Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou
28.1.2020 | Mirek Mazal
Po nehodě prvního prototypu se v modernizovaném pojetí hlásí o pozornost stroj, který si dělá zálusk na to stát se největším sériově vyráběným létajícím objektem na Zemi i nad ní.
Gigantický Airlander 10 firmy Hybrid Air Vehicle (HAV) částečně připomíná vzducholoď, sám se ale tituluje jako největší letadlo světa. Ve formě prototypu jsme jej mohli spatřit již v roce 2017, tehdy ale jeden ze zkušebních letů skončil nehodou. Tvůrce sen o bezemisním a přitom praktickém letounu neopustil, a tak dali za vznik druhému prototypu vyrobenému v ceně 42 milionů dolarů (961 milionů Kč). Zatím má za sebou šest zkušebních letů a všechny proběhly bez komplikací.
Airlander se vrátil na scénu s rozšířenými plány o poskytování luxusních výletů místo původně zamýšleného převozu nákladu a službě armádě. Začátkem tohoto měsíce společnost HAV potvrdila pokračování vývoje doprovázeného řadou inovací, které údajně zlepšují efektivitu a maximalizují funkčnost tichého letadla.
Rozměry neoficiálně největšího letounu světa v mezičase narostly. Prvotní prototyp měřil 92 metrů, současný model je aktuálně na 98 metrech délky, což nabízí ještě více prostoru pro potřeby letu. Například hlavní kabina za kokpitem pilota nabízí 195 metrů čtverečných podlahové plochy. Plně vybavený prostor může být přechodným luxusním domovem pro 16 hostů mířících třeba k Severnímu pólu.
Inženýři HAV dokázali zdokonalit tvar včetně architektury tak, aby Airlander mohl používat plně elektrickou soustavu pohonu. Byly provedeny úpravy v modulu užitečného zatížení a přibyl nový dopředný pohonný systém, který snižuje hmotnost i odpor. Všechny fáze letu mají nyní být vylepšeny a více snášet výkyvy počasí.
Přistávací technika je nyní během letu plně zatahovatelná, zatímco testovací typ měl pevné lyže podobné těm z vrtulníku. Produkční verze může mít šest skrytých podpěr umožňujících lepší aerodynamiku, stabilitu nebo nerušený výhled cestujících do okolí.
Dobré obtékání vzduchu zvyšuje extrémní efektivitu Airlanderu. Konstruktéři si troufají mluvit o úspoře paliva promítající se do až 75% snížení emisí proti srovnatelnému letadlu běžného typu. Budoucí hybrid-elektrický model by mohl procento zvýšit na 90, již zmíněným cílem je dosažení nulových emisí.
Stroj nyní může uletět až 3 700 kilometrů a po nebi se pohybovat tři dny bez přistání. Bílý obr je tišší i mnohem pomalejší než konvenční letadla, ale HAV touží využít stoupání rychlostí 148 km/h do výšky 4,9 kilometru ve svůj prospěch pomocí panoramatického výhledu přes prosklené stěny či podlahu.
Autoři říkají, že vývoj probíhá podle plánu a dodání prvních dvanácti kusů Airlanderu 10 by mělo proběhnout v roce 2024. Pracuje se také na certifikaci od Evropské agentury pro bezpečnost letectví a zatím chybí razítko i od americké obdoby Federal Aviation Administration kvůli legitimnímu působení stroje ve vzdušném prostoru celé zeměkoule. To ale má být jen otázka času.
Airlander 10 podnikl několik zkušebních letů, minimálně jeden nedopadl nejlépe
Největší létající stroj světa prý dosáhl zásadního pokroku a míří do výroby v roce 2024. Kříženec letadla a vzducholodě je monstrum k pohledání
Zdroje: Hybrid Air Vehicle, Patrick McCallion@Youtube, ColdFusion@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 10 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva