Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice

Čekat na opravu všech českých silnic je naivnější než doufat v příchod Godota. Lepší pocity tak může zajistit asi jen lepší podvozek a Audi nyní přichází s převratným řešením. To si silnici samo „přečte” a docela komplikovaně se ji přizpůsobí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice

18.7.2019 | Mirek Mazal

Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Čekat na opravu všech českých silnic je naivnější než doufat v příchod Godota. Lepší pocity tak může zajistit asi jen lepší podvozek a Audi nyní přichází s převratným řešením. To si silnici samo „přečte” a docela komplikovaně se ji přizpůsobí.

Audi na začátku tohoto měsíce představilo novou S8 a v tiskové zprávě zdůrazňovalo schopnost vozu jemně vyhlazovat špatné silnice. Považovali jsme to za klasický marketingový obrat, za těmito slovy se ale skrývalo více. Filtrování silničních nerovností v novince zajišťuje zcela nové prediktivní odpružení schopné omezit náklony karoserie a slibující maximální míru pohodlí, které automobilka teprve dnes představila v patřičných detailech.

Revoluční doplněk bude standardem u nejvýkonnější verze S, dokoupit jej ale bude možné také do A8 s benzínovým motorem TFSI. Audi popsalo rozšířenou dostupnost komfortní funkce s doplněním slova „prozatím“, takže je možné počítat s pozdějším zpřístupněním lepšího pružení i u dieselů. Přesný termín nikdo nevyslovil, na rozdíl od popisu fungování prediktivního tlumení.

Princip chování podvozku není zrovna primitivní. V blízkosti každého kola Audi A8 se nacházejí kompaktní elektromotory napájené z 48voltového systému, které jsou řízené elektronikou auta. Řemenový a harmonický pohon zvyšují točivý moment elektromotoru téměř 200x na 1 100 Nm a poté ho aplikují na ocelovou otáčivou trubici trvale připevněnou k titanové tyči umístěné uvnitř zařízení a schopné otáčet se o více než 20 stupňů. Od konce rotační tyče se síla přenáší na závěs pomocí páky a spojovací tyče. Přední pružení působí na pružinu a zadní tlumení na příčný spoj.

Jednoduše řečeno aktivní vzduchový podvozek A8 zvedá a stlačuje všechna čtyři kola nezávisle na sobě. Práci moderního mechanismu koriguje řidič nastavením jízdního režimu. Volba nastavení „Dynamic“ aktivuje snížení náklonů auta z více než 5 stupňů jen na 2 stupně během každého rychlého zatočení. Zapnutím „Comfort Plus“ vznikne plavná jízda zbavená nedokonalostí na cestě.

Prediktivní fungování umožňuje kamera namontovaná na vozu. Ta je schopna detekovat nerovnosti dostatečně dopředu a elektronika okamžitě připraví podvozek na odpružení zachyceného výmolu. Čočka reaguje tak rychle, že shromažďuje informace o prostoru před vozem 18x za sekundu, zatímco aktivní podvozek může snížit nebo zvednout podvozek až o 85 milimetrů v rámci pěti desetin sekundy.

Výsledkem by mělo být, že nekvalitní cesty jako by nebyly, a to včetně těch českých - testy systému měly probíhat mimo jiné v České republice a Velké Británii, které jsou v rámci západnějších cípů Evropy známé svými nekvalitními okreskami. Jsme zvědavi na realitu, lépe než případně auto samo už místní silnice asi nikdo „neopraví”.


Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 1 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 01Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 2 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 02Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 3 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 03Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 4 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 04Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 5 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 05Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 6 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 06Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 7 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 07Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 8 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 08Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 9 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 09Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 10 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 10Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 11 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 11
Audi S8 propůjčila slabší A8 aktivní odpružení s bleskovým přizpůsobením podvozku vybrané stopě, mělo by vyžehlit i velmi špatné silnice

Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 12 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 12Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 13 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 13Němci představili revoluční podvozek, má bleskově vyžehlit i nekvalitní české silnice - 14 - Audi A8 D5 revolucni odpruzeni 14
Fungování systému lépe nastíní technické nákresy

Zdroj: Audi

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše