Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného

„Zklamání”, to je slovo, které nejčastěji najdete v hodnoceních posledního modelu Tesly, který se měl velkolepě představit dnes nad ránem v USA. Nakonec ani ona prezentace nebyla tak velkolepá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného

15.3.2019 | Petr Prokopec

Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného

/

Foto: 0000412857

„Zklamání”, to je slovo, které nejčastěji najdete v hodnoceních posledního modelu Tesly, který se měl velkolepě představit dnes nad ránem v USA. Nakonec ani ona prezentace nebyla tak velkolepá.

Tesla dnes nad ránem našeho času představila svůj už čtvrtý sériový model. Dosud tříčlenné portfolio se rozrostlo o Model Y, od kterého šéf značky neočekává ani tak velké věci, jako rovnou zázraky - malé SUV by prodejně mělo překonat souhrnné registrace Modelů S a 3. Pro něco takového by ale muselo okamžitě vzít u srdce statisíce lidí, a to se mu zjevně nepodařilo.

Internetové diskuze jsou po nedávné nepřesvědčivé prezentaci nových rychlonabíječek znovu plné slov o zklamání, a to i z úst majitelů současných Tesel. Zejména z amerického úhlu pohledu je novinka naprosto nezajímavým vozem, neboť na SUV je příliš malá a jako SUV vlastně ani moc nevypadá. Pro Evropany by Model Y mohl být přitažlivější, ve Státech ale lidé preferují větší vozy a nebo auta, která si zakládají na terénním vzhledu.

Jasně to dokazují loňské statistiky nejprodávanějších modelů, kterým vládnou velké pick-upy jako Ford F-Series, Ram 1500, 2500 a 3500 či Chevolet Silverado. Na dalších příčkách pak najdeme Toyotu RAV4, Nissan Rogue alias X-Trail či Hondu CR-V, což jsou menší SUV, ale skutečně SUV. Model Y je spíše nafouknutý Model 3, je to dokonalé naplnění slova crossover.

Navíc je třeba zmínit skutečnost, že americký trh byl již poměrně nasycen dosavadními produkty značky. To bylo patrné hlavně v závěru loňského roku, kdy se blížil konec vládního kreditu ve výši 7 000 USD (cca 159 200 Kč). Prodejci dělali vše možné i nemožné, aby udali co nejvíce exemplářů. Od té doby však Tesla musela již dvakrát přikročit ke zlevnění a předčasně odhalila i základní Model 3 za 35 000 USD (796 tisíc korun). Nic z toho však již plamen nezažehlo do předchozích výšin.

Model Y tedy přichází do již nasyceného prostředí a co je možná největší problém, oproti svým sourozencům nenabízí vůbec nic nového. Sledovali jsme prezentaci novinky online a ač zabrala asi hodinu, Elon Musk při ní asi 90 procent času rekapituloval dosavadní úspěchy značky. O novince skoro nebylo co říci - dojezd, akcelerace, cena, vnitřní prostor, obvyklé „fíčury” - i samotnému Muskovi rychle došla slova a opustil pódium.

Pozitivem budiž, že cena Modelu Y má vůči „trojce” narůst jen o čtyři tisíce dolarů (91 tisíc korun), tak tomu ale bude u základní verze, s níž Tesla stejně jako v případě sedanu příliš nepospíchá. To se paradoxně týká i dražších variant, Tesla s předávkou prvních exemplářů počítá až v průběhu příštího roku, základní model by pak měl dorazit až na jaře roku 2021. A to je pořád jen plán - Tesla obvykle plní termíny nanejvýš v případě slavnostních představení.

Tesla Model Y tak zatím zůstává za očekáváními a ohromit nedokázala ani svým designem. Šéfdesignér značky Franz von Holzhausen čerpal z dosud odhalených vozů a jak jsme již zmínili, ze všeho nejvíce připomíná nafouknutý Model 3. To platí hlavně při pohledu zpředu, vzadu si pro změnu bere inspiraci z Modelu X. Mimochodem ani o ten se lidé zrovna neperou, což je v době favorizace SUV minimálně překvapivé.

Novinka bude zpočátku k dispozici ve třech verzích. Jako Model Y Long Range slibuje dojezd 482 kilometrů, stovku za 5,5 sekundy a nejvyšší rychlost 209 km/h. Tedy alespoň ve Státech, kde vyjde na 47 000 USD (1 069 000 Kč). Částečně známé jsou již i evropské specifikace, kde se dle cyklu WLTP počítá s dojezdem 540 km. Cena této varianty na nizozemském trhu by pak měla startovat na 56 tisících Eur (1 438 400 Kč).

Přesunout se můžeme k variantě se dvěma elektromotory, u níž akcelerace klesla na 4,8 sekundy a nejvyšší rychlost narostla na 217 km/h. Její dojezd bohužel klesl na 450 km. Toto provedení v USA vychází na 51 000 USD (1 159 900 Kč), v Evropě pak na 60 000 Eur (1 541 200 Kč). Jaký bude dojezd, to zveřejněno již nebylo. Víme však, že základní verze, která dorazí příští rok, má zvládat 350 km.

Zamířit tedy můžeme na úplný vrchol, kde se nachází Model Y Performance. Ten bude k dispozici od 60 000 USD (1 364 600 Kč), respektive od 69 000 Eur (1 772 300 Kč), přičemž stovku zvládne za 3,7 sekundy. Jeho maximálka vystoupala na 241 km/h, dojezd je stejný jako u levnější dvoumotorové varianty. Pro obě verze je pak logicky standardem i pohon všech čtyř kol.

Zmínit pak již jen můžeme, že stejně jako u menšího sedanu lze také u SUV počítat s 15palcovým dotykovým displejem. Standardem bude pětimístné provedení, zákazníci si ovšem budou moci připlatit také za sedmimístnou konfiguraci. Něco takového je u zhruba 4,5metrového vozu překvapivé a už teď je zjevné, že půjde spíše o vůz s vnitřním uspořádáním 5+2 než skutečný sedmimístný model.

Dnešní prezentace Tesly byla zkrátka trochu trpká a i jinak nadšení fandové značky často obtížně hledali lepší než neutrální soudy. Pochopitelně, pro obchodní úspěch to nemusí být problém, některá SUV se stala hity, prodejními i když nad nimi nikdo nekřepčí. Pokud bychom si ale měli na něco vsadit, pak máme pocit, že tento model Teslu nespasí - pro nadšence je málo převratný, pro obyčejné zákazníky z USA je moc malý a „málo SUV” a pro Evropany bude při ceně startující u 1,5 milionu korun obvykle příliš drahý.


Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 1 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 01Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 2 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 02Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 3 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 03Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 4 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 04Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 5 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 05
Tesla Model Y se ukázala v Los Angeles naživo, i za doprovodu Elona Muska či designéra Franze von Holzhausena

Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 6 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 06Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 7 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 07
Během slavnostní akce došlo i na první předváděcí jízdy

Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 8 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 08Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 9 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 09Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 10 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 10Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 11 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 11Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 12 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 12Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 13 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 13
Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 14 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 14Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 15 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 15
Oficiální fotogalerie ale bohužel není z nejobsáhlejších...

Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 16 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 16Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 17 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 17Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 18 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 18Nejnovější Tesla je další zklamání, v žádném ohledu nepřináší nic převratného - 19 - Tesla Model Y 2019 prvni sada 19
...s představami ale může pomoci i pohled do konfigurátoru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.