Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější Lada dostala ovladač, který ji spousta „západních” aut může jen závidět
31.8.2018 | Petr Prokopec
Zatímco moderní auta západní provenience kráčí přesně opačným směrem a řidiči postupně berou vládu nad vozem, Lada takovou možnost přidala. V X-Ray Cross můžete i plně vypnout ESP.
Aktuálně probíhající autosalon v Moskvě opanovala Lada a její nová Niva. Zatím jde sice o koncept, nicméně Rusové dali jasně najevo, jakým směrem hodlají v nejbližší budoucnosti zamířit. Agresivněji stylizované SUV je ale jen jednou z mnoha novinek, které na motor show dorazily. My se nyní zaměříme především na X-Ray Cross, což je poupravená varianta již prodávaného crossoveru.
Kromě podvozku zvýšeného na 215 mm se novinka chlubí také černými ochrannými plasty ve spodní části karoserie, specifickými 17palcovými litými koly či novým předním nárazníkem. Uvnitř pak došlo na instalaci nových předních sedadel, jež mají poupravenu zadní část. Díky tomu o 25 mm narostl prostor pro nohy cestujících ve druhé řadě. To ovšem není ta nejpodstatnější změna, jaká se v kabině odehrála.
Jak jsme naznačili už dříve dříve, Lada X-Ray Cross je jedním ze dvou nových modelů značky, které dostanou dříve nepoužívaná tlačítka. V tomto případě jde o volič jízdních režimů, který po nastartování spočívá v poloze ESC ON. Stačí však jedno stisknutí a rázem je stabilizační kontrola deaktivována. Aktivní zůstává pouze ABS, po překročení rychlosti 54 km/h je ESC automaticky aktivováno.
Nejde navíc o jedinou možnost volby, dále jsou k dispozici ještě tři jízdní režimy. Sportovní mód dělá stabilizaci méně citlivou, také protiprokluz dává kolům o trochu více svobody při ostrých startech. Ve sněžném a bahenním režimu je pro změnu o trochu upozaděn zásah ABS, zároveň je však zesílena činnost elektronického diferenciálu. Také v tomto případě je při 54 km/h aktivován standardní mód.
Ve finále tu máme ještě písečný režim, který v podstatě dělá totéž, co výše zmíněné nastavení pro sníh a bahno. Máme tu tedy specifický algoritmus pro ABS i zesílenou činnost elektronického diferenciálu, jen uzpůsobenou sypkému povrchu. I zde je pak hranicí pro návrat do režimu ESC ON překročení tempa 54 km/h.
Zejména možnost vypnutí stabilizačního systému - a Lada zdůrazňuje, že jde o vypnutí úplné - je něco, co v autech ze zbytku světa vídáme stále méně. Například u Škody jde o zcela nedostupnou možnost. Běžně auta domácí značky nabízí pouze vypnutí protiproukluzového systému, vrcholem je pak u vybraných verzí (například u Octavie RS) režim ESP Sport, který zásahy stabilizace zmírní podobně jako v případě Lady. A nejde na dnešním trhu o nic ojedinělého, spíše naopak, možnost ESP plně vypnout zkrátka není v západní Evropě „in”.
U Lady nabídne celý nový ovladač zatím pouze model X-Ray Cross, který je standardně vybavený s benzinovým čtyřválcem o objemu 1,8 l a manuálem. Vypnutí stabilizačního systému ale dnes nabízí všechny nové Lady a v případě Vesty Sport, která je další moskevskou novinkou, dokonce v libovolné rychlosti. Také ta používá motor 1,8, v jejím případě však výkon pohonné jednotky narostl ze 122 na 145 koní. O přenos na přední kola se pak stará pětistupňový manuál od Renaultu, se kterým nové provedení zvládá stovku za 9,6 sekundy, tedy o šest desetin rychleji než dosud nejdynamičtější verze sedanu.
Opomenout pak nesmíme ani na inovovanou rodinu modelů Granta, jejíž součástí jsou nově i hatchback a kombík, které dříve nesly označení Kalina. Automobilka ve všech případech přistoupila k modifikacím přídě i zadních partií, zásadním způsobem byla ovšem proměněna také kabina. Také v tomto případě došlo na úpravu sedadel, to řidičovo je tedy nyní výškově stavitelné.
Lze již jen dodat, že modernizovaná Lada Granta zamíří do prodeje na ruském trhu již během zítřejšího dne. Jedinou výjimkou je provedení Cross, které stejně jako výše zmíněné X-Ray dostane do vínku ochranné plastové lemy. S nimi pak bude k mání od počátku příštího roku. Ceny u tohoto provedení mají zamířit vzhůru o poznání více než u zbytku inovované rodiny.
Na moskevském autosalonu se ukázala nová Lada X-Ray Cross i se zajímavým novým ovladačem
Na stánku Lady ale stojí i Vesta Sport...
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 5 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 16:53 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova