Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci vyvíjí novou generaci pohonu příštích aut, jiná už asi u EU neprojdou
28.8.2020 | Petr Prokopec
Média jsou plná elektromobilů, jejich masovému rozšíření jsme ale ještě hodně vzdáleni. Dříve dorazí relativně konvenční auta s mild-hybridními pohony, který Mahle posunuje zase o kus dál díky LTO-akumulátorům.
Elektrifikací se v posledních letech zabývá prakticky celý automobilový svět a nejde jen přímo o výrobce aut. Tato oblast je pochopitelně zajímavá i pro jejich dodavatele, jak dokazuje i německá firma Mahle Powertrain. Ta vyvíjí nový mild-hybridní pohon, který se v následujících letech stane vlastní spoustě nových aut, alespoň těch evropských.
S novými emisními normami a především limity spotřeby už nebude možné u většiny vozů snížit spotřebu na požadovanou mez bez elektrické asistence, plug-in hybridy nebo ryzí elektromobily jsou ale stále příliš drahé a převažujícím řešením se v dohledné době nemohou stát. Pouze mírně hybridní řešení obstojí před normami i cenovými požadavky a v průběhu příští dekády je čekejme jako standard skutečně ve většině nově vyvinutých automobilů.
Mahle není první, kdo s podobným řešením přichází, jeho novinka ale pracuje s unikátní 48voltovou baterií umožňující rychlé nabití i vybití. Díky tomu je možné počítat s 12- až 15procentní úsporou paliva vůči vozům s konvenčním pohonným ústrojím. Firma toho dosáhla optimalizací chlazení a chemickými kouzly uvnitř článků.
„Mild-hybridní vozy potřebují rekuperovat energii co nejefektivněji a za poměrně vysokého výkonu během decelerace. Pro takové účely není třeba vysokokapacitní akumulátor, neboť ona energie může být již během následující akcelerace spotřebována. Vyžadována je tedy spíše kompaktní a relativně levná baterie, která je schopna rychlého nabití i vybití,“ říká firma v tiskovém prohlášení s tím, že nic podobného na trhu dosud nebylo. Proto si Mahle onu baterii muselo vyrobit samo.
Firma kvůli tomu některých článků akumulátoru použila sloučeninu oxidu lithného a oxidu titaničitého. Tato kombinace momentálně ve světě není příliš využívána, neboť nenabízí zrovna velkou kapacitu. Jak ovšem firma Mahle uvedla, něco takového v tomto případě není podstatné. Naopak mohla těžit z jiných výhod, jež LTO baterie nabízí.
U této technologie je možné právě požadované nabíjení a vybíjení při daleko vyšším výkonu, aniž by to snižovalo životnost akumulátorů. Ta je naopak až čtyřikrát vyšší než u běžných lithium-iontových článků. A aby toho nebylo málo, LTO má také neuvěřitelný provozní rozsah, neboť zvládá skvěle fungovat při teplotách od minus třiceti do plus šedesáti stupňů Celsia. Vlastně proto nepřekvapí, že je s touto baterií spojeno nižší riziko požáru a exploze.
Mahle se tedy sice rozhodlo jít s proudem, ale zároveň tak proti němu. A zdá se to být správnou volbou. Nové baterie umožňují nepřetržité nabíjení a vybíjení při výkonu až 20 kW, a to vše při kapacitě pouhých 0,5 kWh. Či respektive takový nejspíše bude pouze začátek, neboť po prvních laboratorních testech má společnost k dispozici jen pozitivní výsledky. Předpokládá proto, že její baterie nakonec budou mít i vyšší kapacitu.
Kdy novinka přijde na trh a jaké značky jí nabídnou, aktuálně není známo, Mahle stále pokračuje v testech. Na přelomovou technologii si tedy nejspíše chvíli počkáme, pročež už jen dodáme, že kromě speciální směsi se technici Mahle zaměřili při vývoji také na snížení vnitřního odporu, neboť právě tak redukovali riziko požáru a zároveň nikterak neomezili výkonnostní potenciál celého systému.
Mahle za pomoci VW Golf sedmé generace vyvíjí novou mild-hybridní technologii využívající LTO-baterie, zdá se být tím správním řešením. Foto: Mahle Powertrain
Zdroj: Mahle Powertrain
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 3 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 18:40 - Brus
- Onboard videa 04.25. 18:32 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB