Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší čínská automobilka padá ke dnu, poslední novinka ukazuje vážnost situace
13.10.2019 | Petr Prokopec
Zlaté časy čínských automobilek jsou zjevně u konce. Domácí trh kolabuje a s ním kupodivu i majitel Volva či Lotusu a přes svého šéfa také největší akcionář Mercedesu - firma Geely. Ta v krizi doslova zuřivě inovuje, stejný model i dvakrát za rok.
Situace v Číně již není pouze vážná, je kritická. Během posledních šestnácti měsíců došlo patnáctkrát na pokles prodejů nových aut - jedinou výjimkou byl červen, kdy dealeři nabízeli opravdu velkorysé slevy, aby vyprázdnili sklady před nástupem nových emisních norem v některých částech země. Od té doby trh znovu jen klesá a v září klesal zase, tentokrát šlo o 6,6procentní pád oproti minulému roku. To nezní až tak dramaticky, jenže už minulé září přišel razantní pokles a teď je tedy dále zintenzivňován.
V rámci vývoje prodejů nových aut tak Čína zažívá nejhorší období za poslední tři dekády, což jen dokládá, že problémy opravdu nelze brát na lehkou váhu. Zvláště když již nezabírá žádný vládní stimul, mezi něž patří mj. povolení vývozu ojetin nebo zjednodušení formalit potřebných zejména k získání práva na registraci vozu. Nicméně obavy z ekonomického propadu již převážily obavy z rostoucích dopravních zácp, a tak není překvapivé, že dle analytiků se pád přenese i do příštího roku.
Na výrobce tato situace dopadá různou měrou a někteří jsou na tom opravdu hodně zle. Mezi takové patří i čínská jednička Geely, která loni prodala skoro 1,4 milionu aut. Letos je zatím na 772 tisících a některé letošní měsíce klesala i o 33 procent. To je opravdu razantní sešup a o situaci ve firmě nejvíce vypovídá to, k jak bezprecedentně častým inovacím sahá.
Příkladem za všechny budiž SUV Emgrand X7, které přišlo na svět v roce 2012. V té době ovšem dorazilo pod názvem Geely GLEagle GX7, nicméně čínský konglomerát o tři léta svou podznačku GLEagle poslal k ledu. Vůz byl tedy přejmenován na Geely GX7 a jako takový vydržel na trhu pouhý rok. Poté ovšem došlo na další rošádu.
Od roku 2016 je tedy SUV známé jako Geely Yuanjing X6 či Yuanjing. Ovšem jen v některých částech země. V jiných vystupuje jako Vision X6, v dalších pak jako X7. Mimo to čínská automobilka ukončila také činnost své podznačky Emgrand, ze které následně udělala pouze specifické označení některých svých aut. Aby tedy onoho zmatení nebylo málo, vůz se na mnoha místech prodává také jako Emgrand X7 či Geely Emgrand X7.
S novým pojmenováním dorazil v loňském roce také nový designový styl. Základní Geely X7 tak dostalo novou čelní masku, zpětná zrcátka či dveřní prahy. Jednalo se tehdy již o třetí facelift vozu od onoho roku 2012, souběžně s názvy totiž Číňané měnili design pokaždé. Loni navíc došlo i na obrovskou modernizaci v interiéru, kde nezůstal kámen na kameni. V této podobě ale SUV nezůstalo dlouho, neboť ve snaze o navýšení zájmu přichází Geely už po pár měsících s dalším faceliftem
Nové kolo změn je opět poměrně výrazné, neboť tu nemáme pouze přesun mlhovek k hlavním světlometům a odlišnou výplň čelní masky. Lehce pozměněn byl i čelní nárazník, o trochu více se však úřadovalo v případě toho zadního. Povšimnout si můžeme také odlišných koncových lamp, které již nejsou stylizovány vertikálně, nýbrž horizontálně. Jde přitom o tytéž kousky, jaké zdobí stylovější provedení X7 Sport, sladěním obou variant tak Geely dosáhlo kromě navýšení přitažlivosti i nižších nákladů.
Ještě než zamíříme do interiéru, je třeba poukázat na skutečnost, že i Číňané se již chytli stále relativně nové evropské vlny. Také v jejich případě tak můžeme zaevidovat falešné koncovky výfuku, přičemž v tomto případě se designéři již ani příliš nesnažili nikoho zmást. To je v případě zevnějšku vše, uvnitř pak došlo na integraci nové středové konzole a volantu. Odlišný je i 7palcový digitální přístrojový štít, předchozí 9palcový displej multimédiií pak nahradil nový 10,25palcový.
K velkým změnám došlo i pod kapotou, nikoliv však v tom smyslu, že by byly výrazně přepracovány pohonné jednotky. Místo toho Geely zareagovalo na onu změnu emisních standardů, minulostí se tak minimálně pro nějakou chvíli stávají 1,8litrový a dvoulitrový atmosférický čtyřválec. X7 je tak k mání pouze s přeplňovanou jedna-čtyřkou, která produkuje 141 koní. O jejich přenos se přitom výlučně postará osmistupňové CVT, neboť manuál byl spojen s jedna-osmou.
Automobilka tak „překopala” v podstatě celou nabídku tohoto modelu, což po pár měsících působení té předchozí na trhu nejlépe ukazuje, jaká panika u Geely zavládla. Jakýkoli náznak prvotního neúspěchu vede okamžitě k dalšímu přepracování vozu s cílem zlepšit nastalou situaci. Jak moc to reálně pomůže, uvidíme, aniž bychom ale chtěli být špatnými proroky, máme pocit, že tohle k záchraně úplně nepovede. Čínský trh padá jako celek a daří se na něm buď značkám velmi levným, nebo relativně drahým. Geely bohužel pro něj trefuje hlavně střed nabídky a tam prodeje padají nejvíce.
Geely Emgrand X7 se dočkalo dalšího faceliftu...
...přestože naposledy bylo inovováno před pouhými pár měsíci
V této podobě se prodávalo ještě předloni
Zdroj: Geely
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 27 minutami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva