Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci vyvíjí novou generaci pohonu příštích aut, jiná už asi u EU neprojdou
28.8.2020 | Petr Prokopec
Média jsou plná elektromobilů, jejich masovému rozšíření jsme ale ještě hodně vzdáleni. Dříve dorazí relativně konvenční auta s mild-hybridními pohony, který Mahle posunuje zase o kus dál díky LTO-akumulátorům.
Elektrifikací se v posledních letech zabývá prakticky celý automobilový svět a nejde jen přímo o výrobce aut. Tato oblast je pochopitelně zajímavá i pro jejich dodavatele, jak dokazuje i německá firma Mahle Powertrain. Ta vyvíjí nový mild-hybridní pohon, který se v následujících letech stane vlastní spoustě nových aut, alespoň těch evropských.
S novými emisními normami a především limity spotřeby už nebude možné u většiny vozů snížit spotřebu na požadovanou mez bez elektrické asistence, plug-in hybridy nebo ryzí elektromobily jsou ale stále příliš drahé a převažujícím řešením se v dohledné době nemohou stát. Pouze mírně hybridní řešení obstojí před normami i cenovými požadavky a v průběhu příští dekády je čekejme jako standard skutečně ve většině nově vyvinutých automobilů.
Mahle není první, kdo s podobným řešením přichází, jeho novinka ale pracuje s unikátní 48voltovou baterií umožňující rychlé nabití i vybití. Díky tomu je možné počítat s 12- až 15procentní úsporou paliva vůči vozům s konvenčním pohonným ústrojím. Firma toho dosáhla optimalizací chlazení a chemickými kouzly uvnitř článků.
„Mild-hybridní vozy potřebují rekuperovat energii co nejefektivněji a za poměrně vysokého výkonu během decelerace. Pro takové účely není třeba vysokokapacitní akumulátor, neboť ona energie může být již během následující akcelerace spotřebována. Vyžadována je tedy spíše kompaktní a relativně levná baterie, která je schopna rychlého nabití i vybití,“ říká firma v tiskovém prohlášení s tím, že nic podobného na trhu dosud nebylo. Proto si Mahle onu baterii muselo vyrobit samo.
Firma kvůli tomu některých článků akumulátoru použila sloučeninu oxidu lithného a oxidu titaničitého. Tato kombinace momentálně ve světě není příliš využívána, neboť nenabízí zrovna velkou kapacitu. Jak ovšem firma Mahle uvedla, něco takového v tomto případě není podstatné. Naopak mohla těžit z jiných výhod, jež LTO baterie nabízí.
U této technologie je možné právě požadované nabíjení a vybíjení při daleko vyšším výkonu, aniž by to snižovalo životnost akumulátorů. Ta je naopak až čtyřikrát vyšší než u běžných lithium-iontových článků. A aby toho nebylo málo, LTO má také neuvěřitelný provozní rozsah, neboť zvládá skvěle fungovat při teplotách od minus třiceti do plus šedesáti stupňů Celsia. Vlastně proto nepřekvapí, že je s touto baterií spojeno nižší riziko požáru a exploze.
Mahle se tedy sice rozhodlo jít s proudem, ale zároveň tak proti němu. A zdá se to být správnou volbou. Nové baterie umožňují nepřetržité nabíjení a vybíjení při výkonu až 20 kW, a to vše při kapacitě pouhých 0,5 kWh. Či respektive takový nejspíše bude pouze začátek, neboť po prvních laboratorních testech má společnost k dispozici jen pozitivní výsledky. Předpokládá proto, že její baterie nakonec budou mít i vyšší kapacitu.
Kdy novinka přijde na trh a jaké značky jí nabídnou, aktuálně není známo, Mahle stále pokračuje v testech. Na přelomovou technologii si tedy nejspíše chvíli počkáme, pročež už jen dodáme, že kromě speciální směsi se technici Mahle zaměřili při vývoji také na snížení vnitřního odporu, neboť právě tak redukovali riziko požáru a zároveň nikterak neomezili výkonnostní potenciál celého systému.
Mahle za pomoci VW Golf sedmé generace vyvíjí novou mild-hybridní technologii využívající LTO-baterie, zdá se být tím správním řešením. Foto: Mahle Powertrain
Zdroj: Mahle Powertrain
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry