Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice
18.7.2019 | Mirek Mazal
Čekat na opravu všech českých silnic je naivnější než doufat v příchod Godota. Lepší pocity tak může zajistit asi jen lepší podvozek a Audi nyní přichází s převratným řešením. To si silnici samo „přečte” a docela komplikovaně se ji přizpůsobí.
Audi na začátku tohoto měsíce představilo novou S8 a v tiskové zprávě zdůrazňovalo schopnost vozu jemně vyhlazovat špatné silnice. Považovali jsme to za klasický marketingový obrat, za těmito slovy se ale skrývalo více. Filtrování silničních nerovností v novince zajišťuje zcela nové prediktivní odpružení schopné omezit náklony karoserie a slibující maximální míru pohodlí, které automobilka teprve dnes představila v patřičných detailech.
Revoluční doplněk bude standardem u nejvýkonnější verze S, dokoupit jej ale bude možné také do A8 s benzínovým motorem TFSI. Audi popsalo rozšířenou dostupnost komfortní funkce s doplněním slova „prozatím“, takže je možné počítat s pozdějším zpřístupněním lepšího pružení i u dieselů. Přesný termín nikdo nevyslovil, na rozdíl od popisu fungování prediktivního tlumení.
Princip chování podvozku není zrovna primitivní. V blízkosti každého kola Audi A8 se nacházejí kompaktní elektromotory napájené z 48voltového systému, které jsou řízené elektronikou auta. Řemenový a harmonický pohon zvyšují točivý moment elektromotoru téměř 200x na 1 100 Nm a poté ho aplikují na ocelovou otáčivou trubici trvale připevněnou k titanové tyči umístěné uvnitř zařízení a schopné otáčet se o více než 20 stupňů. Od konce rotační tyče se síla přenáší na závěs pomocí páky a spojovací tyče. Přední pružení působí na pružinu a zadní tlumení na příčný spoj.
Jednoduše řečeno aktivní vzduchový podvozek A8 zvedá a stlačuje všechna čtyři kola nezávisle na sobě. Práci moderního mechanismu koriguje řidič nastavením jízdního režimu. Volba nastavení „Dynamic“ aktivuje snížení náklonů auta z více než 5 stupňů jen na 2 stupně během každého rychlého zatočení. Zapnutím „Comfort Plus“ vznikne plavná jízda zbavená nedokonalostí na cestě.
Prediktivní fungování umožňuje kamera namontovaná na vozu. Ta je schopna detekovat nerovnosti dostatečně dopředu a elektronika okamžitě připraví podvozek na odpružení zachyceného výmolu. Čočka reaguje tak rychle, že shromažďuje informace o prostoru před vozem 18x za sekundu, zatímco aktivní podvozek může snížit nebo zvednout podvozek až o 85 milimetrů v rámci pěti desetin sekundy.
Výsledkem by mělo být, že nekvalitní cesty jako by nebyly, a to včetně těch českých - testy systému měly probíhat mimo jiné v České republice a Velké Británii, které jsou v rámci západnějších cípů Evropy známé svými nekvalitními okreskami. Jsme zvědavi na realitu, lépe než případně auto samo už místní silnice asi nikdo „neopraví”.
Audi S8 propůjčila slabší A8 aktivní odpružení s bleskovým přizpůsobením podvozku vybrané stopě, mělo by vyžehlit i velmi špatné silnice
Fungování systému lépe nastíní technické nákresy
Zdroj: Audi
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 7 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 10 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis