Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější Lexus přišel o zpětná zrcátka. Podívejte se, co má místo nich
13.9.2018 | Mirek Mazal
Je to do značné míry revoluční novinka, která dláždí cestu k podobě aut nejbližší budoucnosti. Zmínky o prvotině mezi sériově vyráběnými auty jsou ale přehnané.
Již několik let vídáme na konceptech nových aut kamery místo klasických zpětných zrcátek. Legislativa tyto digitální technologie do sériové výroby zatím ve velkém nepustila, není ovšem pravdou, že by se do ní nedostaly vůbec. Už před mnoha léty je jako první silniční vůz použil sériový Volkswagen XL1 a můžeme se jen ptát, jak se to tehdy duchovními otci vozu, Ferdinandu Piëchovi, vůbec podařilo.
I když od té doby uplynula spousta vody, „digitální zrcátka” žádná další produkční auta nedostala, standardem zůstávají ta skutečná. Vývoj ale letí vpřed a přeje jen jejich postupné eliminaci. Jde tu jednak o jejich aerodynamický odpor, který zvyšuje spotřebu paliva - zatímco skutečná zrcátka jsou nutně nemalé „uši” po stranách vozu, kamery nemusí být vůbec patrné. A jde tu samozřejmě také o uživatelský komfort - kamera s displejem může zabírat v podstatě cokoli v různých perspektivách, upozorňovat na objekty v okolí a získat další dnes nevídaná využití.
Hlavně na druhý aspekt se soustřeďuje sedmá série Lexusu ES, jejíž prodeje by se měly rozpohybovat ke konci letošního roku. Autoři náhrady i za u nás známé GS se nyní pochlubili tím, že vůz hned uvedou do prodeje i s digitálními kamerami místo bočních zrcátek. Řešení to není úplně drobné, takže o odpor vzduchu tu vážně primárně nejde. A byť automobilka nesprávně tvrdí, že tuto věc pouští do světa jako první, jde nesporně o významný krok. Zmíněný Volkswagen XL1 byl exotem pro pár vyvolených, nový ES bude skutečně prvním standardně dostupným sériovým modelem s touto funkcí. A čekejme, že do budoucna jich bude jen přibývat.
Japonci kromě mnoha fotek nezapomněli zveřejnit ani výčet výhod proti starému řešení výhledu dozadu. Jak jsme již zmínili, inovativní řešení snižuje aerodynamický odpor vzduchu, což by se mělo pozitivně projevit na spotřebě paliva či sníženém hluku ve vysokých rychlostech. Náhrada zrcátek není zřejmě z designových důvodů úplně nicotná, ale každé zmenšení pomůže.
Dále bude mít na výhled možná menší vliv počasí jako sníh anebo déšť, obraz na displeji doplní softwarové značky a doplňkové funkce jako například zobrazení kontrolky mrtvého úhlu, zvýraznění přijíždějícího vozu nebo vymezené rohů nárazníků.
Systém prý automaticky reaguje na jízdu rozšiřováním vizuálních oblastí na příslušné straně, jinak řečeno třeba při aktivování směrového signálu se roztáhne viditelnost do strany. Pohled na oblasti kolem vozu mohou být ručně vylepšeny řidičem, aby získal mrknutím oka dokonalý přehled o dění kolem vozidla.
Umístění kamer odpovídá poloze současných zrcátek, snímané okolí se promítne na dva displeje o rozměru 5 palců uvnitř A sloupků. Princip v podstatě stejný jako u kamionu Mercedesu. Evoluční systém [[0000026348 Lexus]u] bude nabízen zatím jen v Japonsku, kde tuto vymoženost legislativa běžně umožňuje. Ale protože se stejnou novinkou se chystá na trh i Audi e-tron, očekávejme, že rozšíření do dalších zemí na sebe nenechá dlouho čekat. I v automobilce počítají s globálním nasazením.
Toto je nový Lexus ES s digitálními kamerami místo zrcátek. Kritika upozorňuje na tenkou hranici mezi ovládáním auta pomocí obrazovek a skutečným vnímáním provozu
I když je často zmiňováno prvenství Lexusu mezi produkčními vozy, není to tak úplně pravda. Sériový, tedy malosériový Volkswagen XL1 je měl už před léty i v homologovaném silničním provedení
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 6 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 7 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva