. Jsme přitom zvědavi na finanční reporty z nejbližších let, ve kterých se to asi nebude hemžit zrovna enormními zisky. Elektrifikace totiž skutečně zatím není běžnými zákazníky žádána ve velkém, a to dokonce ani za předpokladu, že její ceny padly na nižší úroveň, než s jakou jsou spojené benzinové či dieselové vozy.
Strategie Road map E do detailů odhalila elektrické záměry Audi a koncernu VW Group, pozoruhodná je ochota automobilky poskytnout tuto techniku za úplatu konkurenci
Zdroj: Audi
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 4 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 6 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva