Němci ukázali pohon příštích aut, bez nějž to v EU nepůjde, prý ho umí vyrobit levně

Žádná elektrická auta, jejich masové rozšíření může trvat ještě dekády, pokud k němu vůbec někdy dojde. Nejbližší budoucností nejsou ani plug-in-hybridy, ale relativně konvenční auta s mild-hybridními pohony.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci ukázali pohon příštích aut, bez nějž to v EU nepůjde, prý ho umí vyrobit levně

9.9.2019 | Petr Prokopec

Žádná elektrická auta, jejich masové rozšíření může trvat ještě dekády, pokud k němu vůbec někdy dojde. Nejbližší budoucností nejsou ani plug-in-hybridy, ale relativně konvenční auta s mild-hybridními pohony.

Zdá se, že v Evropě se rozsáhlé elektrifikaci aut dříve nebo později nevyhneme. Přínos částečně nebo zcela elektrifikovaných pohonných ústrojí sice není zdaleka tak velký, jak aktivisté a politici rádi tvrdí, ovšem realita je v automobilovém světě často věcí vedlejší. Prioritou jsou papírová data, která dávají alternativnímu pohonu oproti spalovacímu ústrojí nespornou výhodu. Výfuk v podobě elektrárenského komínu není brán v potaz jako zdroj emisí, načež se taková auta jeví být více či méně bezemisními, ať už elektřina pro ně vzniká jakkoli.

Právě emise CO2 se od příštího roku stanou ještě důležitějšími než dosud, od 1. ledna 2020 se automobilky budou muset začít blížit novému limitu 95 gramů na kilometr, který od roku 2021 začne platit naplno. Už to je pro výrobce problém, neboť jde o ekvivalent spotřeby energie, který reálně není možné naplnit (ať už jakýmkoli pohonem), protože ale o jízdě na elektřinu platí výše zmíněné, oklikou stále přísnější limity splnit lze. A Bosch nyní ukázal řešení, kterým se výrobci aut budou s to kýženým metám přiblížit v nejbližších letech.

Nejde plug-in hybrid ani elektromobil, tyto pohony jsou a zřejmě ještě dlouho budou pro masové rozšíření příliš drahé. Jedná se o tzv. mild-hybridní pohon, tedy jakési mírně hybridní řešení, které obstojí před normami i cenovými požadavky. V průběhu příští dekády jej čekejme jako standard skutečně ve většině nově vyvinutých automobilů a právě k takovému stavu Němci udělali zásadní krok vpřed plánem na jeho podstatné zlevnění.

Podle Bosche tak bude v roce 2025 disponovat 48voltovým mild hybridním systémem 20 procent všech nově vyrobených aut. Je to jakási spojnice současnosti s možnou budoucností, která nechává hlavní práci na spalovacích agregátech, vylepšený elektrický okruh je ale současně dokáže stále častěji vyřazovat z činnosti oproti stávajícímu 12voltovému.

Bosch posunu dosáhl díky spojení s čínskou firmou Contemporary Amperex Technology (CATL), s níž spolupracuje právě na vývoji a výrobě 48voltových systémů. Dle Stefana Hartunga, člena správní rady německé společnosti, bude takový okruh „minimálním standardem na automobilovém trhu budoucnosti“. A nové spojenectví má spolu s očekávaným rozšířením navíc přinést výrazný pokles ceny systému.

Zatímco Němci tedy budou mít na starosti vývoj, CATL se zaměří na výrobu. I proto firma otevírá novou továrnu v Německu. Za poslední dva roky navíc svou produkci čtyřnásobila, když loni prodala články s lithium-iontovými akumulátory o celkové kapacitě 23,4 gigawattů. To je však jen počátek, Bosch do pěti let počítá s desetinásobným obratem.

Na rozdíl od jiných velkoústých prohlášení je toto docela realistický záměr, neboť mnohé automobilky už s širokým nasazením mild-hybridů v příštích generacích svých aut počítají a samy je vyrábět nebudou. A také by očekávaní německého gigantu měla otevřít oči těm, kteří očekávají rychlé přepřáhnutí na elektromobily - pokud Němci očekávají, že mild-hybridy budou v roce 2025 v pětině aut, kdy bude jejich pětina plně elektrická?


Němci ukázali pohon příštích aut, bez nějž to v EU nepůjde, prý ho umí vyrobit levně - 1 - Bosch a CATL 2019 prvni foto 01Němci ukázali pohon příštích aut, bez nějž to v EU nepůjde, prý ho umí vyrobit levně - 2 - Bosch a CATL 2019 prvni foto 02Němci ukázali pohon příštích aut, bez nějž to v EU nepůjde, prý ho umí vyrobit levně - 3 - Continental 48 volt hybrid system 2019 prvni foto 02
Bosch věří v mild-hybridní systémy jako pohon aut nejbližší budoucnosti. Do roku 2025 by mělo 48voltovým elektrickým okruhem disponovat každé páté nové auto

Zdroj: Bosch

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama