Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby

Novinka dánského designéra dokáže zapůsobit svým vzhledem i technikou. Jednoho z nejzajímavějších detailů se ale sériová verze bohužel nedočká.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby

15.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Novinka dánského designéra dokáže zapůsobit svým vzhledem i technikou. Jednoho z nejzajímavějších detailů se ale sériová verze bohužel nedočká.

Dnešním dnem byl zahájen autosalon v Detroitu, my se ovšem ještě nyní ohlédneme za veletrhem spotřební elektroniky CES 2018. Ten se konal minulý týden v Las Vegas, přičemž do hlavního města hříchu na světě dorazil i Fisker EMotion. Elektrický sedan je svým tvůrcem, dánským designérem Henrikem Fiskerem, popisován jako plně produkční vůz, i když do showroomů vlastně v aktuálně odhaleném provedení nejspíše nedorazí. Lišit se bude v jednom zásadním bodě.

Pokud začínáte zrak směřovat k pohonnému ústrojí, rovnu vás zarazíme. Elektřinu za spalovací jednotku již Fisker nevymění. Změna se ale dost možná bude týkat zadních vzhůru otevíracích dveří. Ty jsou ve světě aut naprostou novinkou, což má svá pozitiva i negativa. V první řadě tu máme touhu klientů po specialitách, ve druhé pak komplexnost celého řešení. Fisker proto již naznačil, že sériové provedení nedostane dveře vzhůru výklopné, ale pouze vzadu uchycené.

Jde tu spolehlivost a kvalitu, Fisker nechce skončit jako Tesla s Modelem X, která vsadila na podobnou výjimečnost a dodnes toho lituje. Jak bude otevírání zadních dveří přesně řešeno, zatím nevíme. EMotion má do prodeje zamířit až v závěru příštího roku a do té doby budou muset najít kolegové Henrika F. všestranně schůdnou alternativu.

Pokud jde o technologii, éterem v poslední době proběhlo mnoho senzacechtivých informací. Hovořily o zcela novém řešení baterií a jejich ultrarychlém dobití za minutu, nic takového ale do výroby letos nevstoupí. Fisker zpočátku vsadí pouze na konvenční systémy, a tak EMotion dorazí s lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 140 kWh od společnosti LG Chem, které mají zaručit dojezd až 644 kilometrů. Díky vylepšené technologii rychlodobíjení by se na hladinu odpovídající dojezdu 200 km měly dobít již za devět minut. I to ale zní poněkud fantaskně - bude to chtít dobíječku s výkonem okolo 350 kW, což je několikanásobek elektrického výkonu, kterým dnes disponujuí Superchargery Tesly.

Navíc má jít jen o počátek, v další fázi prodeje Fisker nabídne baterie s tuhým elektrolytem s vyšší kapacitou a bezpečnějším provozem. Podle dat automobilky by takové akumulátory měly umožnit dojezd až 805 km, kromě toho je bude možné dobít během pouhé minuty. To už je ryzí sci-fi, vyžadovalo by to elektrický výkon blížící se 10 MW. Nicméně tato technologie je aktuálně v plenkách a dle Fiskeru nebude v prodeji dříve než před rokem 2023. Důvodem jsou hlavně vysoké produkční náklady. Dále se pak značka zabývá i vývojem grafenových baterií, jejich příchod je však ještě vzdálenější než u těch s tuhým elektrolytem.

Přesunout se můžeme k hnacímu ústrojí, o němž toho ale Fisker mnoho neřekl. Víme tedy jen, že elektromotor dostaneme na každé nápravě. Souprava by měla produkovat 786 koní a zajistí nejvyšší rychlost 260 km/h. Té má EMotion dosáhnout na 24palcových karbonových kolech, jež měl nasazeny i exemplář v Las Vegas a které do produkce doprovodí speciálně vyvinuté pneumatiky Pirelli.

V rámci interiéru se Fiskerova novinka pochlubí karbonovými dekory, jež mají doprovodit lány kůže. Ta bude nejen přírodní, ale také veganská, tedy umělá. Pro zadní sedadla pak značka chystá systém palubní zábavy, který bude spojen s 27palcovými prohnutými displeji. Nastavenou laťkou pro prostor pro nohy pak byla řada 7 od BMW, zatímco celkové ladění kabiny má připomínat luxusní obývací pokoj.

Finální klíčovou technologií, která byla představena, jsou lidarové senzory Quanergy S3. Ty se mají vejít do zaťaté dlaně, přičemž prostor okolo vozu snímají ve všech směrech. To samozřejmě dovedou již stávající senzory, nicméně ty nové se obejdou bez pohyblivých částí. Dosahují mnohem vyššího výkonu a taktéž jsou spolehlivější.

Pro Fisker jde přitom o velmi důležitý hardware, díky němu by totiž EMotion měl zvládat autonomní jízdu až na úrovni SAE4. Otázkou však je, jak tomu bude v reálu, neboť legislativa zatím vyžaduje, abyste volant drželi pevně v rukou. Tím jsme ale na konci našeho představení, dodat tak můžeme pouze cenu, která startuje na sumě 129 000 USD (cca 2,7 mil. Kč).


Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 1 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 01Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 2 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 02Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 3 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 03Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 4 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 04Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 5 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 05Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 6 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 06Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 7 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 07Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 8 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 08Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 9 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 09Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 10 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 10Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 11 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 11Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 12 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 12Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 13 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 13Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 14 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 14Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 15 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 15Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 16 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 16Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 17 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 17Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 18 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 18Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 19 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 19Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 20 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 20Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 21 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 21Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 22 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 22Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 23 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 23Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 24 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 24Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 25 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 25Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 26 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 26Existuje jeden prvek působivého Fiskeru EMotion, který se nedostane do výroby - 27 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 27
Fisker EMotion se ukázal naživo na CES 2018, v prodeji bude v závěru příštího roku. Ale bez zadních, vzhůru výklopných dveří

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.