Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejvíce matoucí novinka Ženevy potvrzuje, jak moc lidé prahnou po jediném typu aut
11.3.2019 | Petr Prokopec
Vykrýt každou skulinku na trhu, to je zjevně teď tím, čím jsou zaměstnáni nejlepší plánovači automobilek. U Mazdy zašli až tak daleko, že neváhali sáhnout po naprosto zmatečném označení nového modelu, jen aby mezera zmizela.
Na sklonku loňského roku představila Škoda nový hatchback Scala, který bude v její nabídce zaskakovat za model Rapid. Ten z ní nezmizí úplně, i nadále bude v podobě blízké Scale k dispozici třeba v Rusku. A v původním, třebaže oproti Evropě technicky odlišném provedení si jej mohou stále pořídit zákazníci v Číně nebo Indii. Škoda tak pod jedním jménem nabízí resp. nabídne hned tři odlišné vozy.
Tato praxe není neobvyklá, stejně jako není ojedinělé nabízet pro změnu tentýž vůz pod několika různými názvy. Volkswagen má v portfoliu americký, evropský nebo čínský Passat, Honda se může pochlubit modely Fit a Jazz. V jejím případě se však pokaždé jedná o stejný vůz, nicméně s prvním označením je spojené Japonsko či Amerika, se druhým pak Evropa. Jakkoliv je tedy název aut nesmírně důležitý, automobilky si s ním často hlavu nelámou.
Proč to ale vůbec zmiňujeme? Kvůli nové Mazdě CX-30, jejíž označení se naprosto vymyká všem zvyklostem. Samotná písmena jsou sice ještě v pořádku, nicméně ona číslovka rozhodně nejde v zavedeném sledu a nikterak nenavazuje na modely CX-3, CX-4, CX-5, CX-9 či třeba aktuálně již nevyráběný CX-7. Pokud se ovšem zadíváme na rozměry novinky, je zřejmé, že zapadat by měla mezi CX-3 a CX-5, hodil by se tedy název CX-4. Ten už ale, jak jsme právě zmínili, existuje.
CX-4 ovšem Mazda nabízí pouze v Číně, takže nic nestálo v cestě tomu, aby se v Ženevě představená novinka jmenovala opět CX-4. Ostatně pokud Škoda může nabízet čínský a evropský Kamiq, mohla totéž udělat i Mazda. Japonci se ale rozhodli vsadit místo srozumitelného na zmatečné a místo toho tu máme model CX-30, který nezapadá nikam a v záplavě aut tohoto typu v nabídce Mazdy od pohledu působí jako něco navíc, co by nemuselo být. I díky tomu ale ukazuje, jak nekonečný hlad po SUV dnes na trhu je a že se Mazdě vyplatí vykrýt i velmi malý prostor úplně novým modelem.
Ve srovnání se stávající CX-3 o 12 cm delší, vůči CX-5 pro změnu o 15 cm kratší. Kromě toho o 25 milimetrů převyšuje i Mazdu 3, s níž sdílí techniku. To mimo jiné znamená, že CX-30 bude dalším modelem Mazdy, pod jehož kapotou se objeví „diesel na benzin“. Tedy nový motor SkyActiv-X s revoluční technikou, jenž bude na evropských trzích produkovat 181 koní. Tento výkon bude přenášen na přední či všechna čtyři kola, přičemž zákazníci si budou moci vybrat mezi manuálem a automatem.
CX-30 samozřejmě kromě revolučního motoru dostane i klasické agregáty SkyActiv-G a SkyActiv-D, v jejich případě se však výkon bude pohybovat okolo 120 koní. Tím sice Mazda asi nikoho neoslní, druhým koncem vozu by však zaujmout mohla. Objem zavazadelníku vzrostl na 430 litrů, což sice není rekord ve třídě, nicméně výchozí Mazda 3 s 295 litry je tím značně překonána.
K podivnému označení ještě dodejme, že japonská přes nejen naše pochybnosti našla ve svém postupu zalíbení, a tak rovnou naznačuje, že se do budoucna setkáme i s vozy jako CX-35 nebo CX-25. Mazda tak hodlá na trh přivést ještě více SUV a je otázkou, jak moudré to je. Nyní to tak působí, ale hlasy o nasycenosti trhu a očekávání toho, že se zákazníci začnou stáčet jinam, se ozývají stále častěji. Vítězem pak bude ten, kdo bude na SUV závislý co nejméně, přemíra jejich nabídky bude naopak problém i pro velké automobilky. Pro relativně malou Mazdu se může stát potíží tím spíš...
Nová Mazda CX-30 se ukázala naživo v Ženevě...
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch