Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější Lexus přišel o zpětná zrcátka. Podívejte se, co má místo nich
13.9.2018 | Mirek Mazal
Je to do značné míry revoluční novinka, která dláždí cestu k podobě aut nejbližší budoucnosti. Zmínky o prvotině mezi sériově vyráběnými auty jsou ale přehnané.
Již několik let vídáme na konceptech nových aut kamery místo klasických zpětných zrcátek. Legislativa tyto digitální technologie do sériové výroby zatím ve velkém nepustila, není ovšem pravdou, že by se do ní nedostaly vůbec. Už před mnoha léty je jako první silniční vůz použil sériový Volkswagen XL1 a můžeme se jen ptát, jak se to tehdy duchovními otci vozu, Ferdinandu Piëchovi, vůbec podařilo.
I když od té doby uplynula spousta vody, „digitální zrcátka” žádná další produkční auta nedostala, standardem zůstávají ta skutečná. Vývoj ale letí vpřed a přeje jen jejich postupné eliminaci. Jde tu jednak o jejich aerodynamický odpor, který zvyšuje spotřebu paliva - zatímco skutečná zrcátka jsou nutně nemalé „uši” po stranách vozu, kamery nemusí být vůbec patrné. A jde tu samozřejmě také o uživatelský komfort - kamera s displejem může zabírat v podstatě cokoli v různých perspektivách, upozorňovat na objekty v okolí a získat další dnes nevídaná využití.
Hlavně na druhý aspekt se soustřeďuje sedmá série Lexusu ES, jejíž prodeje by se měly rozpohybovat ke konci letošního roku. Autoři náhrady i za u nás známé GS se nyní pochlubili tím, že vůz hned uvedou do prodeje i s digitálními kamerami místo bočních zrcátek. Řešení to není úplně drobné, takže o odpor vzduchu tu vážně primárně nejde. A byť automobilka nesprávně tvrdí, že tuto věc pouští do světa jako první, jde nesporně o významný krok. Zmíněný Volkswagen XL1 byl exotem pro pár vyvolených, nový ES bude skutečně prvním standardně dostupným sériovým modelem s touto funkcí. A čekejme, že do budoucna jich bude jen přibývat.
Japonci kromě mnoha fotek nezapomněli zveřejnit ani výčet výhod proti starému řešení výhledu dozadu. Jak jsme již zmínili, inovativní řešení snižuje aerodynamický odpor vzduchu, což by se mělo pozitivně projevit na spotřebě paliva či sníženém hluku ve vysokých rychlostech. Náhrada zrcátek není zřejmě z designových důvodů úplně nicotná, ale každé zmenšení pomůže.
Dále bude mít na výhled možná menší vliv počasí jako sníh anebo déšť, obraz na displeji doplní softwarové značky a doplňkové funkce jako například zobrazení kontrolky mrtvého úhlu, zvýraznění přijíždějícího vozu nebo vymezené rohů nárazníků.
Systém prý automaticky reaguje na jízdu rozšiřováním vizuálních oblastí na příslušné straně, jinak řečeno třeba při aktivování směrového signálu se roztáhne viditelnost do strany. Pohled na oblasti kolem vozu mohou být ručně vylepšeny řidičem, aby získal mrknutím oka dokonalý přehled o dění kolem vozidla.
Umístění kamer odpovídá poloze současných zrcátek, snímané okolí se promítne na dva displeje o rozměru 5 palců uvnitř A sloupků. Princip v podstatě stejný jako u kamionu Mercedesu. Evoluční systém [[0000026348 Lexus]u] bude nabízen zatím jen v Japonsku, kde tuto vymoženost legislativa běžně umožňuje. Ale protože se stejnou novinkou se chystá na trh i Audi e-tron, očekávejme, že rozšíření do dalších zemí na sebe nenechá dlouho čekat. I v automobilce počítají s globálním nasazením.
Toto je nový Lexus ES s digitálními kamerami místo zrcátek. Kritika upozorňuje na tenkou hranici mezi ovládáním auta pomocí obrazovek a skutečným vnímáním provozu
I když je často zmiňováno prvenství Lexusu mezi produkčními vozy, není to tak úplně pravda. Sériový, tedy malosériový Volkswagen XL1 je měl už před léty i v homologovaném silničním provedení
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 48 minutami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 2 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 15:44 - petr_riha
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1