Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německý automobilový gigant propouští a šetří, říká, že vrchol výroby aut je za námi
30.1.2020 | Petr Miler
Pro automobilový svět začíná letoškem krušné období a vůči následkům není imunní nikdo, ani největší světový dodavatel automobilových komponentů Bosch. Jeho šéf dokonce říká, že lépe už možná nikdy nebude.
Letoškem jsme definitivně vstoupili do poněkud zvláštního období, kdy svět jako takový ekonomické problémy skoro nezná, ten automobilový jimi ale trpí. Důvodů je více, hlavní příčina ale spočívá v přemíře regulací, které tento segment stihly.
Už léta na ně doplácí jednak samotný produkt, který se stále více vzdaluje od představ zákazníků, neboť je primárně formován právě zákonnými pravidly, nikoli trhem. To z nových aut dělá dražší a pro zákazníky méně žádoucí zboží. A i když prodeje na některých místech světa stále rostou, mohly by růst více. Nyní se navíc regulace Evropské unie a její přehnaný tlak na snížení průměrných emisí CO2 obrací proti automobilkám přímo.
Imunní proti následkům není nikdo a už měsíce vnímáme u nejrůznějších firem z odvětví značnou nervozitu. O automobilkách není třeba mluvit, následky zmíněného ale pochopitelně trápí i jejich dodavatele, z nichž ten vůbec největší je Bosch. Německý gigant zaměstnává po celém svět přes 400 tisíc lidí, ale dlouho zřejmě nebude, části jich postupně propustí.
Ani tato firma si není jistá v kramflecích a sám její generální ředitel Volkmar Denner v rozhovoru pro agenturu Reuters řekl, že dobré časy asi u konce. „Je dost dobře možné, že vrchol automobilové výroby je za námi,” říká bez okolků Denner. Světové prodeje aut už tři roky v řadě klesají a letos se mají propadnout o 10 milionů níže než v roce 2017. A Denner očekává pokračování tohoto trendu minimálně po dalších 5 let.
Takový vývoj pochopitelně Boschi neprospívá, a tak hlásí snížení zájmu o komponenty z Evropy, USA i Číny. Denner říká, že jen letos má odbyt aut ve světě klesnou o 2,9 % na 89 milionů vozů, zatímco dříve koketovat se 100milionovou hranicí. Bosch tak za loňský rok hlásí o 44 % nižší zisk - výsledek 3 miliardy Eur není na v případě tak obrovské firmy nějak zvlášť ohromující.
Společnost tak už rozhodla o propuštění 6 800 zaměstnanců a řadě úsporných opatření. I z českých filiálek společnosti víme o úsporných režimech a omezení jakkoli odložitelných investic. Situaci pochopitelně nepomáhá ani přesun části pozornosti k elektrické mobilitě, kterou sice Denner z dlouhodobého hlediska označuje za „příležitost”, krátkodobě ji ale vidí jen jako cestu k dalšímu snižování ziskové marže a propouštění - na výrobu dieselového vstřikování je prý třeba 10 lidí, na to benzinové stačí 3 a elektrický motor udělá 1 člověk, upřesňuje Denner.
Opravdu nás tedy nejspíše nečeká nic pěkného, nakonec i dosavadní příjmy z dodávek pro výrobu elektrických aut jsou u Bosche za očekáváními. Letos v souvislosti s nimi předpokládá obrat ve výši 1 miliardy Eur, současně ale bude investovat 500 milionů Eur právě do jejich další výroby doufajíc v lepší vzdálenější budoucnost.
Boschi se daří stále hůře a očekává další zmenšování trhu s auty. Jeho továrny tak výhledově prořídnou
Zdroje: Reuters, Bosch
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva