Němci hledají cestu, jak cestujícím zamezit ukázat vám jejich oběd přímo ve voze

Naši definici berte s humorem, snahy firmy ZF o něco takového jsou ale míněny naprosto vážně. Na rozdíl od jiných řešení si Němci netroufají potížím se zažíváním zamezit, upozorní vás na ně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci hledají cestu, jak cestujícím zamezit ukázat vám jejich oběd přímo ve voze

9.8.2019 | Petr Prokopec

Němci hledají cestu, jak cestujícím zamezit ukázat vám jejich oběd přímo ve voze

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Naši definici berte s humorem, snahy firmy ZF o něco takového jsou ale míněny naprosto vážně. Na rozdíl od jiných řešení si Němci netroufají potížím se zažíváním zamezit, upozorní vás na ně.

Léto je v plném proudu, a s ním i doba dovolených. Ty ovšem nemusí být jen kýženou odměnou za celoroční námahu, ale také zdrojem nových problémů. Na mysli teď nemáme dluhové pasti, do nichž řada lidí strká hlavu, ale nepříjemné pocity zejména cestujících v autě, které lze jedním slovem označit jako kinetózu.

Ta je způsobena nerovnováhou v rámci vnímání. Vnitřní ucho totiž vnímá pohyb, ten však není potvrzen zrakem. Stává se to hlavně ve chvílích, kdy si cestující čtou či se třeba dívají na obrazovku mobilu nebo laptopu. V té chvíli jsou reakce těla podobné odezvě na lehkou otravu. Záleží pak čistě jen na dotyčném jedinci, jak na onu nerovnováhu zareaguje - někteří to snášejí bez následků, jiné může jen rozbolet hlava, nejobvyklejší ale je, že se dotyčným udělá nevolno, které nevyřeší nic jiného než zvracení.

Danému problému se v minulosti věnovala řada automobilek a se svými řešeními přišly třeba Citroën nebo Porsche. Jejich efektivita je ovšem otázkou, neboť každý člověk může reagovat na různé podněty. A tak zatímco někdo si může na zadních sedadlech číst od rána do večera, a nic se mu nestane, další cítí podivný pohyb žaludku již ve chvíli, kdy se na automobil podívá. Tomu druhému asi žádné preventivní řešení nezabrání, pokud tedy nepůjde o pásku přes oči.

Přesto tu máme další snahu o zlepšení situace, tentokrát od společnosti ZF, kterou máme spojenou hlavně s automatickými převodovkami. Její záběr je ovšem daleko širší, přičemž nově se věnuje právě zkoumáním kinetózy a jejím projevům. Společnost přitom spolupracuje s neuro-specialisty ze Saarlandska nikoli na řešení, jak kinetóze předejít, ale jak ji co nejdříve identifikovat.

V tomto ohledu se zdá, že stačí, abyste se zbytku posádky zeptali, zda někomu není špatně, a pokud ano, pak se snažit pomoci zklidnění jízdního stylu. Ovšem v případě malých dětí komunikace vázne a ne každý k vám může být upřímný. ZF proto dodává, že cílem vývoje je „odhalení kinetózy bez nutnosti fyzického kontaktu“. Výsledky bádání pak chce společnost dostat do sériově vyráběných aut a později i do těch s autonomním řízením, kdy umělá inteligence pomocí senzorů zjistí, jak jsou na tom cestující, a případně změní styl jízdy.

Výzkumníci z toho důvodu obalili „pokusné králíky“ řadou senzorů, další pak instalovali do samotných aut. Následně pak zjišťovali, jak kteří lidé reagují na různé pohyby vozu. Při dosavadních testech přitom bylo najeto již více než 10 tisíc kilometrů, ze kterých vzešlo přes 50 tisíc gigabytů dat. Výsledkem má být další jízdní asistent fungující podobně jako detektor únavy - ten vás bude v příhodný čas informovat, že někomu ve voze se dělá špatně a vy budete moci včas změnit styl jízdy, zastavit nebo alespoň tasit pytlík. Jak moc přínosným to shledáváte, posuďte sami, v rámci zástupu současných elektronických pomocníků v autě ale bude zkrátka dalším do party, který asi nemá co zkazit.


Němci hledají cestu, jak cestujícím zamezit ukázat vám jejich oběd přímo ve voze - 1 - ZF Motion Sickness 2019 prvni foto 01Němci hledají cestu, jak cestujícím zamezit ukázat vám jejich oběd přímo ve voze - 2 - ZF Motion Sickness 2019 prvni foto 02Němci hledají cestu, jak cestujícím zamezit ukázat vám jejich oběd přímo ve voze - 3 - ZF Motion Sickness 2019 prvni foto 03
Společnost ZF pracuje na systému upozorňujícím na nevolnost některého z cestujících, aby vám nepozvraceli auto

Zdroj: ZF

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.