Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejžádanější ojetiny ČR připomínají, jak těžké bude dostat Čechům z hlavy diesely
8.6.2019 | Mirek Mazal
Ze světa v posledních letech slýcháme o tom, jak zákazníci postupem času ztrácí zájem o naftové vozy a jejich podíl na trhu se propadá na historická minima. V ČR to na trhu ojetin neplatí.
Česká ekonomika stále běží na plné obrátky a životní úroveň Čechů roste. Jedním ze spolehlivých indikátorů, že se nám daří dobře a věříme v pozitivní budoucnost, jsou podeje nových automobilů. Za hotové už dnes nakupuje málokdo, většina se prodává na úvěr či leasing, takže zákazníci musí být v dobrém rozmaru, pokud věří ve svou schopnost splácet nový vůz po řadu dalších let.
Jenže skeptici předpovídají příchod ekonomického vystřízlivění a nedoporučují lidem zadlužovat se na dlouhé roky dopředu. Pokud takovým hlasům věříte, pak v rámci automobilového světa symbolizuje opatrnou investici nákup ojetého vozu, který z podstaty neznamená takovou ránu pro finance, alespoň z hlediska pořizovací ceny. Ojetinám se v České republice daří tradičně skvěle a průlet dosavadním letošním vývojem na našem trhu připravila tradičně Cebia.
Na jednotlivé aspekty se podíváme bod po bodu, předem ale můžeme říci, že ze všech vystupuje neutuchající preference dieselových aut. Ta mezi Čechy, obvykle soukromými kupci stále jasně vládnou, i když jim trh nových vozů léta ukazuje i u nás záda a tento trend měl být znát i zde. Zatím se projevuje jen velmi vlažně či spíše nijak - změny nahoru či dolů o jednotky procent nelze považovat za projev zásadní změny nálad.
1. Vývoj počtu dovážených ojetin
Nejprve se ale podívejme na dovozy. Úvodní měsíce letošního roku připravily malé překvapení, neboť poprvé po čtyřech letech došlo k úbytku celkového počtu dovezených ojetin, byť drobnému. Počet dovozů klesl meziročně o 1,1 %. Celkově k nám bylo dovezeno 41 964 aut, tedy o 466 vozidel méně než loni touto dobou. Navzdory mírnému poklesu letos v Česku přibylo o téměř čtyři tisíce více vozidel než před dvěma lety a o cca 15 tisíc vozidel více než před pěti lety. Stabilní zůstává počet aut starších 10 let (51 %).
2. Původ vozidel
Při prodejích se pokles dovozů neprojevil. Naopak vzrostl podíl ojetých aut, která někdo dovezl (třeba i dříve) z Německa, Itálie a Rakouska. Auta původně registrovaná v Holandsku, Belgii či na Slovensku se prodávají pořád stejně. Podle Cebie ale současně platí, že mnoha aut, u nichž je deklarován původ v oblíbeném Německu, ve skutečnosti pochází z úplně jiné země, obvykle v oblasti jižní anebo jihovýchodní Evropy. Výjimkou nejsou ani případy aut pocházejících z bývalého Sovětského svazu.
3. Udávaný stav kilometrů na tachometru
Počátek roku 2019 vykázal meziroční pokles množství aut s ujetou vzdáleností mezi 100 a 200 tisíci kilometry, a to ze 47 na 42 %. Podíl aut s více 200 tisíci kilometry se naopak zvýšil z 20 na 24 %. Průměrná hodnota odometru byla přesně 158 372 kilometrů. Průměrné stáří prodávaných vozidel se pohybovalo okolo 9,5 roku, což je přibližně o necelý rok méně než v roce 2018. Omlazení lze odůvodnit velkým výběrem zánovních ojetin po ukončení leasingů, které začaly v prosinci obsazovat nabídky obchodníků.
Navazujícím jevem je pokles množství aut se stočeným tachometrem. Koncem minulého roku došlo ke snížení počtu o 3 procentní body. Trend trvá i letos, kdy došlo k dalšímu snížení na zhruba 33 %. Svoji zásluhu na tom mají zákazníci, kteří jsou stále ostražitější a informovanější. Počet dotazů na historii vozu podle kódu VIN u Cebie stoupl v prvním kvartálu meziročně o 76 % z 437 188 na 768 494 případů, to už je vážně hodně.
4. Prodejní cena
Z hlediska ceny roste v dovozech podíl aut s cenou do 100 a dražších než 300 tisíc Kč, která obvykle pocházejí z ukončených leasingů. Odborníci doporučují nákup zánovní ojetiny, protože nabídka už nebude rozmanitější a očekává se zdražování všech verzí motorů v segmentu nižší střední a střední třídy. Cena prodávaných vozidel vyrostla v průměru na 228 900 Kč, levné exempláře trpí na nejasnou historii, kterou si zájemci prověřují v širším rozsahu než dříve.
5. Nejprodávanější modely
V prvním kvartálu 2019 se tradičně nejprodávanějšími ojetými vozy staly opět Škody Octavia a Fabia před Volkswagenem Passat. Za zmínku stojí změna u Škody Rapid, která si polepšila o 0,4 procentního bodu, tedy zhruba o čtvrtinu svého tržního podílu v prvním kvartálu loňského roku. Z šestého umístění Rapid vystrnadil Ford Focus.
6. Preference jednotlivých typů motorů
Jak jste jistě pochopili z dosud řečeného, Češi i letos v bazarech masivně preferují diesely. Jejich klesající obliba napříč Evropou ani klesající zájem o nové nafťáky v České republice nic neudělal s tím, že 57,11 % kupců ojetých vozů letos v České republice dalo přednost naftě.
Je to sice meziroční snížení podílu o 4 procentní body, ale to je s ohledem na ostatní vývoj zanedbatelné a menších poklesů, následovaných pozdějšími vzestupy, jsme byli svědky už v minulosti. Na benziny během jara připadlo jen 40,33 % a bez zajímavosti není ani to, že naftové modely zvýšily své průměrné ceny. Podle Cebie navíc důvodem drobného poklesu zájmu je fakt, že došlo k navýšení počtu benzinových ojetin z dokončených operativních leasingů v nabídce, což se částečně projevilo i na prodejích.
I navzdory tomu ale diesely stále jasně převažují a připomínají, že dostat je Čechům z hlavy bude hodně těžké. Racionálně uvažujícím kupcům ojetin zjevně vyhovují více a dokud budou k mání, budou žádané, to už je teď jasné.
7. Vozidla s/bez STK a s/bez DPH
V České republice se zatím prodalo 19,6 % vozidel bez platné nálepky z STK. Podíl takových případů opět narostl, proti minulému roku o 2,2 procentního bodu. Veškeré náležitosti a náklady na technickou kontrolu jdou za kupujícím, čímž se nepřímo zvyšuje pořizovací cena.
Za první čtyři měsíce bylo prodáno 34 % aut z druhé ruky doprovázených možností odpočtu DPH. Připomeňme, že v takovém případě musí být každý z majitelů být kontinuálně plátcem daně, jinak možnost odpočtu okamžitě zaniká.
8. Nejoblíbenější barvy
Lidé loni toužili po šedých ojetinách, nejoblíbenějším odstínem laku však byla bílá. Její podíl vzrostl ze 17 na 20 %. Naopak ubylo černých aut (ze 17 na 15 %). U nových aut vévodí bílá (29 %), za ní klienti volí o šedou (25 %), modrou (14 %), černou (12 %) a červenou (10 %).
9. Vybrané položky výbavy
Množství komfortních prvků se stále zvyšuje. Podporuje to velké množství mladých ojetin z certifikovaných programů oficiálních importérů osobních aut. Lidé zvyšují nároky a v současné ekonomické situaci roste ochota zaplatit za nadstandard. Zvětšilo se množství zadních parkovacích senzorů, lepších infotainmentů s Bluetooth či kontroverzních bezklíčových přístupů a startů.
10. Doba prodeje
Cebia vypočítala i průměrnou dobu prodeje každého vozu. Podle analýzy na zájemce čekají v průměru přesně 99 dní. Benzínové motory nacházejí svůj domov o 17 dní dříve než další varianty pohonných jednotek, nabídka dieselů je i vzhledem k dominantní poptávce citelně širší.
11. Auta po prvním majiteli a předchozí havárie
Celkem 53 % vozidel bylo předáno po prvním majiteli a 99,76 % vozidel se tvářilo jako nikdy nehavarovaných. Reálné podíly však nesouhlasí, nenabouraných kusů bylo jednoznačně méně, protože vychytralí prodejci nehody zatajují. Odhalení jedinci se vymlouvají na nejasnost označení havarovaného vozidla - výměna nárazníku prý ještě nemusí volat po upozornění v inzerátu.
Zdroj: Cebia
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva