Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci představili věc, která prý jednou pro vždy ukončí debaty o konci dieselů
25.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tak ji alespoň sami prezentují, nejsme si ovšem jisti, zda o ni ještě vůbec někdo stojí. Emise oxidů dusíku má na každý pád srážet na třináctinu povoleného limitu, v provozu.
Pokud byste mezi evropskými politiky hledali zastánce dieselů, nejspíše si dnes vystačíte s prsty jedné ruky. Je to paradox, neboť ve velké míře jde o tytéž lidi, kteří ještě před dvěma třemi roky brojili za jejich rozšíření. Vedl je k tomu samozřejmě hlavně závazek Evropské unie ohledně snižování emisí CO2. V té chvíli byly oxidy dusíku zcela vedlejší záležitostí, o níž se nikdo nestaral - nicméně po propuknutí skandálu Volkswagenu bylo jakoby náhle zjištěno, že diesely produkují více NOx než benzinové či hybridní jednotky, a proto jsou špatné.
Tuto skutečnost jistě už znáte, ostatně zmiňujeme ji nepřetržitě od září 2015, kdy propukla kauza Dieselgate. Stejně tak je známo, že vývoj nového automobilu zabere přinejmenším čtyři roky, pokud se jde cestou evoluce. Chcete-li ovšem revoluci, je třeba se obrnit větší trpělivostí. To ovšem nekoresponduje s politickými mandáty, a proto zákonodárci chtějí akce nejlépe již včera, jak jsou ostatně ze svého imaginárního světa zvyklí.
Politici se tak během okamžiku otočili na pětníku a svou přízeň místo dieselů otočili k elektromobilům. Ty dnes mají dnes ještě zásadně větší podporu než diesely dříve, přínos pro životní prostředí ale nutně znamenat nemusí. Už vývoj a výroba elektromobilů představují zátěž, vedle toho je zde neexistující infrastruktura, problémy s recyklací a další faktory. To však již zákonodárce nezajímá, stejně jako je dříve nezajímaly ony emise NOx.
Proč o tom ale znovu mluvíme? Za vším stojí nová technologie společnosti Bosch, která opravdu razantní měrou redukuje oxidy dusíku. Momentálně vozy nesmí překročit hranici 168 mg/km, od roku 2020 pak tento limit klesne na 120 mg/km ve skutečném světě a pouze na 80 mg/km v laboratořích. Bosch ovšem již nyní přichází se zařízením, které srazilo emise u Volkswagenu Golf na pouhých 13 mg/km. Tento údaj přitom pochází z měření ve skutečném provozu.
„Diesely mají budoucnost. Dnes chceme jednou provždy ukončit debaty o jejich konci,“ uvedl na tiskové konferenci šéf německé společnosti Volkmar Denner. Zároveň uvedl, že Bosch „posouvá hranice toho, co je technicky možné“. Ostatně zmiňovaný Golf i při jízdě ve městě, kdy je emisní zátěž zpravidla těžší, neboť pro redukci NOx je třeba dosáhnout ve výfuku teploty alespoň 200 stupňů Celsia, emituje méně než 40 mg/km.
Společnost kromě toho dodává, že nové zařízení je přelomové i proto, že vlastně přelomové není. Bosch jednoduše využil existujících komponentů, které jen poskládal trochu jinak dohromady. Došlo tedy k optimalizaci teploty ve výfuku, což umožňuje zachycovat NOx i při jízdě se studeným motorem. Nedochází tedy k jejich hromadění za účelem pozdějšího zpracování, což s dieselů opět opět dělá auta vhodná pro všechna prostředí, nejen pro ježdění na dlouhé trasy mimo města.
Jak již zaznělo, v novém systému jsou použity existující komponenty, jeho výroba může začít okamžitě. Navíc cena jím vybavených automobilů v podstatě oproti současnosti nikterak nevzroste. Jedinou stinnou stránkou je skutečnost, že novým zařízením nelze osadit starší auta, zakomponováno zkrátka musí být přímo na montážních linkách. Systém totiž pracuje na bázi optimalizace práce turbodmychadel a upravené recirkulace výfukových plynů.
To vše zní velmi slibně, přičemž Bosch již uskutečnil i demonstrační jízdy ve Stuttgartu, kde naměřené hodnoty i přes velký ruch v ulicích nepřekročily míru 40 mg/km. Jde o třikrát nižší úroveň emisí, než jaká bude povolena za dva roky. Není tedy překvapivé, že dle Dennera diesely mají budoucnost. Tím se ovšem k trochu jiné otázce - zda o ně vůbec ještě někdo stojí.
Je totiž třeba dodat, že za ony takřka tři roky od zrodu kauzy Dieselgate došlo k výrazné změně smýšlení zákazníků, kteří dnes jednoduše dieselům nevěří. Na elektromobily ale pro změnu nemají, navíc svět není vůbec připraven na jejich případné masové rozšíření. Benzinové motory pak pro změnu produkují více CO2, což zase není dobré pro ony závazky v rámci Kjótského protokolu.
Dočkáme se tedy zakrátko nové politické otočky? To záleží na mnoha okolnostech, které nelze předvídat. K věci ale jistě řeknou své i všemožní lobbisté, kteří by s novým řešením firmy Bosch mohli mít v rukou pádný argument, proč dávat přednost dieselům. V té chvíli lze pak očekávat novou mediální masáž, která nás bude pro změnu přesvědčovat, že nyní už jsou tyto motory opravdu čisté. Věřit už jim ale nikdo nutně nemusí...
Nové řešení firmy Bosch sráží emise NOx dieselových vozů na pouhou jednu třináctinu povoleného limitu. Firma tak věří, že diesely mají budoucnost. Touží ale po tom samém politici a zákazníci?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 2 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 3 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 5 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 6 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva