Němci ukázali pohon příští generace aut, jiný zřejmě už před pravidly EU neobstojí

Všude se mluví o elektromobilech, masovému rozšíření takových aut jsme ale ještě hodně vzdáleni. Dříve než ty dorazí relativně konvenční auta s mild-hybridními pohony.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci ukázali pohon příští generace aut, jiný zřejmě už před pravidly EU neobstojí

10.7.2019 | Petr Prokopec

Němci ukázali pohon příští generace aut, jiný zřejmě už před pravidly EU neobstojí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Všude se mluví o elektromobilech, masovému rozšíření takových aut jsme ale ještě hodně vzdáleni. Dříve než ty dorazí relativně konvenční auta s mild-hybridními pohony.

Continental je známý hlavně jako výrobce pneumatik. Jeho záběr je ale podstatně širší, vyvíjí mnohé automobilové komponenty a mezi nimi i mimo jiné vyvíjí i mild-hybridní systémy. Ty od ní odebírá třeba Renault, jehož mnohé modely mají elektrickou podporu při akceleraci. Spotřeba a emise CO2 díky tomu klesly o zhruba 10 procent, což rozhodně není špatné. Pro Continental ale zjevně šlo pouze o odrazový můstek, neboť společnost nově představila dramaticky zrevidovaný 48voltový systém, který umožňuje i jízdu čistě na elektrickou energii.

Jde o pohon příští generace aut, alespoň těch evropských. S novými emisními normami a především limity spotřeby už nebude možné u většiny vozů snížit spotřebu na požadovanou mez bez elektrické asistence, plug-in hybridy nebo ryzí elektromobily jsou ale stále příliš drahé. Pouze mírně hybridní řešení obstojí před normami i cenovými požadavky a v průběhu příští dekády je čekejme jako standard skutečně ve většině nově vyvinutých automobilů.

Nový pohon Continentalu se pyšní instalací elektrického motoru/startéru/generátoru, jehož výkon vůči předchozí verzi vzrostl na dvojnásobek, tedy na 30 kW/41 koní. To sice není nic světoborného, jde však o sílu, která nemá problém ani s rozpohybováním celého vozu. Nejvyšší rychlost pak sice vrcholí na 80 km/h, to je ale pro jízdu ve městě dostačující. Podstatnější je, že Continentalu se podařilo zachovat nízké napětí 60 voltů, což znamená, že nová technologie se bude cenově stále držet při zemi na rozdíl od konkurenčních 800voltových hybridních systémů.

Nová technika slibuje zajímavé benefity. Její vývoj probíhal mimo jiné ve Fordu Focus, v jehož případě došlo na 20procentní redukci spotřeby a emisí oproti čistě standardnímu vozu. Daná úspora je navíc dvojnásobná vůči předchozímu mild-hybridnímu systému. Dodat přitom musíme, že prototyp používá přeplňovaný litrový tříválec, tedy stále častěji nasazovanou pohonnou jednotku, a to nejen v případě modrého oválu.

Zpět ale k systému Continentalu, jehož středobodem je právě motor/generátor s dvojnásobným výkonem. Jeho velikost se přitom zvětšila jen nepatrně, pozměněno však bylo jeho umístění. Nyní totiž již netrůní před motorem, ale místo toho je mezi ním a převodovkou. To umožnilo přivést do hry i efektivnější vodní chlazení. Navíc byla vylepšena rekuperace brzdné energie, neboť systém již při zpomalování nepotřebuje roztáčet spalovací agregát, a to přesto, že elektromotor je nadále připojen k hřídeli pomocí rozvodového řemene.

Continental dodává, že tento krok byl možný pouze díky instalaci nové elektroniky, jenž je součástí elektromotoru a která zvládá i silnější napětí. Rekuperace je tak účinnější o 10 procent. Dalším pozitivem nového systému jsou pak dva zahřívací disky, jichž se dočkal katalyzátor. S jejich pomocí totiž dochází k rychlejšímu ohřevu, načež je katalyzátor aktivní prakticky ihned po zahřátí. Do ovzduší se tak dostane jen minimum emisí spojených se studenými starty.

Pozitiv má tedy nový systém neskutečně, finální kladnou stránku jsme si ovšem nechali na konec. Oproti již existujícímu systému se totiž cena zvedla jen minimálně. Dá se tedy předpokládat, že zakrátko bude možné pořídit plnohodnotný hybrid s možností jízdy čistě na elektřinu za cenu mild hybridu. Toto řešení se má objevit už v příští Škodě Octavia, nejspíše ale až v průběhu jejího životního cyklu, zkraje si nejspíše ještě vystačí s konvenčními pohony.


Němci ukázali pohon příští generace aut, jiný zřejmě už před pravidly EU neobstojí - 1 - Continental 48 volt hybrid system 2019 prvni foto 01Němci ukázali pohon příští generace aut, jiný zřejmě už před pravidly EU neobstojí - 2 - Continental 48 volt hybrid system 2019 prvni foto 02
Continental vyrukoval s novou hybridní technikou, díky níž si bude moci jízdu čistě na elektřinu dovolit daleko více lidí

Zdroj: Continental

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše