Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová pravidla EU vybíjí i motorovou šlechtu, už ani Ferrari neví, zda přežije
24.9.2019 | Mirek Mazal
V momentě, kdy už ani jejich nejtradičnější z tradičních výrobců nedokáže říci, zda je udrží při životě, je jasné, že to s nimi je nahnuté. Motory V12 mají na kahánku.
Technický ředitel Ferrari Michael Leiters se v rozhovoru pro Top Gear rozpovídal o následcích neustále přibývajících nových předpisů Evropské unie. Zejména tvrdé emisní restrikce zasahující všechny nové vozy bez rozdílu i hluková pravidla neberoucí ohled na způsob či míru využití jednotlivých vozů, dnes výrobce drtí. Pro Ferrari jsou tyto překážky tak tíživé, že v tuto chvíli nedokáže říci, zda výhledově udrží v nabídce dvanáctiválcové pohonné jednotky.
Jakási motorová šlechta proslulá svým výkonem, charakterem i zvukovým projevem, je pro Ferrari přes ústup od ní v posledních letech nejtypičtější pohonnou jednotkou. Sám Enzo Ferrari si kdysi zakládal na tom, aby dvanáct válců měly všechny jeho motory bez ohledu na objem, až později přistoupil k alternativám. Nyní jsou v nabídce Ferrari spíše okrajovou záležitostí, ty nejlepší modely je ale pořád mají. Do budoucna tomu tak nemusí být.
„Budeme za tento motor bojovat,” říká odhodlaně Leiters, připouští ale, že nutnost vyhovět evropským regulacím a současné zajistit, aby byl motor konkurenceschopný v USA nebo Číně, je velmi náročné. Podle něj zatím Ferrari má peníze a znalosti na to, aby dvanáctiválce nejen dostalo do mezí vytyčených regulacemi, ale dokázalo z nich dostat i adekvátní výkon, vyhlídky do budoucna ale nejsou růžové - dialog na podobné téma s EU je prakticky nemožný.
Motory V12 jistě nezmizí z nabídky přes noc, současné regulace zatím plní a někteří výrobci už slibují, že je budou prodávat i v době platnosti emisní normy Euro 7. Při současném tempu omezování jsou ale obavy na místě - pokud nedojde k zásadní změně politického uspořádání zejména Evropy, je jejich přežití výhledově nemožné.
Ferrari v tom pochopitelně není samo, zdaleka ne. S jedním z ideálů mezi pohonnými jednotkami už skončil Mercedes a brzy s ním skončí Audi a BMW. Problémy navíc nemají jen tyto motory, znovu Mercedes nedobrovolně odložil premiéru své silniční formule o dva roky, protože Project One není snadné dostat do mezí stále přísnějších pravidel. Hlukové směrnice jsou pak už dnes znatelné při každé jízdě ve výkonném voze ze současné nabídky, kdy výrobci museli utišit výfuky, aby o to více umělého rachotu přidali do vnitřních reproduktorů. Pro nadšence žádný pěkný vývoj.
I o tuto nádheru nás jednou připraví pravidla EU, i když Ferrari s motory V12 se prodává pár a majitelé s nimi jezdí ještě méně
Zdroje: Top Gear, Ferrari,
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024