Němci vyřešili problém příliš drahých Škod, vlajková loď už nemá vznikat v ČR

Volkswagen chce udělat ze Škody levnější značku, jenže stále dražší česká výroba pro to není nejvhodnější základem. Němci tak zabijí několik much jednou ranou a výrobu Superbu přestěhují do Turecka.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci vyřešili problém příliš drahých Škod, vlajková loď už nemá vznikat v ČR

2.10.2019 | Petr Prokopec

Němci vyřešili problém příliš drahých Škod, vlajková loď už nemá vznikat v ČR

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volkswagen chce udělat ze Škody levnější značku, jenže stále dražší česká výroba pro to není nejvhodnější základem. Němci tak zabijí několik much jednou ranou a výrobu Superbu přestěhují do Turecka.


Zkraje týdne jsme psali o tom, že Volkswagen změní zaměření Škody a Seatu. Zatímco česká značka se má vrátit zpátky do nižších pater trhu, Seat by měl zamířit výše. To druhé vyžaduje hlavně zapracovat na image značky a nabídce jejích aut, to první je ale složitější. Abyste mohli jít s cenou dolů, musíte jít dolů také s náklady a to jde v České republice se stále vyšší cenou práce obtížně.

Kdo ale říká, že se Škody musí vyrábět jen v Česku? Nakonec už dnes jich podstatná část vzniká v Číně, další se montují třeba v Rusku a kapacity českých továren beztak nejsou dostačující. Koncern VW tak už delší dobu hovoří o výstavbě nové továrny v některé z východnějších destinací a volba měla nakonec padnout na Turecko.

Koncern sice tuto možnost v prvé fázi zamítl proto, že země není součástí Evropské unie a navíc zde loni došlo k výraznému propadu měny a dalším ekonomickým otřesům. Nicméně i přes tyto nejistoty nakonec nová továrna v Turecku vznikne a stane se také dalším domovem Škody.

S tímto tvrzením přichází kolegové z Auto News, kteří měli možnost nahlédnout do interních dokumentů německého koncernu. Dle nich bude továrna vystavěna ve městě Manisa ležícím 40 kilometrů od významného přístavu a bezcelní zóny Izmir. Koncern do této lokality hodlá napumpovat okolo třiceti miliard korun, přičemž ročně zde vznikne zhruba 300 tisíc aut. Co je ovšem překvapivé, to je skutečnost, o jaké modely půjde - přesunout by se sem měla mimo jiné výroba Škody Superb.

Pokud si přitom vzpomeneme na loňský rok, pak Němci naznačovali, že problém s továrnami hodlají vyřešit trochu jinak. Podnik v Emdenu, kde se montoval Passat, je totiž upravován pouze pro elektrická auta. Tento model měl být proto od roku 2023 montován vedle Škody Superb v českých Kvasinách kvůli technické spřízněnosti obou modelů. Tamní linky by pak opustily Karoq a Seat Ateca, o něž by se postarala právě nová východní továrna.

Tahle možnost ale zřejmě padla, nejspíše i s ohledem na zkraje zmíněné. Škoda se má stát levnější značkou a tomu by turecká výroba měla prospět. Zní sice zvláštně, že by VW nechal v Turecku vyrábět zrovna vrcholný model automobilky, u nějž by český původ šlo snáze prodat, ale... kdo říká, že v Turecku se nakonec nebude vyrábět Karoq, Superb a možná i další modely značky.

Uvidíme tedy, jak vše dopadne, přímo VW zatím odmítá situaci oficiálně komentovat. Momentálně tedy jen dodáme, že Turecko nebylo upřednostněno jen kvůli své poloze, ale také s ohledem na potenciál trhu. Místní prodeje aut jsou totiž relativně nízký a kvůli pádu liry dále klesají, v zemi přitom žije skoro 80 milionů lidí. VW tak mimo jiné doufá i v místní silný prodej, stejně jako v levnou a přitom kvalifikovanou pracovní sílu.


Němci vyřešili problém příliš drahých Škod, vlajková loď už nemá vznikat v ČR - 1 - Skoda Superb tovarna v Turecku 01Němci vyřešili problém příliš drahých Škod, vlajková loď už nemá vznikat v ČR - 2 - Skoda Superb tovarna v Turecku 02Němci vyřešili problém příliš drahých Škod, vlajková loď už nemá vznikat v ČR - 3 - Skoda Superb tovarna v Turecku 03
Výroba Škody Superb se má přestěhovat z východočeských Kvasin do tureckého Izmiru, takový původ vlajkové lodi české značky by nemusel vonět každému

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.