Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení

Převodovky aut v posledních letech zaznamenaly obrovských pokrok, žádná z existujících ale neřeší problémy elektromobilů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení

9.7.2019 | Mirek Mazal

Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Převodovky aut v posledních letech zaznamenaly obrovských pokrok, žádná z existujících ale neřeší problémy elektromobilů.

Dnešní elektromobily trpí vícero nedostatky. Ty nejpalčivější jsou bezesporu způsobeny limity akumulátorů, v jejich stínu se ale trochu zapomíná na úskalí převodovek. I elektromotory musí být na kola napojena přes redukční převodovku, v současnosti se ale obvykle používají pouze primitivní řešení s jedním převodem, která musí být optimalizovány buď pro hladký rozjezd nebo na vysokou rychlost. Také proto mají dnešní elektromobily tak obvykle nízkou maximální rychlost, třebaže z místa dokáží akcelerovat mimořádně svižně.

S řešením přichází společnost ZF, která představila první dvourychlostní automatickou převodovku pro elektromobily. Firma tak naplňuje své předpovědi a plánuje její masovou výrobu na začátek příští dekády. Dodatečný převod má řadu výhod - zvyšuje dojezd elektromobilu až o pět procent, snižuje hluk v interiéru, zlepšuje akceleraci i špičkovou rychlost vozu. Řeší tak většinu neduhů současných řešení, klasické automaty nevyjímaje - ty mají pro změnu zbytečně mnoho rychlostí a efektivitu elektrických aut by omezovaly už tím.

Novou převodovku doprovází také premiéra elektromotoru s výkonem 140 kW (191 koní) určeného pro kompaktní elektrické modely. Vylepšená verze pohonu zabírá stejné množství místa jako předchozí systémy ZF-E s jedním převodovým stupněm a pevným převodovým poměrem. Kompaktní velikost umožňuje kompatibilní zástavbu do současných aut a modulární konstrukce umožňuje převodovka kombinovat s elektromotory až do celkového výkonu 340 koní.

Skříň obsahuje dvě spojky, které zajišťují jak změnu převodu, tak umožňují odpojení motoru a tzv. plachtění. Další možností je uzamknutí systému, což usnadňuje rozjezdy do kopce. Druhý rychlostní stupeň pochopitelně hlavně zvyšuje hospodárnost, výhoda se v cyklu WLTP projeví zvýšením dojezdu o pět procent.

ZF svou převodovku budoucnosti testuje ve Volkswagenu Touran přestavěném na elektrický pohon. Při jízdě s ním je cítit jemné přeřazení okolo 70 km/h. Rozjezd funguje tak, jak je u elektromobilů běžné a nebýt displeje, který ukazuje zařazený stupeň, posádka by sotva zaregistrovala lehké trhnutí ve zmíněné rychlosti. Patrnější je snížení hluku a hlavně dynamika ve vyšších rychlostech. Tam, kde Touran s jedním převodem už prakticky nezrychloval, se má rázem čile k světu. Maximální rychlost se tak z dřívějších 160 km/h posunula na 215 km/h. To je inovace, kterou si necháme líbit.


Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení - 1 - Dvojrychlostni prevodovka pro elektromobily 01Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení - 2 - Dvojrychlostni prevodovka pro elektromobily 02Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení - 3 - Dvojrychlostni prevodovka pro elektromobily 03Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení - 4 - Dvojrychlostni prevodovka pro elektromobily 04Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení - 5 - Dvojrychlostni prevodovka pro elektromobily 05Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení - 6 - Dvojrychlostni prevodovka pro elektromobily 06
Společnost ZF demonstrovala svou převodovku budoucnosti, dvoustupňové ústrojí určené pro elektromobily, které řeší většinu neduhů existujících řešení

Zdroj: ZF

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše