Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou

Po nehodě prvního prototypu se v modernizovaném pojetí hlásí o pozornost stroj, který si dělá zálusk na to stát se největším sériově vyráběným létajícím objektem na Zemi i nad ní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou

28.1.2020 | Mirek Mazal

Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po nehodě prvního prototypu se v modernizovaném pojetí hlásí o pozornost stroj, který si dělá zálusk na to stát se největším sériově vyráběným létajícím objektem na Zemi i nad ní.

Gigantický Airlander 10 firmy Hybrid Air Vehicle (HAV) částečně připomíná vzducholoď, sám se ale tituluje jako největší letadlo světa. Ve formě prototypu jsme jej mohli spatřit již v roce 2017, tehdy ale jeden ze zkušebních letů skončil nehodou. Tvůrce sen o bezemisním a přitom praktickém letounu neopustil, a tak dali za vznik druhému prototypu vyrobenému v ceně 42 milionů dolarů (961 milionů Kč). Zatím má za sebou šest zkušebních letů a všechny proběhly bez komplikací.

Airlander se vrátil na scénu s rozšířenými plány o poskytování luxusních výletů místo původně zamýšleného převozu nákladu a službě armádě. Začátkem tohoto měsíce společnost HAV potvrdila pokračování vývoje doprovázeného řadou inovací, které údajně zlepšují efektivitu a maximalizují funkčnost tichého letadla.

Rozměry neoficiálně největšího letounu světa v mezičase narostly. Prvotní prototyp měřil 92 metrů, současný model je aktuálně na 98 metrech délky, což nabízí ještě více prostoru pro potřeby letu. Například hlavní kabina za kokpitem pilota nabízí 195 metrů čtverečných podlahové plochy. Plně vybavený prostor může být přechodným luxusním domovem pro 16 hostů mířících třeba k Severnímu pólu.

Inženýři HAV dokázali zdokonalit tvar včetně architektury tak, aby Airlander mohl používat plně elektrickou soustavu pohonu. Byly provedeny úpravy v modulu užitečného zatížení a přibyl nový dopředný pohonný systém, který snižuje hmotnost i odpor. Všechny fáze letu mají nyní být vylepšeny a více snášet výkyvy počasí.

Přistávací technika je nyní během letu plně zatahovatelná, zatímco testovací typ měl pevné lyže podobné těm z vrtulníku. Produkční verze může mít šest skrytých podpěr umožňujících lepší aerodynamiku, stabilitu nebo nerušený výhled cestujících do okolí.

Dobré obtékání vzduchu zvyšuje extrémní efektivitu Airlanderu. Konstruktéři si troufají mluvit o úspoře paliva promítající se do až 75% snížení emisí proti srovnatelnému letadlu běžného typu. Budoucí hybrid-elektrický model by mohl procento zvýšit na 90, již zmíněným cílem je dosažení nulových emisí.

Stroj nyní může uletět až 3 700 kilometrů a po nebi se pohybovat tři dny bez přistání. Bílý obr je tišší i mnohem pomalejší než konvenční letadla, ale HAV touží využít stoupání rychlostí 148 km/h do výšky 4,9 kilometru ve svůj prospěch pomocí panoramatického výhledu přes prosklené stěny či podlahu.

Autoři říkají, že vývoj probíhá podle plánu a dodání prvních dvanácti kusů Airlanderu 10 by mělo proběhnout v roce 2024. Pracuje se také na certifikaci od Evropské agentury pro bezpečnost letectví a zatím chybí razítko i od americké obdoby Federal Aviation Administration kvůli legitimnímu působení stroje ve vzdušném prostoru celé zeměkoule. To ale má být jen otázka času.


Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 1 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 01Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 2 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 02Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 3 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 03Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 4 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 04Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 5 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 05Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 6 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 06Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 7 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 07Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 8 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 08
Airlander 10 podnikl několik zkušebních letů, minimálně jeden nedopadl nejlépe

Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 9 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 09Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 10 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 10Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 11 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 11Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 12 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 12Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 13 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 13Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 14 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 14Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 15 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 15Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou - 16 - Hybrid Air Vehicles Airlander 10 16
Největší létající stroj světa prý dosáhl zásadního pokroku a míří do výroby v roce 2024. Kříženec letadla a vzducholodě je monstrum k pohledání

Zdroje: Hybrid Air Vehicle, Patrick McCallion@Youtube, ColdFusion@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.