Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží

Podivný speciál působí díky svému vzhledu docela strašidelně, důvodem je ale jen to, že vzhled ustoupil praktičnosti. Jde o velice šikovný stroj, který za sebou nechává nové silnice.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží

10.11.2020 | Mirek Mazal

Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží

/

Foto: Boral

Podivný speciál působí díky svému vzhledu docela strašidelně, důvodem je ale jen to, že vzhled ustoupil praktičnosti. Jde o velice šikovný stroj, který za sebou nechává nové silnice.

Když se u nás pokládá asfalt, je u toho spousta strojů. Na začátku fronty je finišer, za ním řada náklaďáků vozících připravenou směs z obalovny. Ty postupně nacouvávají k finišeru, do zásobníku mu sypou směs a ten ji pokládá na předem připravený podklad. Mezi tím pobíhají dělníci s lopatami, jezdí vibrační válce a další stroje a na staveništi tak panuje organizovaný chaos. Podobně to probíhalo i v Austrálii, občas tam ale při této činnosti docházelo až k smrtelným úrazům.

Proto úřady oslovily místní firmy, zda-li by dokázaly vyvinout stroj, jenž by vše zjednodušil, zrychlil a ještě udělal bezpečnější pro lidi. Úkolu se ujala australská společnost Boral, která vyvinula stroj nazvaný FMAS (Forward Moving Aggregate Spreader, česky Vpřed se pohybující pokladač směsi).

Tento vůz má zcela unikátní nástavbu, která zajišťuje jak přepravu směsi, tak přímo její pokládku, což zvyšuje bezpečnost na pracovišti a rychlost výstavby. Za základ použila podvozek Stralis AD 8x4 italské značky Iveco zkombinovaný s devítilitrovým dieselem Cummins o výkonu 254 kW. Standardní automatickou převodovku Allison nahradila manuální skříň s převody určeným na nejpomalejší pohyb. Pracovní rychlost vozu je nyní pouhých 7 km/h, s pokládáním silnice ale zkrátka nelze spěchat příliš.

Na zádi stroje je umístěn vyhřívaný bunkr na stavební hmotu a vepředu zase pokladač směsi s šířkou nastavitelnou v rozmezí 2,5-3,7 metru. Kabina má základ u Iveca, je však zmenšená, vedle ní prochází dopravník směsi, který ji z bunkru přepravuje k pokladači. Proces pokládání nového povrchu je řízen elektronikou a dokáže za sebou nechat rovný povrch tloušťky od 4 do 14 milimetrů. Vzhledově netradiční mechanizace urychluje práci a zkvalitňuje výslednou silnici, jen u toho nevypadá zrovna šik.

Stroj se osvědčil a má se stát standardem na všech státem placených stavbách. A nedivili bychom se, kdyby se časem objevil i v jiných místech světa. U nás bychom se za ni rozhodně nezlobili, české silnice by podobných mašin snesly nespočet.


Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží - 1 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 01Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží - 2 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 02Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží - 3 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 03Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží - 4 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 04Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží - 5 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 05Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží - 6 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 06Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží - 7 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 07Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží - 8 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 08Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží - 9 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 09Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží - 10 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 10Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží - 11 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 11
Iveco přestavěné firmou Boral na stroj jménem FAMS hrozivě, ale dokáže položit asfalt o šířce až 3,7 metru bez další mechanizace nablízku. Foto: Boral

Zdroj: Boral

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.