Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní
14.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pravidelné výměny pneumatik obtěžují. Continental říká, že v relativně blízké budoucnosti dostane na trh pneu, co se přizpůsobí nejen zimě, ale třeba i jaru.
Když dnes píchnete gumu, poznáte to za jízdy podle zvuku, který vydává, nebo podle toho, jak se auto v zatáčkách chová. Tedy - nemáte-li vůz vybavený hlídačem tlaku v pneumatikách. Pak nezbývá než zastavit, najít vestu a trojúhelník, vyložit z kufru úplně všechno, vyndat rezervní kolo nebo lepicí sadu s kompresorem a problém vyřešit.
Hudbou budoucnosti je pneumatika, která se sama zacelí i za jízdy, ale to není věc, která se na trh může dostat zítra nebo příští rok. Gumárenský gigant Continental představil na frankfurtském autosalonu věc, která by mohla fungovat do doby, než se samozacelující pneumatika dostane na trh. Je jím guma ContiSense, vyrobená ze speciální vodivé gumy.
Přínos má být v tom, že díky senzorům pneumatika sama ví, jak je opotřebovaná, jakou má teplotu a jestli je poškozená. A pneumatika by později také měla sama poznat, jaké jsou podmínky na silnici, třeba jestli je námraza - ta se na rozdíl od sněhu či vody zpoza volantu odhaduje hůře.
Prozatímní prototyp ContiSense však umí poznat „jen” teplotu, hloubku dezénu a poškození. Výstupy by mohla zobrazovat na displeji v autě a řidič by tak jasně věděl, jestli se mu guma v létě nepřehřívá, nakolik musí na vodě dávat pozor či jestli už není pneumatika příliš opotřebovaná ve smyslu silničního zákona, anebo jestli na pneumatice není nějaké poškození.
Při proražení gumy by řidič dostal okamžité varování, píše Continental v tiskové zprávě. Jestli by systém dokázal najít i natržení zvenčí bočnice, které ale nejsou skrz, nevíme. Právě to by se ale docela hodilo, třeba natržení na vnitřní straně kola člověk může odhalit až po několika měsících při přezouvání na zimu či léto.
ContiSense řekne, když bude problém
Druhým, zajímavějším konceptem představeným ve Frankfurtu je ContiAdapt. Ten je v podstatě nástavbou ContiSense - funguje v kombinaci s diskem o proměnlivé šířce a dokáže měnit velikost styčné plochy pneumatiky s vozovkou. Mění se šířka pneumatiky a s tím také tlak vzduchu v ní. To znamená, že když pojedete po dálnici, ContiAdapt gumu zúží, čímž zvýší tlak vzduchu, a tedy zmenší kontaktní plochu. To znamená nižší spotřebu.
Když ale pak s dálnice sjedete a pojedete po točité okresce, novinka pneumatiku rozšíří, takže klesne tlak vzduchu a zvětší se kontaktní plocha s vozovkou - a tedy i přilnavost. Spotřeba paliva je obětována lepším jízdním vlastnostem. ContiAdapt se umí adaptovat - odtud to jméno - i na kluzké či nerovné povrchy. A dokáže snížit tlak vzduchu pod 1 bar např. pro snazší rozjezd v hlubokém sněhu.
To ale není vše. Dezén pneumatiky má tři různé „zóny” pro mokro, sucho nebo kluzký povrch. V závislosti na šířce disku a tlaku vzduchu jsou používány určité zóny vzorku tak, aby byla přilnavost co nejlepší. Má díky tomu umět fungovat i v rozličných ročních obdobích a učinit tak přítrž pravidelným výměnám pneu z letních na zimní a zase zpátky. Výměny by nejen nahradila, ale dokonce i překonala - v podstatě byste takto v jedné pneumatice dostali krom letní a zimní také jarní a podzimní, všem specifickým podmínkám se má ContiAdapt přizpůsobit lépe. Zní to zajímavě a do výroby toto řešení nemá mít daleko...
ContiAdapt má umět měnit styčnou plochu a tím se přizpůsobit nejen aktuálním jízdním podmínkám, ale i ročnímu období
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 3 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 5 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 6 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 20:39 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda