Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly

Naftové motory mají tužší kořínek, než se zdálo. Nejenže z nabídek některých značek neubývají, Audi do ni hodlá i přidat nové, a to velmi zajímavé.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly

16.3.2019 | Petr Prokopec

Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Naftové motory mají tužší kořínek, než se zdálo. Nejenže z nabídek některých značek neubývají, Audi do ni hodlá i přidat nové, a to velmi zajímavé.

Audi je bez diskuze značkou, která byla loňským příchodem nových pravidel pro měření spotřeby paliva a emisí aut zasažena nejvíce. Je otázkou, proč k tomu došlo zrovna v případě této automobilky, která v rámci koncernu patří mezi nejvýdělečnější. Bylo by logické, kdyby do laboratoří včas zamířily právě vozy se čtyřmi kruhy ve znaku, jež by se následně opětovně staraly o lepší plnění firemní kasy. Bohužel se tak ale nestalo, a co je snad ještě horší, Audi má problémy s opětovnou homologací dodnes.

Pokud se tedy momentálně zadíváte do kdysi květnaté nabídky značky, nejspíše budete zděšeni - ani sedláci po návratu od Chlumce nevypadali zdecimovaněji. Čistka se dotkla hlavně výkonných derivátů, cokoli s písmenem S nebo RS je tak z větší či menší části dodnes reálně nedostupné. Některé verze jsou alespoň v ceníku a chystají se zpět do výroby třeba v květnu, třeba taková S5 ale zmizela. A kdybyste náhodou zatoužili po skládací plátěné střeše, není pomalu z čeho vybírat.

Dle francouzských zdrojů se ale chystá náprava, přičemž ta je snad ještě překvapivější než fakt, že Audi zaspalo s novými homologacemi. Němci mají velké plány se zbrusu novým šestiválcovým turbodieselem, který byl poprvé představen pod kapotou modelu SQ5 TDI. V případě SUV pohonná jednotka nabízí 347 koní a 700 Nm točivého momentu a právě tento motor si má najít cestu do Audi S5. A z toho pak i do S4, S4 Avant a možná i S5 Sportback.

Byl by to docela zásadní krok, neboť něco jako „sportovní diesel” bylo téměř neexistující věcí i v dobách, kdy se naftové motory hřály na výsluní. Modely jako VW Golf GTD, Škoda Octavua RS TDI nebo Renault Mégane RS dCi byly spíše trochu silnějšími diesely navlečenými v hávu skutečných sportovních derivátů a výše zmíněný pojem by šlo s přimhouřeným okem navléci snad leda na BMW M550d - jinak se takových verzí dočkala leda SUV jako Audi SQ7 TDI. Pokud tedy nyní Němci přijdou s Audi S5 TDI, bude to skoro šok. Však naftové motory se zdají být na odpis a nový šestiválcový diesel svými parametry prakticky plně vyrovnává třílitrový benzinový turbomotor, který rodinu S5 kdysi poháněl. O nějaké druhé lize tedy nemůže být řeč.

Máme-li být konkrétnější, SUV SQ5 TDI s novou pohonnou jednotkou zvládá stovku za 5,1 sekundy. Takové S5 Coupe tedy bude bezpochyby rychlejší, nejen s ohledem na nižší hmotnost. Pro Audi je však mnohem podstatnější skutečnost, že ačkoliv se jedná o sportovní model, bude moci s jeho pomocí snižovat celkové emise automobilky. Stejně jako u SUV totiž agregát nespoléhá jen na klasické turbo, ale také na elektrický kompresor.

Opomenout nesmíme ani 48voltový elektrický okruh, rekuperaci brzdné energie, integrovaný startér-generátor či lithium-iontové baterie, které se nastěhují pod podlahu zavazadelníku. Tato koncepce by měla spotřebu snížit v reálném provozu o 0,7 litru na sto kilometrů, SQ5 TDI by mělo jezdit za 6,6 litru, byť pouze v laboratořích. U menší a lehčí S5 by se jednalo spíše o hodnotu okolo 5 litrů nafty na 100 km.

Nepochybujeme o tom, že taková nabídka by byla pro řadu lidí atraktivní, zejména pak v momentě, kdy bude motor k dispozici i pro praktičtější S4, S4 Avant a S5 Sportback. Pokud se Audi tímto směrem skutečně vydá, minimálně body za odvahu si zaslouží. A i obchodně to může fungovat - poptávka po dieselech až tak neklesla, spíše jsou stále méně k dispozici ke koupi. V tomto případě by nabídku naopak zajímavě rozšířily.


Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 1 - Audi S5 2016 oficialni prvni 01Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 2 - Audi S5 2016 oficialni prvni 02Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 3 - Audi S5 2016 oficialni prvni 03Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 4 - Audi S5 2016 oficialni prvni 04Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 5 - Audi S5 2016 oficialni prvni 05Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 6 - Audi S5 2016 oficialni prvni 06Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 7 - Audi S5 2016 oficialni prvni 07Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 8 - Audi S5 2016 oficialni prvni 08Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 9 - Audi S5 2016 oficialni prvni 09Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 10 - Audi S5 2016 oficialni prvni 10Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 11 - Audi S5 2016 oficialni prvni 11Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 12 - Audi S5 2016 oficialni prvni 12Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 13 - Audi S5 2016 oficialni prvni 14Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 14 - Audi S5 2016 oficialni prvni 15Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 15 - Audi S5 2016 oficialni prvni 16Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 16 - Audi S5 2016 oficialni prvni 16aNěmci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 17 - Audi S5 2016 oficialni prvni 17Němci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 18 - Audi S5 2016 oficialni prvni 17aNěmci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 19 - Audi S5 2016 oficialni prvni 17bNěmci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 20 - Audi S5 2016 oficialni prvni 17cNěmci zkusí otočit kormidlo dějin, diesely nabídnou i v autech, v nichž dosud nebyly - 21 - Audi S5 2016 oficialni prvni 18
Audi S5 má dostat nové mikro-hybridní dieselové ústrojí, s ním pak i praktičtější varianty S4. V dnešní době nevídaný krok

Zdroj: L'Automobile Magazine

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.