Největší slabina moderních motorů aut nakonec má řešení, firmy už ho testují

Spalovací motory se během posledních dekády staly efektivnějšími a „čistšími” než kdy dříve, posun správným směrem se ale neobešel bez problémů, které mohou být fatální.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Největší slabina moderních motorů aut nakonec má řešení, firmy už ho testují

15.8.2020 | Mirek Mazal

Největší slabina moderních motorů aut nakonec má řešení, firmy už ho testují

/

Foto: Bosch Mobility Solutions

Spalovací motory se během posledních dekády staly efektivnějšími a „čistšími” než kdy dříve, posun správným směrem se ale neobešel bez problémů, které mohou být fatální.

Přímé vstřikování benzínu do spalovací komory se rychle stalo nejlepším přítelem motorářů významných světových automobilek. Rozprášení směsi přímo do válce přináší nižší spotřebu paliva a nižší emise při současném zvýšení výkonu zejména v nižších otáčkách. Postupně tak na něj přešli téměř všichni výrobci, řidiči se ale kvůli němu musí potýkat se zvýšeným znečišťováním pohonné jednotky až do podoby tvrdých usazenin zapečených částic.

Je to největší slabina moderních motorů, neboť pokud alespoň čas od času neprovedete alespoň tzv. italskou údržbu, motor se může velmi brzy vážně poškodit nebo při ignoraci prvotních příznaků i zcela zničit. Za vše může odvětrávání klikové skříně, které vede zpět do sání páry olejů, resp. EGR ventil a jeho přepouštění části výfukových plynů opět do sacího traktu. V tom se následně usazují nežádoucí nánosy uhlíku které by u nepřímovstřikového motoru umyl benzin přes ně tekoucí, u přímého vstřiku ale těmito místy žádný neprotéká, a tak ani nic nemyje.

Automobilky tento problém pochopitelně řeší, moc úspěšné ale dosud nebyly. Pokud nevsadí třeba na komplikovaný systém kombinující přímý a nepřímý vstřik, v podstatě mohou doporučit zákazníkům jen čas od času pořádně protáhnout auto po dálnici. A to zdaleka každý neudělá. Na scéně se ale objevilo možné řešení, které je ve srovnání se všemi dosavadními docela prosté.

Typický nedostatek moderních motorů totiž může eliminovat posílení systému vysokotlakého vstřikování paliva. Současné jednotky dávkují benzín pod tlakem 200 barů, proto se testuje přínos 350 barů a firmy Delphi, Magneti Marelli a Bosch připravují plnění pod taktovkou dokonce 500 barů. Zvyšující se tlak vstřikování snižuje velikost kapek pohonných hmot a vzniká lépe se odpařující směs, která nezanechává tolik škodlivých látek. První 350barový proces zmenšuje velikost a snižuje počet částic až o 70 %. A 500 barů prý sníží množství sazí o další polovinu.

Princip zní revolučně, ovšem i ten přináší svá negativa. Efektivní zvýšení tlaku vyžaduje přísun energie, která je zatím odebírána z výkonu motoru a způsobuje zvýšenou spotřebu. Novinka může také generovat více hluku a klade větší nároky na všechny komponenty benzínového vstřikování.

Automobilové podniky vymýšlejí nové vstřikovače potlačující nežádoucí jevy. Například Britové z Delphi Technologies zkouší uvést úsporné segmenty přívodu paliva pod tlakem 350 barů, které bez hluku minimalizují nároky na energii a nezatěžují tolik hnací mechanismus agregátu. A podobným směrem míří i německý Bosch. Dá se očekávat, že přinejmenším některá z těchto společností dříve nebo později uspěje a moderní motory si bude možné spojit jak s vysokou pracovní efektivitou, tak vysokou trvanlivostí bez ohledu na způsob využití.


Největší slabina moderních motorů aut nakonec má řešení, firmy už ho testují - 1 - Vyssi tlak primeho vstrikovani foto 01Největší slabina moderních motorů aut nakonec má řešení, firmy už ho testují - 2 - Vyssi tlak primeho vstrikovani foto 02Největší slabina moderních motorů aut nakonec má řešení, firmy už ho testují - 3 - Vyssi tlak primeho vstrikovani foto 04Největší slabina moderních motorů aut nakonec má řešení, firmy už ho testují - 4 - Vyssi tlak primeho vstrikovani foto 05
Přímovstřikovým motorům prospěje zvýšení tlaku rozprašování benzínu do válce, potenciál má 350, respektive 500 barů. Firmy jako Delphi a Bosch jsou s vývojem novinky už hodně daleko. Foto: Bosch Mobility Solutions

Zdroje: Bosch Mobility Solutions, Delphi Technologies, Magneti Marelli

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.