Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod

Na první pohled to vypadalo jako vtip, jsou ale věci, o kterých Němci nežertují. A bezpečnost aut je jednou z nich. Proto nyní představili koncept bočního venkovního airbagu v akci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod

6.6.2019 | Petr Prokopec

Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na první pohled to vypadalo jako vtip, jsou ale věci, o kterých Němci nežertují. A bezpečnost aut je jednou z nich. Proto nyní představili koncept bočního venkovního airbagu v akci.

Jestli nám vývoj aut posledních dekád přinesl něco bez diskuze pozitivního, je to jejich pasivní bezpečnost. Je velmi smutné vidět, při jakých nehodách lidé umírali či stále umírají v autech vyrobených teprve před čtvrtstoletím či ještě dříve, když z těch samých karambolů můžete vyváznout v moderním aut klidně sotva otřeseni. Auta v tomto směru zaznamenala opravdu obrovský pokrok a zlepšilo se vše od jejich samotné struktury až po dodatečné prvky, jako je počet airbagů a jejich fungování.

Situace došla až tak daleko, že v moderním autě je skoro těžké se zabít, v některých se to dokonce nikomu léta „nepodařilo”. Vozy jsou velmi odolné ze všech stran, až na jednu. Jejich boky nedisponují prakticky žádnými deformačními zónami a tuhost konstrukce nebo přítomnost nafukovacích vaků neřeší vše. Boční nárazy - ať už jiného auta nebo samotným vozem například do stromu - jsou tak ty nejnebezpečnější vůbec, při kterých umírá procentuálně nejvíce lidí.

I proto chce s příchodem příštího roku organizace Euro NCAP znovu přitvrdit v požadavcích na bezpečnost nových automobilů. Důraz bude kladen právě hlavně na navýšení ochrany při bočním nárazu, kde je vrcholem ochrany funkce nového Audi A8 - jeho automatický podvozek dokáže v případě hrozby kolize přizvednou tu stranu, kde by mělo dojít k nárazu, aby maximum energie pohltil boční práh. Tím ale dosavadní snahy končí.

Ani taková funkce nejspíše nebude stačit na zisk pěti hvězd, jenž jsou stěžejní pro marketingová oddělení výrobců. Je proto dost možné, že se Audi stejně jako ostatní výrobci obrátí na německou společnost ZF, která v akci představila svou poslední inovaci. Nejde však o automatickou převodovkou, kterou si s touto firmou spojíme nejsnáze. Místo toho je řeč o venkovním airbagu, který by zafungoval jako dodatečná deformační zóna.

ZF o něm dala vědět už loni, pár fotek ale tehdy na leckoho působilo jako aprílový žert. Teď už je jasné, že o žádný vtip nejde, neboť před sebou máme záběry dokumentující praktické testy. Podle jejich výsledků pravděpodobnost vážného poranění cestujících při nárazu klesla až o 40 procent. Krom toho společnost říká, že vyřešila odvěký problém, jenž konkurenci při vývoji externích airbagů trápil, a sice správnost a včasnost nafouknutí airbagu. Pokud by se totiž ten nafoukl zbytečně, aniž by nakonec nedošlo k nárazu, pak majitele čekají jej další patálie s navrácením vozu do původního stavu.

ZF i proto nechává monitorovat prostranství okolo vozu plejádou radarů, ultrazvukových senzorů, kamerami a dokonce i LiDARem. Prototyp externího airbagu měří necelé dva metry na délku, 53 centimetrů na výšku a 38 cm na šířku. Hmotnost pak činí přibližně dvě kila. Finální parametry se ale ještě budou měnit, respektive mají reflektovat velikost každého individuálního modelu, jenž bude bezpečnostní novinkou osazen. Výrazně jiná ale již nebude doba potřebná k nafouknutí, která aktuálně činí pouhých 15 milisekund. A jak můžete vidět na záběrech níže, připraven do akce je airbag dříve než se mu cokoli zvládne přiblížit.

Čas ostatně odpovídá době potřebné k nafouknutí tradičního airbagu zasazeného do volantu a s ohledem na velikost venkovního airbagu je působivý. Kdy by se mohl objevit v prvním sériově vyráběném autě, ZF zatím nezmiňuje, nicméně s ohledem na ony nové bezpečnostní standardy Euro NCAP lze očekávat, že se v některém z nových modelů objeví už v příštím roce.


Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod - 1 - ZF externi airbag v akci 01Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod - 2 - ZF externi airbag v akci 02Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod - 3 - ZF externi airbag v akci 03Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod - 4 - ZF externi airbag v akci 04Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod - 5 - ZF externi airbag v akci 05Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod - 6 - ZF externi airbag v akci 06Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod - 7 - ZF externi airbag v akci 07Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod - 8 - ZF externi airbag v akci 08Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod - 9 - ZF externi airbag v akci 09Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod - 10 - ZF externi airbag v akci 10Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod - 11 - ZF externi airbag v akci 11Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod - 12 - ZF externi airbag v akci 12Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod - 13 - ZF externi airbag v akci 13Němci ukázali nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejvíce smrtelných nehod - 14 - ZF externi airbag v akci 14
ZF představilo venkovní airbag, bez kterého nejspíše do budoucna nebude možné obdržet pět hvězd Euro NCAP. Bruselská organizace totiž v roce 2020 ve svých požadavcích přitvrdí

Zdroj: ZF

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše