Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice

Čekat na opravu všech českých silnic je naivnější než doufat v příchod Godota. Lepší pocity tak může zajistit asi jen lepší podvozek a Audi nyní přichází s převratným řešením. To si silnici samo „přečte” a docela komplikovaně se ji přizpůsobí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice

18.7.2019 | Mirek Mazal

Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Čekat na opravu všech českých silnic je naivnější než doufat v příchod Godota. Lepší pocity tak může zajistit asi jen lepší podvozek a Audi nyní přichází s převratným řešením. To si silnici samo „přečte” a docela komplikovaně se ji přizpůsobí.

Audi na začátku tohoto měsíce představilo novou S8 a v tiskové zprávě zdůrazňovalo schopnost vozu jemně vyhlazovat špatné silnice. Považovali jsme to za klasický marketingový obrat, za těmito slovy se ale skrývalo více. Filtrování silničních nerovností v novince zajišťuje zcela nové prediktivní odpružení schopné omezit náklony karoserie a slibující maximální míru pohodlí, které automobilka teprve dnes představila v patřičných detailech.

Revoluční doplněk bude standardem u nejvýkonnější verze S, dokoupit jej ale bude možné také do A8 s benzínovým motorem TFSI. Audi popsalo rozšířenou dostupnost komfortní funkce s doplněním slova „prozatím“, takže je možné počítat s pozdějším zpřístupněním lepšího pružení i u dieselů. Přesný termín nikdo nevyslovil, na rozdíl od popisu fungování prediktivního tlumení.

Princip chování podvozku není zrovna primitivní. V blízkosti každého kola Audi A8 se nacházejí kompaktní elektromotory napájené z 48voltového systému, které jsou řízené elektronikou auta. Řemenový a harmonický pohon zvyšují točivý moment elektromotoru téměř 200x na 1 100 Nm a poté ho aplikují na ocelovou otáčivou trubici trvale připevněnou k titanové tyči umístěné uvnitř zařízení a schopné otáčet se o více než 20 stupňů. Od konce rotační tyče se síla přenáší na závěs pomocí páky a spojovací tyče. Přední pružení působí na pružinu a zadní tlumení na příčný spoj.

Jednoduše řečeno aktivní vzduchový podvozek A8 zvedá a stlačuje všechna čtyři kola nezávisle na sobě. Práci moderního mechanismu koriguje řidič nastavením jízdního režimu. Volba nastavení „Dynamic“ aktivuje snížení náklonů auta z více než 5 stupňů jen na 2 stupně během každého rychlého zatočení. Zapnutím „Comfort Plus“ vznikne plavná jízda zbavená nedokonalostí na cestě.

Prediktivní fungování umožňuje kamera namontovaná na vozu. Ta je schopna detekovat nerovnosti dostatečně dopředu a elektronika okamžitě připraví podvozek na odpružení zachyceného výmolu. Čočka reaguje tak rychle, že shromažďuje informace o prostoru před vozem 18x za sekundu, zatímco aktivní podvozek může snížit nebo zvednout podvozek až o 85 milimetrů v rámci pěti desetin sekundy.

Výsledkem by mělo být, že nekvalitní cesty jako by nebyly, a to včetně těch českých - testy systému měly probíhat mimo jiné v České republice a Velké Británii, které jsou v rámci západnějších cípů Evropy známé svými nekvalitními okreskami. Jsme zvědavi na realitu, lépe než případně auto samo už místní silnice asi nikdo „neopraví”.


Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 1 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 01Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 2 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 02Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 3 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 03Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 4 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 04Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 5 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 05Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 6 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 06Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 7 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 07Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 8 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 08Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 9 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 09Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 10 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 10Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 11 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 11
Audi S8 propůjčila slabší A8 aktivní odpružení s bleskovým přizpůsobením podvozku vybrané stopě, mělo by vyžehlit i velmi špatné silnice

Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 12 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 12Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 13 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 13Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 14 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 14
Fungování systému lépe nastíní technické nákresy

Zdroj: Audi

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.