Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby
15.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Novinka dánského designéra dokáže zapůsobit svým vzhledem i technikou. Jednoho z nejzajímavějších detailů se ale sériová verze bohužel nedočká.
Dnešním dnem byl zahájen autosalon v Detroitu, my se ovšem ještě nyní ohlédneme za veletrhem spotřební elektroniky CES 2018. Ten se konal minulý týden v Las Vegas, přičemž do hlavního města hříchu na světě dorazil i Fisker EMotion. Elektrický sedan je svým tvůrcem, dánským designérem Henrikem Fiskerem, popisován jako plně produkční vůz, i když do showroomů vlastně v aktuálně odhaleném provedení nejspíše nedorazí. Lišit se bude v jednom zásadním bodě.
Pokud začínáte zrak směřovat k pohonnému ústrojí, rovnu vás zarazíme. Elektřinu za spalovací jednotku již Fisker nevymění. Změna se ale dost možná bude týkat zadních vzhůru otevíracích dveří. Ty jsou ve světě aut naprostou novinkou, což má svá pozitiva i negativa. V první řadě tu máme touhu klientů po specialitách, ve druhé pak komplexnost celého řešení. Fisker proto již naznačil, že sériové provedení nedostane dveře vzhůru výklopné, ale pouze vzadu uchycené.
Jde tu spolehlivost a kvalitu, Fisker nechce skončit jako Tesla s Modelem X, která vsadila na podobnou výjimečnost a dodnes toho lituje. Jak bude otevírání zadních dveří přesně řešeno, zatím nevíme. EMotion má do prodeje zamířit až v závěru příštího roku a do té doby budou muset najít kolegové Henrika F. všestranně schůdnou alternativu.
Pokud jde o technologii, éterem v poslední době proběhlo mnoho senzacechtivých informací. Hovořily o zcela novém řešení baterií a jejich ultrarychlém dobití za minutu, nic takového ale do výroby letos nevstoupí. Fisker zpočátku vsadí pouze na konvenční systémy, a tak EMotion dorazí s lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 140 kWh od společnosti LG Chem, které mají zaručit dojezd až 644 kilometrů. Díky vylepšené technologii rychlodobíjení by se na hladinu odpovídající dojezdu 200 km měly dobít již za devět minut. I to ale zní poněkud fantaskně - bude to chtít dobíječku s výkonem okolo 350 kW, což je několikanásobek elektrického výkonu, kterým dnes disponujuí Superchargery Tesly.
Navíc má jít jen o počátek, v další fázi prodeje Fisker nabídne baterie s tuhým elektrolytem s vyšší kapacitou a bezpečnějším provozem. Podle dat automobilky by takové akumulátory měly umožnit dojezd až 805 km, kromě toho je bude možné dobít během pouhé minuty. To už je ryzí sci-fi, vyžadovalo by to elektrický výkon blížící se 10 MW. Nicméně tato technologie je aktuálně v plenkách a dle Fiskeru nebude v prodeji dříve než před rokem 2023. Důvodem jsou hlavně vysoké produkční náklady. Dále se pak značka zabývá i vývojem grafenových baterií, jejich příchod je však ještě vzdálenější než u těch s tuhým elektrolytem.
Přesunout se můžeme k hnacímu ústrojí, o němž toho ale Fisker mnoho neřekl. Víme tedy jen, že elektromotor dostaneme na každé nápravě. Souprava by měla produkovat 786 koní a zajistí nejvyšší rychlost 260 km/h. Té má EMotion dosáhnout na 24palcových karbonových kolech, jež měl nasazeny i exemplář v Las Vegas a které do produkce doprovodí speciálně vyvinuté pneumatiky Pirelli.
V rámci interiéru se Fiskerova novinka pochlubí karbonovými dekory, jež mají doprovodit lány kůže. Ta bude nejen přírodní, ale také veganská, tedy umělá. Pro zadní sedadla pak značka chystá systém palubní zábavy, který bude spojen s 27palcovými prohnutými displeji. Nastavenou laťkou pro prostor pro nohy pak byla řada 7 od BMW, zatímco celkové ladění kabiny má připomínat luxusní obývací pokoj.
Finální klíčovou technologií, která byla představena, jsou lidarové senzory Quanergy S3. Ty se mají vejít do zaťaté dlaně, přičemž prostor okolo vozu snímají ve všech směrech. To samozřejmě dovedou již stávající senzory, nicméně ty nové se obejdou bez pohyblivých částí. Dosahují mnohem vyššího výkonu a taktéž jsou spolehlivější.
Pro Fisker jde přitom o velmi důležitý hardware, díky němu by totiž EMotion měl zvládat autonomní jízdu až na úrovni SAE4. Otázkou však je, jak tomu bude v reálu, neboť legislativa zatím vyžaduje, abyste volant drželi pevně v rukou. Tím jsme ale na konci našeho představení, dodat tak můžeme pouze cenu, která startuje na sumě 129 000 USD (cca 2,7 mil. Kč).
Fisker EMotion se ukázal naživo na CES 2018, v prodeji bude v závěru příštího roku. Ale bez zadních, vzhůru výklopných dveří
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 29 minutami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před hodinou - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 4 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 10:12 - honziss
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda