Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Netopí se, pluje. Češi postavili obojživelný minibus, přepraví až 12 lidí
16.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zatím jde o prototyp, sériová výroba je ale najisto v plánu. Probíhat bude ve spolupráci s Mercedesem, a tak potíží nebudou ani servis a opravy.
O automobilech, které kromě silničního nabízejí i další využití, se zmiňujeme pravidelně. Povětšinou jde o vozy, které mají stejně jako Ikaros ambice dobýt také oblaka, dnes ovšem zamíříme jiným směrem, na vodní hladiny. Česká odnož firmy Enjoy Tech totiž aktuálně představila prototyp obojživelného vozu zvaný Enjoy Sprinter, který vzešel ze stejně pojmenovaného modelu Mercedesu-Benz.
S třícípou hvězdou hodlá firma spolupracovat také v rámci sériového provedení, přičemž ročně počítá s prodejem několika desítek exemplářů. Šanci na úspěch přitom společnost vidí ve skulině na trhu - ačkoliv totiž existuje řada obojživelných vozů, žádný není nabízen současně minibusem. I proto je třeba dodat, že Enjoy Sprinter rozhodně není či nebude auto (loď?) pro každého.
V prvé řadě cílovou skupinu limitují jeho rozměry. Na délku totiž novému obojživelníkovi naměříme 7 200 milimetrů, na šířku pak 2 360 mm. V případě rozvoru lze počítat s 4 325 mm, zmínit můžeme ještě světlou výšku (160 mm) či délku předního (1 075 mm) a zadního převisu (1 800 mm). Již samy tyto dimenze vyžadují nemalé prostory na uskladnění, dalším limitem je legislativa.
Zatímco v případě sjezdu do vody, kde můžete počítat s ponorem 85 cm, vám vystačí kurz vůdce malého plavidla, na silnici již musíte být vlastníkem řidičského oprávnění D1. Na druhou stranu však můžete svézt až 12 osob, pročež by měli zpozornět hlavně firmy nabízející vyhlídkové jízdy - v průběhu léta by totiž hlavně v Praze mohl být Enjoy Sprinter slušným lákadlem pro turisty.
Při uvázání u mola či jiného kotviště přitom cestující mohou k nastupování a vystupování využít třímetrové hliníkové lávky, na suchu není třeba žádného zvláštního zařízení. Konstruktéři přitom dbali maximální bezpečnosti pasažérů, pročež tu máme plášť tvořený několika vrstvami a komorami s nenasákavou pěnou. Samozřejmostí jsou i dvě kotvy nebo plovací vesty pro všechny cestující.
Motorový prostor, kde najdeme turbodiesel o výkonu 129 koní, byl navíc vybaven i drenážním čerpadlem pro případné odčerpání vody. Hydraulický vodní pohon o síle 2 x 4,2 kN pak spoléhá na unikátní software, kdy k ovládání obojživelného vozu postačí malý joystick na dveřích regulující rychlost, zatímco volantem měníte směr. Plavidlo se přitom zvládne i otáčet kolem své osy.
Tím jsme se dostali takřka na konec představení tohoto pozoruhodného stroje, a tak jen dodáme, že Enjoy Sprinter dostal do vínku podlahu z teakového dřeva či nerezové zábradlí. V noci je obojživelník osvětlen LED rampou nad zadním oknem, na palubní displej je pak přenášen obraz ze záďové kamery. Mimo to jsou všechny mechanické prvky chráněny před vniknutím vody.
O údržbu a opravy se zvládne postarat jakýkoliv autorizovaný servis třícípé hvězdy, zapotřebí je ovšem demontáž jedenácti vodotěsných vík. Nic bližšího ale již skutečně nemůžeme dodat, o ceně se totiž firma Enjoy nezmiňuje. Pouze dodává, že maximální rychlost na souši činí 90 km/h. Dá se tedy předpokládat, že domovem vozu skutečně budou hlavně města u řek, jezer a rybníků.
Enjoy Sprinter je prototyp českého obojživelníka, který má své základy v minibusu Mercedesu-Benz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry