Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nizozemci ukázali vlastní konkurenci Tesly. Dojede dál a dobíjí se úplně zadarmo
25.6.2019 | Petr Prokopec
Říká si Lightyear One a není to žádný koncept vzdálený světelný rok od výroby. Přes své futuristické pojetí míří rovnou do prodeje, vyrábět se začne už napřesrok.
Za názvem World Solar Challenge se skrývá závod aut napájených solárním pohonem. Pořádán je v Austrálii, a to vždy každý druhý rok po více než dvě dekády. Na příčku nejvyšší se za tu dobu nejčastěji usadil tým z univerzity v nizozemském Eindhovenu, který zvítězil v letech 2013, 2015 a 2017. Nápomocny mu k tomu byly vozy Stella a Stella Lux, které více než automobily připomínají aerodynamicky stylizované vagóny, jejichž střecha byla pokryta solárními panely - ty jim přitom prodlužují dojezd až na 1 100 kilometrů.
Jakkoliv solární vozy řadou prvků mohou okouzlit, zároveň sklízejí i nemalou kritiku. Většina lidí je totiž toho názoru, že daleko větší smysl dává instalace solárních panelů na střechu domu místo střechy vozu. V takové chvíli totiž energie bez emisí může pohánět jak domov, tak i vozový park, který nemusí být složen pouze z jediného auta. A co více, takový způsob může být i výdělečný, neboť skrze den můžete vygenerovat více energie, kterou dráže přeprodáte do sítě, než posléze v noci při nabíjení levně odeberete.
Autoři zmíněných strojů si ale z těchto kritiků zjevně hlavu nedělají. Ba co více, hozenou rukavici se dokonce rozhodl zvednout ještě o kus výš. Někdejší studenti tak pod hlavičkou nové značky Lightyear vyrukovali se silničním solárním vozem, který zamíří na veřejné silnice. Pojmenován byl prostě One, přičemž na jeden zátah zvládá urazit neskutečných 725 kilometrů. To je porce, které se momentálně nemůže rovnat ani Tesla, natož pak další z konkurentů. Jen solární pohon za ní však nestojí, jakkoliv solárními panely tato novinka osazena je.
Studenti dodávají, že při hodině postávání na slunci zvládají panely dobít baterie energií na zhruba 12 kilometrů. To sice není moc, nicméně u elektromobilů se počítá každý kousek. Pokud navíc vůz stojí přes den někde na slunci, vždy má dostatek energie na většinu cest. Lighyear One tedy za optimální situace skutečně není třeba připojovat do sítě.
Firma odhaduje, že každoročně by elektromobil měl být schopen dočerpat od slunce až 20 tisíc kilometrů, tedy více, než je průměrný nájezd většiny motoristů. Aby ovšem nebyl vydán na pospas rozmarům počasí, lze jej zapojit i do běžné zásuvky na 230 voltů. V takovém případě by do baterií o blíže neupřesněné kapacitě mělo za celou noc natéci přibližně 400 kilometrů. Mimo to je systém uzpůsoben i rychlejšímu dobíjení o výkonu 22 nebo 60 kW.
Zatímco však efektivitou dokáže Lightyear One oslnit, dynamicky to již tak slavné není. Sprint na stovku by se měl odehrát za zhruba deset sekund. Nejvyšší rychlost pak zatím zveřejněna nebyla, dechberoucí ale jistě nebude. Vše tak evidentně bylo uzpůsobeno dojezdu, což platí také o pokročilé odlehčené konstrukci, jež byla inspirována zmiňovanými modely Stella a Stella Lux. Detaily nicméně chybí i v tomto ohledu.
Zmínit tak již jen můžeme cenu, která startuje na částce 149 000 Eur (cca 3,8 milionu Kč). Levný tedy Lightyear One rozhodně není, přesto však firma již eviduje sto závazných objednávek. Ty navíc zájemci podpořili zálohou ve výši 119 tisíc Eur (3,047 mi. Kč), na počátku roku 2021 se tedy nizozemský elektromobil má na silnicích stoprocentně objevit.
Lightyear One je nizozemským elektromobilem, který lze dobíjet přímo ze slunce, jakkoliv 12 kilometrů dojezdu za hodinu není dechberoucí porce
Zdroj: Lightyear
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva