Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina
28.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britové odhalili nejvýkonnější silniční model historie, který dostal nejen nový bodykit, ale i podvozek s komponenty ve stylu Formule 1.
Jaguar je v poslední době velmi činorodý. V dubnu nám představil čtyřválcový F-Type, v květnu oznámil příchod 600koňového XE a před pár dny odhalil nový XF Sportbrake. Tím ale britská expanze nekončí, zakrátko totiž dorazí i menší SUV E-Pace. My se ovšem dnes vrátíme k extrémnímu osmiválcovému sedanu, za nějž je zodpovědná divize Special Vehicle Operations, která jej představila do posledního šroubku.
XE SV Project 8, jak zní název novinky, dostal přeplňovaný pětilitrový osmiválec naladěný na 600 koní. Rázem se tak jedná o nejvýkonnější silniční Jaguar všech dob, který zvládne stovku za 3,7 sekundy a maximálně se rozjede na 321 km/h. Britové přitom jako základ použili známý motor, zcela však změnili sací trakt. Kromě toho dorazil i titanový výfuk, překalibrována byla řídicí jednotka a kapota dostala ventilační otvory.
Jaguar na bodykit, který kromě kapoty zahrnuje i nové nárazníky, čelní splitter či zadní difuzor a křídlo, použil karbonová vlákna. V rámci samotné přídě ale bylo změněno více věcí, ačkoliv to na první pohled není patrné. Vůz totiž dostal o poznání širší pneumatiky, než dosud byly nabízeny. Zákazníci totiž mohli sáhnout maximálně po dvacítkách s pneumatikami širokými vpředu 235, vzadu pak 265 mm. Nyní ale šíře narostla na 265, resp. 305 mm.
Přední obutí ovšem bylo na stávající podběhy příliš široké, proto Jaguar musel třeba blatníky vytáhnout o 19 mm. A čelní lampy byly o chlup posunuty stranou. Kromě toho, šíře obutí v kombinaci se snížením podvozku a instalací osmiválce na místo čtyřválců či šestiválců přinutila firmu přesunout přepážku či brzdové hadice. Z toho důvodu Project 8 může počítat pouze s levostranným řízením, které dostane všech 300 exemplářů.
Od předku se můžeme přesunout ke zmiňovanému křídlu, které lze nastavit ve dvou úrovních, přičemž během okruhového nastavení generuje 122 kg přítlaku. To je dle Jaguaru o 25 procent více než nejbližší konkurence. Tu sice Britové přímo nejmenují, nejspíše ale jde o BMW M4 GTS. S tím je přitom srovnání na místě i stran ceny, která je přeci jen vyšší, neboť narostla na 149 995 GBP (cca 4 488 500 Kč).
Automobilka tento posun ospravedlňuje tím, že zatímco GTS není vůči regulérnímu BMW M4 až tak moc vzdálené, Project 8 přebírá od standardního Jaguaru XE pouze nějakých 25 procent dílů. Vyjma již zmíněného tu totiž máme třeba nové karbon-keramické brzdy se 400milimetrovými kotouči a šestipístkovými třmeny vpředu, respektive se 396milimetrovými kotouči a dvoupístky vzadu.
Dále Project 8 dostal jako vůbec první vůz na světě ložiska, která jsou vyrobena ve stylu Formule 1 z keramiky a křemíku. Tření tak bylo zredukováno prakticky na nulu, navíc ve srovnání s konvenčními ocelovými ložisky hmotnost klesla na polovinu. Jaguar dále sáhl po pružinách závodní specifikace či adaptivních tlumičích, které při zvolení již zmíněného okruhového režimu spustí podvozek o 15 mm blíže k zemi.
Opomenout pak nesmíme ještě na modifikace v interiéru, ačkoliv ty již tak výrazné jako u karoserie či mechaniky nejsou. Máme tu totiž víceméně jen sportovní volant čalouněný Alcantarou, karbonové dekory či sportovní sedadla. Nicméně pokud sáhnete ještě po příplatkovém paketu Track Pack, nastěhuje se na místo zadní dvoumístné lavice ochranná klec a dopředu dorazí skořepiny a vícebodové pásy.
Tím jsme víceméně u konce, zmínit lze již jen výhled do budoucna. Instalace osmiválce pod kapotu totiž naznačuje, že bychom se časem mohli dočkat i méně extrémních modelů XER a XFR. Pokud totiž nebude vpředu potřeba instalace širokých pneumatik a podvozek neklesne tak nízko, nebude potřeba změn v motorovém prostoru a vůz tedy bude moci dostat i pravostranné řízení, jenž navýší registrace.
Se žádným konkrétním závazkem ovšem Jaguar momentálně nepřišel, uvidíme tedy, co nám přinese budoucnost. Jelikož ovšem první firemní SUV F-Pace získává zákazníky raketovým tempem a menší sourozenec E-Pace na tom bude ještě lépe, stav firemní pokladny se jen zlepší. To by nám přitom mělo přinést daleko více podobných fines, jakou je aktuálně odhalený Project 8.
Jaguar XE SV Project 8 je nejvýkonnějším vozem značky v celé její historii, s 600 koňmi zvládne stovku za 3,7 sekundy a maximálku 321 km/h
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 55 minutami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva