Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace

Zlaté časy čínských automobilek jsou zjevně u konce. Domácí trh kolabuje a s ním kupodivu i majitel Volva či Lotusu a přes svého šéfa také největší akcionář Mercedesu - firma Geely. Ta v krizi doslova zuřivě inovuje, stejný model i dvakrát za rok.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace

13.10.2019 | Petr Prokopec

Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zlaté časy čínských automobilek jsou zjevně u konce. Domácí trh kolabuje a s ním kupodivu i majitel Volva či Lotusu a přes svého šéfa také největší akcionář Mercedesu - firma Geely. Ta v krizi doslova zuřivě inovuje, stejný model i dvakrát za rok.

Situace v Číně již není pouze vážná, je kritická. Během posledních šestnácti měsíců došlo patnáctkrát na pokles prodejů nových aut - jedinou výjimkou byl červen, kdy dealeři nabízeli opravdu velkorysé slevy, aby vyprázdnili sklady před nástupem nových emisních norem v některých částech země. Od té doby trh znovu jen klesá a v září klesal zase, tentokrát šlo o 6,6procentní pád oproti minulému roku. To nezní až tak dramaticky, jenže už minulé září přišel razantní pokles a teď je tedy dále zintenzivňován.

V rámci vývoje prodejů nových aut tak Čína zažívá nejhorší období za poslední tři dekády, což jen dokládá, že problémy opravdu nelze brát na lehkou váhu. Zvláště když již nezabírá žádný vládní stimul, mezi něž patří mj. povolení vývozu ojetin nebo zjednodušení formalit potřebných zejména k získání práva na registraci vozu. Nicméně obavy z ekonomického propadu již převážily obavy z rostoucích dopravních zácp, a tak není překvapivé, že dle analytiků se pád přenese i do příštího roku.

Na výrobce tato situace dopadá různou měrou a někteří jsou na tom opravdu hodně zle. Mezi takové patří i čínská jednička Geely, která loni prodala skoro 1,4 milionu aut. Letos je zatím na 772 tisících a některé letošní měsíce klesala i o 33 procent. To je opravdu razantní sešup a o situaci ve firmě nejvíce vypovídá to, k jak bezprecedentně častým inovacím sahá.

Příkladem za všechny budiž SUV Emgrand X7, které přišlo na svět v roce 2012. V té době ovšem dorazilo pod názvem Geely GLEagle GX7, nicméně čínský konglomerát o tři léta svou podznačku GLEagle poslal k ledu. Vůz byl tedy přejmenován na Geely GX7 a jako takový vydržel na trhu pouhý rok. Poté ovšem došlo na další rošádu.

Od roku 2016 je tedy SUV známé jako Geely Yuanjing X6 či Yuanjing. Ovšem jen v některých částech země. V jiných vystupuje jako Vision X6, v dalších pak jako X7. Mimo to čínská automobilka ukončila také činnost své podznačky Emgrand, ze které následně udělala pouze specifické označení některých svých aut. Aby tedy onoho zmatení nebylo málo, vůz se na mnoha místech prodává také jako Emgrand X7 či Geely Emgrand X7.

S novým pojmenováním dorazil v loňském roce také nový designový styl. Základní Geely X7 tak dostalo novou čelní masku, zpětná zrcátka či dveřní prahy. Jednalo se tehdy již o třetí facelift vozu od onoho roku 2012, souběžně s názvy totiž Číňané měnili design pokaždé. Loni navíc došlo i na obrovskou modernizaci v interiéru, kde nezůstal kámen na kameni. V této podobě ale SUV nezůstalo dlouho, neboť ve snaze o navýšení zájmu přichází Geely už po pár měsících s dalším faceliftem

Nové kolo změn je opět poměrně výrazné, neboť tu nemáme pouze přesun mlhovek k hlavním světlometům a odlišnou výplň čelní masky. Lehce pozměněn byl i čelní nárazník, o trochu více se však úřadovalo v případě toho zadního. Povšimnout si můžeme také odlišných koncových lamp, které již nejsou stylizovány vertikálně, nýbrž horizontálně. Jde přitom o tytéž kousky, jaké zdobí stylovější provedení X7 Sport, sladěním obou variant tak Geely dosáhlo kromě navýšení přitažlivosti i nižších nákladů.

Ještě než zamíříme do interiéru, je třeba poukázat na skutečnost, že i Číňané se již chytli stále relativně nové evropské vlny. Také v jejich případě tak můžeme zaevidovat falešné koncovky výfuku, přičemž v tomto případě se designéři již ani příliš nesnažili nikoho zmást. To je v případě zevnějšku vše, uvnitř pak došlo na integraci nové středové konzole a volantu. Odlišný je i 7palcový digitální přístrojový štít, předchozí 9palcový displej multimédiií pak nahradil nový 10,25palcový.

K velkým změnám došlo i pod kapotou, nikoliv však v tom smyslu, že by byly výrazně přepracovány pohonné jednotky. Místo toho Geely zareagovalo na onu změnu emisních standardů, minulostí se tak minimálně pro nějakou chvíli stávají 1,8litrový a dvoulitrový atmosférický čtyřválec. X7 je tak k mání pouze s přeplňovanou jedna-čtyřkou, která produkuje 141 koní. O jejich přenos se přitom výlučně postará osmistupňové CVT, neboť manuál byl spojen s jedna-osmou.

Automobilka tak „překopala” v podstatě celou nabídku tohoto modelu, což po pár měsících působení té předchozí na trhu nejlépe ukazuje, jaká panika u Geely zavládla. Jakýkoli náznak prvotního neúspěchu vede okamžitě k dalšímu přepracování vozu s cílem zlepšit nastalou situaci. Jak moc to reálně pomůže, uvidíme, aniž bychom ale chtěli být špatnými proroky, máme pocit, že tohle k záchraně úplně nepovede. Čínský trh padá jako celek a daří se na něm buď značkám velmi levným, nebo relativně drahým. Geely bohužel pro něj trefuje hlavně střed nabídky a tam prodeje padají nejvíce.


Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 1 - Geely Emgrand X7 2019 prvni foto 01Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 2 - Geely Emgrand X7 2019 prvni foto 02Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 3 - Geely Emgrand X7 2019 prvni foto 03Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 4 - Geely Emgrand X7 2019 prvni foto 04Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 5 - Geely Emgrand X7 2019 prvni foto 05
Geely Emgrand X7 se dočkalo dalšího faceliftu...

Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 6 - Geely Emgrand X7 2019 nove 01Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 7 - Geely Emgrand X7 2019 nove 02Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 8 - Emgrand X7 a X7 Sport 2019 prvni sada 02Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 9 - Emgrand X7 a X7 Sport 2019 prvni sada 03Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 10 - Geely Emgrand X7 2019 nove 03Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 11 - Geely Emgrand X7 2019 nove 04Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 12 - Geely Emgrand X7 2019 nove 05Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 13 - Geely Emgrand X7 2019 nove 06Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 14 - Geely Emgrand X7 2019 nove 07Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 15 - Geely Emgrand X7 2019 nove 08Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 16 - Emgrand X7 a X7 Sport 2019 prvni sada 04Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 17 - Emgrand X7 a X7 Sport 2019 prvni sada 05Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 18 - Emgrand X7 a X7 Sport 2019 prvni sada 06
...přestože naposledy bylo inovováno před pouhými pár měsíci

Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 19 - Emgrand X7 a X7 Sport 2019 prvni sada 07Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 20 - Emgrand X7 a X7 Sport 2019 prvni sada 08Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace - 21 - Emgrand X7 a X7 Sport 2019 prvni sada 09
V této podobě se prodávalo ještě předloni

Zdroj: Geely

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.